Avatar billede f.h Nybegynder
12. februar 2003 - 09:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

RAM klodser- størrelse?

Hej håber jeg har valgt rette kattegori..

Hvordan kan det være at min pc kun kan se halvdelen af størrelsen på RAM klodser over 64 Mb RAM? Startede med en 256 klods, som kun kunne ses som 128 Mb RAM, fik den byttet til en klods der slet ikke virkede. Og nu har jeg så forsøgt med to 128Mb klodser der tilsammen viser, suk, 128 Mb RAM....?

Systemet skulle selv kunne genkende RAM op til 256 Mb, både en- og to sidede, og jeg har just opgraderet BIOS. Er bestemt meget grøn hvad det her angår, men det skulle jo være ret simpelt. Desværre er et eller andet gået galt..men hvad?

Mvh. Finn Holbek
Avatar billede mickey777 Nybegynder
12. februar 2003 - 09:32 #1
Har du opdateret din BIOS ? Hvis Nej, så gør dette.
Avatar billede jensendk Nybegynder
12. februar 2003 - 09:39 #2
d er det for et bundkort og hvilken type ram?
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. februar 2003 - 09:40 #3
Du har valgt den rigtige kategori :-)

Nu har du glemt at skrive hvilket MB du har samt specs på dine nye RAM klodser - det gør det jo unægteligt noget sværere at hjælpe.

Der er flere muligheder du skal kigge på, men start med at se i manualen til dit MB, og find ud af hvilke moduler der understøttes: størrelser, dobbelt/enkeltsidet og hastighed (66/100/133Mhz). Dette sammenholder du så med dine moduler, og så skulle svaret gerne være indlysende.

Mvh JP
Avatar billede f.h Nybegynder
12. februar 2003 - 11:40 #4
Hej igen.
Har skam opdateret BIOS, dsv. uden det hjalp, og iflg. manualen skulle systemet sagtens kunne genkende de to "Shuttle" 128 klodser...
Da jeg pine død skal bruge noget mere power her og nu (musikproduktion), har jeg just aftalt med forhandleren at han i stedet sender 2x 256 RAM i stedet, hvilket altså skulle kunne give 256 RAM *LOL*

Med tiden kan jeg jo sikkert bruge klodserne i noget andet maskineri, så det går nok altsammen, men det er sgu' underligt..(?)

Mvh. Finn
Avatar billede widriksen Nybegynder
12. februar 2003 - 13:04 #5
Hej Finn.
Uden at kaste mig ud i de ALT for tekniske forklaringer, så er det du skal have: 256 MB Double sided SD-RAM, (16x8)
(16x8)= chip density = hvor mange kredse, og hvordan de er konfigureret på modulet. Derudover skal du også vide om det er PC 66/100/133 den skal bruge.

Hvad hedder bundkortet?

JWI
Avatar billede f.h Nybegynder
12. februar 2003 - 15:27 #6
Det hedder Huston 3+, og jeg har netop bedt om at få dobbeltsidede klodser tilsendt her i 4 ombæring. Håber at det er løsningen;-)

Mvh. Finn
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. februar 2003 - 15:41 #7
widriksen> Det var lige præcis det jeg fiskede efter :-) Jeg har den holdning, at man slår først fakta op i dokumentationen, og så handler man derefter... så sparer man en masse tid :-)

Hvis du får 2x256MB ram er det ikke sikkert, at du får noget som helst ud af det. Hvis MB ikke understøtter PC100/133 RAM, kan det være, at du kun "får" 32 eller 64MB ud af hvert modul.

Huston 3+ kender jeg ikke. Har du evt. et link til producenten?

JP
Avatar billede f.h Nybegynder
12. februar 2003 - 17:20 #8
Hej igen.

Er nu ikke meget for manualer, men sommetider er de nu gode nok at have.
Inden jeg foretog mig noget talte jeg med en komputerkyndig ven om sagen, og det har normalt også været nok, men altså ikke denne gang.

Lidt data;

SPECIFIKATIONER FOR MOTHERBOARDET HOUSTON 3+ (Har desværre ikke link)
Størrelse
µATX, 24,4 x 21,0 cm.
CPU
Understøter Intel® Celeron™ PPGA processorer med 128 KB cachehukommelse. Understøttede hastigheder er 366, 400, 433, 466, 500, 533, 566, 600, 633, 667, 700 MHz og hurtigere, med en bushastighed på 66 MHz, pakket ind i et PPGA (Plastic Pin Grid Array)-modul med 370 ben. PPGA-modulet indeholder processorkernen, 32 kB cache og 128 kB L2-cache (Pipeline Burst Static RAM).
Understøtter Intel® Pentium® III Coppermine FC-PGA (Flip-Chip Pin Grid Array) processorer ved 500/100 MHz, 550/100 MHz, 600/100 MHz, 650/100 MHz, 700/100 MHz, 750/100 MHz, 800/100 MHz, 850/100 MHz og hurtigere. Den processortype, der er forinstalleret på dit system, afhænger af den konfiguration, du har købt.
Bagudkompatibel med 8086, 80286, Intel386™, Intel486™, Pentium og Pentium Pro processorer.
Inklusive Intel ® MMX™ forbedret medieteknologi.
Core Logic (chipsæt)

Systemhukommelse
·    To hukommelsesbanks.
·    Understøtter op til to enkelt- eller dobbeltsidede SDRAM DIMM moduler med 168 ben, uden buffer, 3,3 volt, med guldbelagte kontakter.
·    Understøtter en systemhukommelse på op til 256 MB (med 64-bit teknologi) eller 512 MB (med 128-bit teknologi) med 100 MHz taktfrekvens ved hjælp af DIMM moduler med 32, 64, 128 eller 256 MB i en vilkårlig kombination.
·    Kontrol af ECC-hukommelse understøttes ikke.
·    BIOS'en detekterer automatisk den installerede hukommelses hastighed, type og størrelse.
>>>>>>>>>>>>>

Grunden til jeg prøver med 2X 256 er jo netop at den første klods jeg prøvede med trods alt ydede 128 Mb, hvilket gav en samlet kapacitet på 192 Mb med min 64 klods, og det kunne da mærkes at der var lidt flere kræfter. Så det er vel ikke helt urealistisk at håbe på at 2 x 256 trods alt ville kunne give 256Mb....

Mvh. Finn
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. februar 2003 - 00:21 #9
Jeg skal ikke kunne forudsige, hvad der sker. Men læser man teksten, står der at både dobbeltsidet og enkeltsidet ram er understøttet. Jeg har før set problemerne med "hurtig ram" i en gammel maskine, hvor kun halvdelen blev fundet.

Prøv evt. at købe noget PC100 ram på dk.marked.privat.edb. Det skulle da være til at købe for en fornuftig pris.

... ellers koster et nyt MB og en lille CPU + 512 MB ram ikke alverden :-)
Avatar billede f.h Nybegynder
13. februar 2003 - 06:12 #10
Hej.
Det kan jo være at det partout SKAL være 100 mhz, selvom jeg har fået at vide at den sagtens skulle kunne læse 133 mhz..?

Regner med at investere i en super PC om et års tid som kun skal bruges til musik, og så er denne her maskine jo ellers god nok som den er til de øvrige ting, net og lidt billeder. Så jeg tror ikke jeg begynder på de store ombygninger.

Mvh. Finn