Avatar billede gchris5 Praktikant
11. februar 2003 - 21:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Erfaring med lille maskine og w2k + w2k server

Jeg hygger mig for tiden med at tage MCSA og har fundet ud af at w2k og w2k server tilsynelanden ikke kræver så meget cpu, ram, hd m.m.

W2k skulle fx. kunne klare sig med 133 mhz+, 64 mb ram og 2 gb hd......

Men er der nogle af jer der har erfaringer med at køre på en "lille" maskine? Ikke nødvendigvis med min. kravene, men der ned af???

Så med andre ord: Du kører w2k eller w2k server og har en lille maskine. Hvad er specifiktionerne og hvordan synes du selv det går??

-Gchris5
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2003 - 21:42 #1
Microsoft er notorisk berygtede for at underdrive hardware kravene.

Jeg har ikke prøvet med den minimums konfiguration og har heller
ikke lyst til det.

Min kone kører Win98 op 266 MHz/96 MB - og den er ulidelig at
bruge.

Så Win2000 på 133 MHz/64 MB lyder ikke tiltalende.
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. februar 2003 - 21:46 #2
arne_v> "Microsoft er notorisk berygtede for at underdrive hardware kravene.".... Det er sikkert meget korrekt, MEN jeg har brug for erfaringer fra nogle der HAR prøvet det eller været tæt på ;o)

Som en lille tilføjelse kan jeg lige sige at jeg specielt er interesseret i erfaringer med W2k Server
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2003 - 21:49 #3
Fair nok.

Måske nogle andre kan hjælpe dig med mere konkrete erfaringer.
Avatar billede mikef Nybegynder
11. februar 2003 - 22:02 #4
I forbindelse med konverteringen fra NT til W2K server, blev vi, på grund af tekniske problemer, nødt til at lade vores testserver agere produktionsserver et stykke tid, og det håndterede den acceptabelt. Det var en 233 MHz med 128 MB ram og 4 GB disk til systemet, og den fungerede som filserver (med 36 GB disk) for omkring 60 brugere. Vi havde så en tilsvarende, som fungerede som dc'er, og kombinationen af disse to holdt vores domæne i live omkring en måned.
Jeg har i testmiljø prøvet med mindre ram, men en analyse af systemerne viste, at det ikke kunne køre med mindre end 88 MB uden af page.
Avatar billede mrh Nybegynder
11. februar 2003 - 23:35 #5
Så længe du skal bruge maskinen til "MCSA træning" så kan du godt køre med noget der nærmer sig minimal hardware.

En pc på 300 MHz,128 MB RAM samt 2 GB disk kan sagtens lade sig gøre hvis du vil accepterer at "ting ta'r tid"

Jeg har selv et hjemme "test" netværk, med 400 MHz Celeron CPU, 256 i RAM samt noget diskplads, og en af disse maskiner driver:

Windows 2000 Advanced Server som Domain Controller
Exchange 2000 Enterprise Server
System management Server 2.0
SQL 2000 Server
Fuld Office 2000 Professional

Denne maskine virker og kører, men er selvfølgelig ikke superhurtig.
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. februar 2003 - 23:51 #6
Nu følger der jo 120 dages udgaver med nogle af de bøger der bruges til MCSA og jeg gider ikke bruge min hjemmetid på noget der ikke fungerer i 4 måneder eller for den sags skyld bruge timerne på at installerer.... Ved godt at der er en mulighed for at "ting ta'r tid", men det kan jo også ta' for lang tid!

Venter lige og ser om der er flere der har prøvet inden der bliver delt point ud. men tak for de forløbige svar ;o)
Avatar billede mrh Nybegynder
11. februar 2003 - 23:58 #7
Når jeg siger ting ta'r tid så er det selvfølgelig ikke timer vi taler om, men bare det at du ikke kommer uden om at du skal genstarte maskinen ind imellem når du læser - og hvis man er vant til at sidde ved en hurtig pc > 1GHz så kan man blive lidt utålmodig.

Hvis du når i nærheden af udløb for dine 120 dags versioner så kan du jo skrue lidt på datoen i maskinen indtil du er færdig med at læse:-)