Avatar billede jlj Nybegynder
11. februar 2003 - 14:39 Der er 18 kommentarer

Registrere ændringer i et dokument

For nogen tid siden var der et eksempel på, at en politiker til pressen havde udsendt et dokument, som en vaks journalist kunne se de foretagne ændringer i, og derfor hvad politikeren "oprindeligt" havde tænkt.
Kan man gøre det med et Word-dok., man fx modtager pr. e-mail?
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 14:41 #1
funktioner -> ændringer
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. februar 2003 - 14:44 #2
Nej. Det ved jeg godt nok ikke lige hvordan vedkommende har kunne se det.
11. februar 2003 - 14:45 #3
Det kommer an på om personen, der har oprettet dokumentet har registreret ændringerne.

Kig under Funktioner->Ændringer->Fremhæv ændringer
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 14:47 #4
du kan også sammenligne dok ... hvis du har en kopi der i er rørt ved efter du har sendt det !
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 14:52 #5
Hvis man opretter et Word dokument som hoveddokument, kan flere sagtens lave ændringer, og alle kan se de ændringer som er lavet
Avatar billede jlj Nybegynder
11. februar 2003 - 14:56 #6
Men det vil sige, at det skal være "meningen" fra starten, at ændringer skal kunne ses?
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 14:59 #7
jlj>> det sidste du skriver fatter jeg ikke hvad du mener med ??
Avatar billede jlj Nybegynder
11. februar 2003 - 15:01 #8
OK, det var måske også lidt kryptisk.
Men hvis det kommer an på, om personen, der har oprettet dokumentet, har registreret ændringerne, så kan man vel ikke se ændringerne i et dokument, hvor "opretteren" ikke har registreret ændringerne?
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 15:04 #9
jo for hvis det er sendt per mail så må du have en kopi liggende (evt. i sendt post) også kan du bruge funktionen sammenlign dokumenter under funktioner -> ændringer
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 15:05 #10
men hvis du kun har det dok som du får tilbage er der ikke meget at gører
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2003 - 15:12 #11
Chewie har helt ret. Hvis man ikke har fået accepteret de ændringer der er lavet, medens Funktioner - Ændringer (Track changes) har været tilsluttet, så kan enhver der får dokumentet se, hvad der tidligere har været skrevet. Det er faktisk meget uheldigt.
11. februar 2003 - 15:20 #12
For mig at se er det her kørt lidt af sporet.

For at få vist ændringer i et dokument forudsætter det at dokumentet er gemt i flere versioner.

Hvis du modtager et Word-dokument, vælger du Filer->Versioner for at se om dokumentet er gemt i flere versioner. Er det tilfældet kan du få vist hvilke ændringer, der er foretaget i dokumentet ved hjælp af menupunktet Fremhæv ændringer.
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 15:24 #13
den normale fremgangsmåde er vel at man aktiver funktionen inden man sender det med evt. password .... når man så får det retur vil man tydeligt kunne se alle ændringer
Avatar billede jlj Nybegynder
11. februar 2003 - 15:24 #14
Men man kan vel ikke se, om et dokument, man har modtaget pr. e-mail, er/har været gemt i flere versioner?
11. februar 2003 - 15:25 #15
Hvis du slår funktionen "Registre ændringer" til (er som standard slået fra) vil de ændringer du foretager i dokumentet blive registreret som ændringer.

Det der skete for en uheldig statsminister var at han sendte et dokumentet ud, som var gemt i flere versioner, og derfor var man i stand til at se hvilke ændringer, der var foretaget i dokumentet far dets oprettelse.
Avatar billede Chewie Novice
11. februar 2003 - 15:26 #16
men den sikreste måde er at gemme en kopi og sammenligne når man får det retur, fordi password kan selvføgelig omgås
11. februar 2003 - 15:26 #17
jlj>> Ja ved at vælge Filer->Versioner
Avatar billede jkrons Professor
11. februar 2003 - 15:56 #18
chewie-> Jeg tro du svarer på noget andet end der er spurgt om. Her handler det jo om, hvorvidt modtager af et dokument kan se om afsender har foretaget ændringer i dokumentet inden han sendte det. Så der er ikke noget at sammenligne med hos modtager, han har jo kun det tilsendte.