Avatar billede miljoeken Nybegynder
12. februar 2003 - 18:33 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp!!! Hvad er der galt her?

Hejsa eksperter

Jeg har lige installeret en Promise 133 TX2 controller i mit bundkort ECS K7S5A. Men efter det er kommet i virker mit grafikkort ikke ordenligt.
Der er små grafikfejl rundt omkring, og jeg kan slet ikke se hverken billeder eller film.

Hvad tror I der er galt? En kammerat sagde det sikkert er et IRQ problem, men jeg har prøvet at rykke rundt på IRQ'erne uden resultat.
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 18:34 #1
Hvad har du af strømforsyning?
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. februar 2003 - 18:35 #2
Prøv at flytte kortet til en anden slot. Jeg havde nogenlunde samme problem med et gammelt TV-kort engang. Det krævede sin egen IRQ før det ville virke!
Avatar billede miljoeken Nybegynder
12. februar 2003 - 20:22 #3
jeg har en 300 W PSU

Jeg har prøvet at flytte kortet til et andet slot, men prøver da lige de sidste.

I tror ikke at mit grafikkort (GForce 2 mx-400) kan være defekt, vel?
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:26 #4
300 watt, GF2, CPU, velsagtens mindst to harddiske, GPU...

Det burde ikke være for meget. Medmindre du har en T-bird på 1,4 eller en 3,06 P4... :)
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:27 #5
Hmm.. Der kom gpu'en med to gange... Ups.
Avatar billede miljoeken Nybegynder
12. februar 2003 - 20:39 #6
Jeg har:
1.4 GHz Athlon + GForce 2 mx-400 + 3 harddiske

Men jeg har prøvet at koble den nye harddisk fra, og sætte tingene tilbage til det gamle, men problemet var der stadig... så jeg tror ikke det er et strømproblem
Avatar billede miljoeken Nybegynder
12. februar 2003 - 20:42 #7
jeg har lige prøvet at flytte controlleren til andre slots, men det virker stadig ikke! :-(
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:51 #8
Okay... Det er i den tunge ende for en 300 watts... Du skulle overveje at låne en større af en kammerat eller noget. Det lyder nemlig som symptomerne på energimangel. Især, hvis din PSU er ved at blive gammel, hvilket det lyder til at den er.
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:52 #9
Prøv, om muligt, at tage en eller to af dine harddiske ud, og se om det hjælper. Jeg går ud fra at du har et boot-drev, udover dit kommende RAID?
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:54 #10
Ups, det var ikke en RAID-controller, men bare en IDE-controller. Et svar, btw.
Avatar billede miljoeken Nybegynder
12. februar 2003 - 20:56 #11
hmmm jeg har faktisk lige skrevet at jeg har prøvet at koble harddiske fra, så konfigurationen var tilbage til det gamle, men det virkede stadig ikke...
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. februar 2003 - 20:57 #12
Hmm... Kan jeg på nogen måde forklare det... ej heller overfor mig selv? :D

Sorry.
Avatar billede widriksen Nybegynder
13. februar 2003 - 09:02 #13
Når du tager UltraTrak133/tx2 ud igen, retter det så på problemet?
Hvis ja, så prøv at lægge mærke til hvilke enheder på bundkortet, får hvilke IRQ. Windows er ikke altid lige god til at fortælle alle oplysninger på det punkt....Min pointe er: Bundkort integreret lyd, parallel, seriel, netkort osv, får jo også IRQ tildelt. Dem får de faktisk på "bekostning" af PCI slots.
AGP slot, og første PCI slot deler ICQ. Aldrig en god ting at sætte noget ved siden af grafik kortet som kræver en heftig trafik over bussen. De efterfølgende PCI slots får typisk tildelt IRQ parvis, OG skal dele med en eller anden enhed på bundkortet.
Med andre ord: Det kan være et mareridt at få alle IRQ krævenden enheder til at gå op i en højere enhed.

Prøv at opdatere BIOS på både bundkort, og kontroller.

Promise: http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=87&category=All&os=100

ECS: http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm
Ved ECS er der faktisk en af de tidligere BIOS opdateringer der retter et problem de havde med et andet kontroller kort.

JWI
Avatar billede miljoeken Nybegynder
13. februar 2003 - 16:03 #14
jeg har opdateret mit bundkort til det nyeste allerede før det her. Det kan være jeg skulle prøve at hive det hele ud og prøve forfra...

Er der en nem måde hvor man kan se hvilke IRQ der er benyttet af hvad? Eller SKAL man ind i enhedshåndtering og kigge under hver enkelt enhed?
Avatar billede miljoeken Nybegynder
13. februar 2003 - 16:55 #15
weird!
nu har jeg lige prøvet at hive controlleren og den nye harddisk ud, samt sætte konfigurationen til den gamle, men grafikproblemet er der stadig!

nu forstår jeg slet ikke hvad der er galt!
Avatar billede skrewz Nybegynder
13. februar 2003 - 18:38 #16
Kors, det er fucked up. Men muligheden for at det er strøm kom delvist tilbage, fordi den kan have manglet strøm, som så har ødelagt et eller andet...

Jeg ved det... Den er tynd.
Avatar billede miljoeken Nybegynder
13. februar 2003 - 21:33 #17
har lige fundet ud af, at min lyd også er fucked up! kan slet ikke høre noget - kun skratten!
Avatar billede miljoeken Nybegynder
10. marts 2003 - 17:36 #18
hmmm jeg har stadig ikke fundet nogen løsning på problemet - det ligner et nyt hardware-indkøb :-(
Avatar billede skrewz Nybegynder
10. marts 2003 - 21:28 #19
Irriterende.

Well. Held og lykke med det.