Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 13:42 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Operativsystemet mangler!

Jeg har lige skiftet harddisk, og nu kan jeg ikke indlæse win98. Når jeg starter computeren op laver den memorytest, og jeg kan godt komme ind i Bios, men så er det også slut. Den kommer med den sædvanlige Dos-meddelelse: "Verifying DMI Pool Data........" og så plejer windows at starte op. MEN nu kommer der en meddelelse om at "operativsystemet mangler". Jeg har prøvet at boote med cd og diskette, men jeg får bare besked om "invalid system disk".
Jeg kan ikke trykke F8, så jeg kan køre en fdisk.
Nu er spørgsmålet: "Hvad skal jeg gøre?"
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2003 - 13:45 #1
prøv og skriv "fdisk /mbr"
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2003 - 13:46 #2
sidder den gamle hd stadig i? er den nye hd helt ny?
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 13:47 #3
den gamle sidder ikke i. Og jeg kan ikke skrive noget, da jeg ikke kan komme i dos og skrive
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2003 - 13:48 #4
Nå ja... DOH!
Når du vælger hvordan du skal boote, så husk at vælge og boote på cd og ikke harddisk...
Avatar billede jefa Nybegynder
11. februar 2003 - 13:48 #5
Det vil sige du ikke har noget styresystem installeret og du skal starte ny installation ved f.eks. at boote fra installation cd.
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 13:49 #6
boot på en diskette eller cd-rom, så kan du få en prompt
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 13:49 #7
husk at vælge det rigtige "boot device" i bios...
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 13:50 #8
jeg har prøvet at ændre indstillingerne i bios, men den standser samme sted, og siger at der mangler et operativsystem!
Avatar billede jefa Nybegynder
11. februar 2003 - 13:51 #9
Sæt den til "First Boot device" CD-rom
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2003 - 13:51 #10
Forsøger den overhovedet at læse på cden eller disketten du vil boote på?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 13:52 #11
cd eller diskette skal sidde i når du booter...
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 13:52 #12
ja, den læser et kort øjeblik og så kommer der en meddelelse "invalid system disk"
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 13:54 #13
så er det ikke en bootable disk du bruger?

Du skal bruge en original win 98 cd-rom eller en start diskette (så skal boot device bare være floppy først)
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 13:56 #14
det er en original win98 cd, og jeg har lavet en startdiskette fra bootdisk.com , men intet sker!
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2003 - 13:58 #15
når du forsøger med bootdisk - læser den så fra diskettet overhovedet?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:01 #16
Husk endelig at vælge save i bios når du har rettet boot rækkefølgen!!! ellers vil den aldrig læse cd-rom/floppy drev...
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:02 #17
Har du i øvrigt husket at auto detecte din nye harddisk, så den er synlig i bios?
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:04 #18
- den læser fra a-drevet, og så kommer "invalid system disk"
- jeg saver altid når jeg går ud af bios
- jeg kan ikke oprette en partition vha af fdisk, da der intet sker når jeg trykker F8
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:05 #19
i øvrigt er den nye harddisk synlig i bios
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:09 #20
Når du får invalid system disk fra a-drevet og andre drev for den sags skyld, skyldes det at computeren ikke kan finde et "gyldigt" styresystem... Det kan skyldes fejl på disken (har du formatteret den først? Prøv evt. en anden disk)

Hvis du bliver ved med at have problemer kan du evt. sætte den gamle HD i igen lave en startdiskette (med cd-rom support) i win 98 og bruge den
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:14 #21
jeg kan ikke sætte den gamle hd i, da den er kaput! et gyldigt styresystem på en ny harddisk? skal den ikke kunne klare alle systemer?
Kan jeg lave en startdiskette vha min win98 cd på en anden computer, der kører win2000?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:20 #22
jeg er ikke sikker på at du kan lave en brugbar startdisk i win 2000...

Mht. gyldigt styresystem: Bios skal have nogle bestemte instruktioner på bestemte tidspunkter under opstarten og hvis den ikke finder de nødvendige filer, siger den at styresystem mangler (ligegyldigt om du vil installere linux, win98 eller andet).

Boot disken skal bruges til at fortælle computeren hvordan skal starte op og der må lige nu være noget galt med din...

Hvilken 98 har du? (har du hentet den rigtige fra det link keysersoze gav?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:21 #23
Husk endelig at pakke filen ud til disketten (dobbeltklik på filen), ikke bare kopiere filen til a-drevet!!!
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:23 #24
jeg har first edition. jeg har hentet "Windows 98 OEM". er det den rigtige?
I øvrigt ville jeg lave den startdisketten vha af win98 cd'en.
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:34 #25
det hjalp at pakke filen ud....nu sker der noget. jeg venter i spænding.
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:36 #26
fingers crossed !!!
Avatar billede fredholm Nybegynder
11. februar 2003 - 14:49 #27
mange tak
Avatar billede ladyhawke Novice
11. februar 2003 - 14:55 #28
Velbekomme! og tak for point... :o) Det er virkelig frustrerende når det ikke virker og man får samme fejl igen og igen :o/