Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:11 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Bios kan ikke finde HD

Jeg har lige fået en ny HD Seagate 40 gb model ST340016A men jeg kan ikke få BIOS til at finde den, det er en ældre EPOX bundkort hvor jeg før har haft en 40 gb. Western digital HD på , der var noget med alternative jumper setings med den, for at få den til at virke.Men når jeg nu sætter den nye Seagate i jumpet til master og går ind i bios og vil auto detecte ,sker der ikke noget, det er ligesom skærm fryser og når jeg sætter den til slave kan jeg godt køre autodetect men den finder den bare ikke, hvad gør jeg ???
Avatar billede fromsej Praktikant
14. februar 2003 - 16:21 #1
Hvilket styresystem har du?
http://www.seagate.com/support/kb/disc/index_faq.html
Prøv at kigge på deres hjemmeside.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 16:21 #2
Står bios til autodetect  - vælg lba
Har du prøvet CS = Cable select  ellers-
Du skal prøve alternative jumpersettings (hvis det er muligt)
Avatar billede fromsej Praktikant
14. februar 2003 - 16:23 #3
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 16:32 #4
ok- styresystemet er ligegyldigt.
har du formatteret disken?brug fdisk fra en bootdiskette f.x. w98 eller dos
du skal først finde de rigige jumpersettings og bios opsætning for at indlæse disken.
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:40 #5
Kan harddisken fdiskes/formateres inden at bios kan finde harddisken under opstart ??er der nogle alternative jumpersettings muligheder??? jeg synes jeg har prøvet alle jumpersettings , men jeg synes den er mest underlig når jeg har sat den til master (som den skal være) er der noget med man selv kan skrive numre på sectors ind og få det til at virke/hvordan gør man??
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 16:44 #6
nej det er rigtigt nok hvad du gør og du kan først formattere den når du kan se den fra bios.
Har du papir på alle jumpersettings? Kan du vælge mellem 15 heads & 16 heads?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 16:51 #7
Du har fjernet din gamle HD formoder jeg?
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:52 #8
i Bios under standard Cmos setup har jeg kunne se size 33816 cyls 4111 head 255 precomp 0 landz 65530 sector 63 mode LBA men jeg ved ikke om det er de rigtige tal, og under opstart finder bios stadig ikke den. I HD autodetecting når jeg går ind under Primær master og vil autodetecte bliver der bare ved at stå autodecting primary master )  og skærmen fryser , med jumperen sat til master) med jumperen sat til slave kører den autodetect, men bios finder den ikke????    Mvh.  Kim
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:53 #9
Ja jeg har fjernet gammel HD
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 16:57 #10
ok forbind den til ide0 i enden af kablet.
sæt jumper til master og prøv igen. helt til venstre set bagfra
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:02 #11
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 17:20 #12
Ja det er denne HD , jeg har prøvet at jumpe som du skriver og HD sidder også for enden af kablet, men uden held
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:25 #13
Sidder den på ide0. ? er kablet ok?
Kan det evt. være andet hardwareproblem har du skiftet ram?
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 17:25 #14
Jeg har prøvet alle jumpersettings undtagen den med 2 jumpere ,som jeg regner med er noget med at HD skal køre sammen med en non ATA kompatibel harddisk
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 17:27 #15
Den sidder som det har kørt før med den gamle HD og sammen med CDrom som bios også finder
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:31 #16
Nå endelig så er cd rommen nok jumpet forkert,  hvad står den til?
Prøv lige at koble cdrom fra og prøv igen...kun med harddisken
Bare for at se se om HD er ok.
Avatar billede cybermolle Nybegynder
14. februar 2003 - 17:37 #17
Jeg har haft problem, der minder meget om det.

Mit gæt er at din BIOS kan ikke se harddiske der er større en 32 GB. Du skal derfor downloade en driver, der kan snyde din BIOS til at "tro" at harddisken er kun på 32 GB, men når du bruger fx fdisk vil den fremstå som en 40 GB.

- Just my 2 cent...
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:39 #18
jo læs lige overskriften inden du kommenterer
cybermolle
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:40 #19
Den vil stadig finde de 32 GB alligevel -
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 17:41 #20
Ja jeg vil prøve , men kommer først tilbage om halv time da jeg skal spise
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 17:44 #21
Jeg har snart ikke flere løsninger.

Ved du at HD er OK?

Har du lavet nogen bios opdateringer?
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 18:29 #22
Jeg går ud fra at HD er iorden da den er ny, jeg har ikke lavet biosopdatering da jeg ikke ved hvordan man gør?? men jeg prøvede at koble cdrom fra og sætte jumper til noget med 32 gb og så kunne jeg autodetecte til primær slave men efter jeg satte cdrom til igen kan jeg ikke. Kan CDrom sættes til IDE2 og HD til IDE1 på hver sin kabel??
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 18:45 #23
ja gør det deer også hurtigere
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:39 #24
OK
Avatar billede kim014 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:43 #25
Jeg er ved at instalere win98 håber så bare det virker da HD er primær slave men det betyder måske ikke noget    Mvh.  Kim
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 19:47 #26
nej ingenting