Avatar billede prodic Mester
02. november 2000 - 16:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DHCP-manager skal bestemme Default GateWay

I forbindelse med købet af en router, er jeg blevet anbefalet af TD at få min DHCP-manager til at bestemme default GateWay.
Men hvordan gør jeg lige det??

Netværket er med NT4-server(SP5) og nogle 95/98 klienter. Klienterne kan få adgang til nettet via en Proxy(2.0), dog uden at bruge Proxy-indstillingerne. Og DHCP uddeler så klienternes IP-nummer som ikke er faste IP-numre.

Nogle gode ideer eller råd på vejen?
I DHCP-manageren kan jeg se at mit nuværende system er sat op, så Routeren har samme IP-nummer som mit Netkort i serveren. Kan det bare ændres til Routerens IP-nummer?
Avatar billede schubert Nybegynder
02. november 2000 - 21:57 #1
I DHCP Manageren, under DHCP Options, Scope ændre du punkt 003 Router til din nye routers IP-adresse

Avatar billede wracher Nybegynder
03. november 2000 - 08:56 #2
Hvis du har aktiveret WINS - Så husk at tilføje følgende:
044 WINS/NBNS Server ---(Wins server ip)
046 WINS/NBT Node type ---0x8
Avatar billede prodic Mester
03. november 2000 - 11:20 #3
schubert : er det Default gateway? Troede det var noget helt helt andet.

wracher : Har aktiveret WINS....men bruger det ikke, dvs fra tid til anden. Og de er aktiveret.

Jeg skal bare lige være sikker på, at 003 virkelig er Default GateWay, så er der Point. Jeg prøver Søndag, der er der ingen på stedet, og jeg har tiden til at lege.
Avatar billede mes Nybegynder
03. november 2000 - 19:09 #4
Lige en ekstra reminder.
Du kan også bruge DHCP til at give din klienter DNS adr.
Avatar billede schubert Nybegynder
03. november 2000 - 21:34 #5
Ja,  003 router vil blive default gateway. Den første, for du kan nemlig godt have flere gateways installeret.
Avatar billede prodic Mester
23. november 2000 - 12:57 #6
Beklager det tog så lang tid at uddele pointene. Schubert har helt klart fortjent dem. Det vidste sig faktisk at være alt alt for nemt. Men det virker.