Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 08:35 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

PSU/Harddisk problemer!!

ja det er måske ikke så meget et sprøgsmål, men mere om jeg ikke har ret i mine antagelse om min harddisk og psu.

jeg har sådan en lille 30 gb disk, som nu siger "tik tik tik" og så vil computeren ikke lige altid starte op.

Men nogen gange kan jeg godt få den startet op og være heldig at komme i windows, rart nok så fik jeg en backup af de mest nødvendige ting.

Men så lyder det som om (gør det også rent fysisk) at den lige lukker harddisken i 1 sekund, så man kan høre den starte op igen. Men den problem er der ikke kun ved den "lille" men også hvis jeg har sat andre harddiske til, så "genstarter" de også lige pludselig. Men det sker dog ikke hvis jeg kun har 1 harddisk i (4,6 gb) samt min brænder og dvd-afspiller.

Så tænkte jeg, Min harddisk er død, men er min PSU også ved at lide samme skæbne
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. februar 2003 - 08:39 #1
Er det kun den ene eller gør dine andre harddiske det også???
Fordi det lyder som et typisk IBM problem......
Er det en IBM disk?
Avatar billede chalde Seniormester
13. februar 2003 - 08:41 #2
lyder som en død harddisk...
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 08:43 #3
Nej det er ikke en IBM disk, jeg mener det er en SEAGATE disk, men jeg bemærkede det at den fik de andre diske til at genstarte også. så det var derfor jeg spørger

jo jeg ved godt at disken er død :) men jeg fik reddet de vigtigste 800 mb. data ud fra den.
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 08:47 #4
men det jeg tænkte på var om min PSU kan være gået samtidig eller have taget skade!
Avatar billede chalde Seniormester
13. februar 2003 - 08:50 #5
test dine harddiske i en anden comp...
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 08:51 #6
har ikke lige nogen anden comp :( kun en bærbar
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. februar 2003 - 08:54 #7
Gør de andre harddiske det også hvis den døde harddisk ikke sider på?
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 08:55 #8
Det mener jeg at de gjorde (men nu bliver jeg jo i tvivl)
Avatar billede chalde Seniormester
13. februar 2003 - 08:57 #9
kender du ikke en der har en comp du lige ka smække dem i?
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 09:00 #10
tjooo, jeg tror lige jeg må få fat på min bror, så jeg kan teste det i aften.
Avatar billede chalde Seniormester
13. februar 2003 - 09:08 #11
hvis harddiskene også gør det i hans, er de færdige.. Men hvis de ikke gør det, så vend lige tilbage...
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 09:10 #12
bare rolig det gør jeg så, efter 19.30 da jeg først kommer hjem der.
Avatar billede widriksen Nybegynder
13. februar 2003 - 09:25 #13
Den "tikkende" lyd fra harddisken er typisk fordi læsehovederne ikke kan komme ud fra "parkeringen". Det er i 99.999% af tilfældene på at din harddisk er ved at gøre klar til mekaniske at stå af.
Hvis jeg var dig, ville jeg meget snart sikre mig en backup af disken, og få den skiftet ud.
Hvor gammel er den?

En lille anekdote: Jeg havde en HD som lavede det samme. Da den endeligt stod af, var min eneste mulighed for at få noget ud af den, at sætte den i en anden maskine, tænde, når disken så stod og sagde "tik tik tik", så med en lille hammer, og et LET slag på siden af diske at "ryste" hovederne ud af parkeringen, boot op i Ghost, og klone disken.
Dataerne blev reddet, men disken kom aldrig op og køre igen.
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 09:32 #14
desværre har jeg ikke en så stor disk :( men har fået reddet det vigtigste, da jeg fandt en vinkel i går hvor den virkede. så jeg fik reddet det meste (som jeg også har skrevet) jeg købte den for 3 måneder siden (privat, men aldrig brugt) men er igang med at undersøge om han stadigvæk har kviteringen.
Avatar billede chalde Seniormester
13. februar 2003 - 09:46 #15
nu ved jeg ikke hvor ny harddisken er, men hvis du skal have den byttet på garantien, skal du passe på med at "volde" den for meget..
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 09:58 #16
jeg har købt den for 3 måneder siden, men privat se kommentar 09:32:02 men der bliver ikke brugt vold mod den før jeg har fundet ud af om der er garanti eller ej.
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2003 - 20:17 #17
Hej igen, nu har jeg lagt omlænge fået afprøvet de andre diske, samt kun med hoveddisken, og den slukker også lige pludselig, og alt muligt andet (jeg ved dog jeg ikke har virus m.m.) så det kan vel godt tyde på at min PSU er ved at stå af lige som min harddisk var.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 11:08 #18
Det kunne jo også være ramproblem Kenp
Avatar billede kenp Novice
15. februar 2003 - 12:27 #19
Det tror jeg ikke, da rammen køre fint på min bror´s maskine med win2k på, så det er nok ikke der jeg ville kigge. testede dem lige samtidig med harddiske.

Men alle dem som har kommenteret dette sprøgsmål, hvis de lige ligger et svar hvis de mener de skal have point, så vil de blive uddelt.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 13:46 #20
Hvad med strømforsyningen. Findes der ikke software som kan lokalisere fejl på f.x bundkort eller andet hardware?
Jeg har et gammelt program til w98/95 som kan detecte forskellige hardware problemer, det er bare ikke optimalt i xp og 2000.
Avatar billede kenp Novice
15. februar 2003 - 13:49 #21
min egen maskine kører win98.

Jeg havde problemer, ved harddiske lige gyldigt hvordan jeg forsøger, (men min 30 gb er færdig er testet) men har desværre ikke lige nogen mulihed for at teste min PSU
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 13:52 #22
Prøv at installere AIDA - den er ok. vil vise evt. fejl
Avatar billede kenp Novice
15. februar 2003 - 14:17 #23
har du et direkte link til hvor jeg kan finde den?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 15:42 #24
post din email så skal jeg sende den!
Avatar billede kenp Novice
15. februar 2003 - 15:51 #25
ken@danborg-noergaard.net (den skal være pakket med zip, hvis det kun er en exe fil, så kommer den ikke igennem til mig.)
Avatar billede kenp Novice
16. februar 2003 - 19:49 #26
hejsa igen

Nu har jeg fået sat ny harddisk i på 43 gb, og har fået flyttet mine data, har kun taget 12 timer!!! (der er meget lidt liv i den gamle), men også fået repareret min PSU, da der var en lodning som var gået i den. så der var fejl begge steder (godt man kender en elektronik mekaniker). nu er der kun 1 problem tilbage som jeg nok ikke gider gøre noget ved, min bios siger harddisken kun er på 33 gb. men jeg har alle i windows så det overlever jeg jo nok.
Avatar billede kenp Novice
18. februar 2003 - 13:22 #27
zyphon > har lige fundet ud af at det var en IBM 75 GXP disk.

Men det tyder på at ingen udover dannyboyd vil have point
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2003 - 13:25 #28
Hvilken type er den nye HD , du skal kunne komme til at se det hele.*S*
Avatar billede kenp Novice
18. februar 2003 - 13:31 #29
åhhh det er en IBM 75 GXP 43 gb.

Den måtte jeg lige have via min arbejdscompute og så dele den i 2, så den er 2 drev en på 33 gb og en på resten, så den virker fint nu ihvertfald :)
Avatar billede kenp Novice
18. februar 2003 - 13:31 #30
fromsej hvad laver du hjemme så tideligt, du plejer først at være på senere på dagen ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2003 - 13:32 #31
Jeg har ferie.*G*
Godt det virker.
Avatar billede kenp Novice
18. februar 2003 - 13:35 #32
Nåååå, så er det i orden *G*
jep, det tog lige nogle timer, da win2k som min arbejdsmaskine er drillede temlig kraftigt, samtidig med at den andne som den skulle i heller ikke ville som jeg.

Man skal huske at se efter om man sætter jumperne rigtigt på en harddisk, ellers vil den ikke altid det som man tror (den tog kun 3 timer at finde ud af den idiot fejl)