Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder spørgsmål: Afinstallering af programmer.

Som overskriften lyder, er jeg lidt af en newbie inden for mac-verdenen, men alligevel har jeg kastet mig ud i det og erhvervet mig en iBook (800 MHz).

Dog er der noget som jeg slet ikke fatter:
- Hvordan afinstallere man programmer nemt?

Nogle programmer er så venlige at komme med en uninstal feature, men andre har det ikke. Og det kan være et stort problem hvis programmerne har installeret noget under Systeminstillinger.

Er der en smart / hurtig måde at afinstallere programmer på?
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 21:29 #1
det var 2 spørgsmål
Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:32 #2
Ordkløver, men ok... så svar mig på hvordan man gør det på den smarte måde (under OS X)
Avatar billede egonspock Seniormester
10. februar 2003 - 21:43 #3
Såfremt det ikke er kontrolpaneler, eller sådan noget ondt som Norton, er det rigeligt at tage programmet og smide det i papirkurven. Hvis du har et konkret eksempel som driller, skal vi vist gerne hjælpe med at identificere de filer man må fjerne i hånden, men det er som regel ikke nødvendigt. Og så har OSX ikke en registreringsdatabase på samme måde som en PC, så den er nem at holde ren ;-)
Avatar billede allsimon Nybegynder
10. februar 2003 - 21:47 #4
Jeg var så "kæk" at installere Ten for X (http://www.aladdinsys.com/tenforx/) som lagde en masse indstillingsmuligheder under "Systeminstillinger" og det var en pest at få dem fjernet igen.
Avatar billede allsimon Nybegynder
11. februar 2003 - 20:34 #5
Findes er programmer som kan afinstaller programmer for en? en form for uninstall plug-in?
Avatar billede egonspock Seniormester
11. februar 2003 - 21:11 #6
Det korte svar er både og, men lad være. Der findes noget der hedder Spring Cleaning fra Aladdin, men det smadrer tit mere end det gør godt. Det fjerner i princippet gamle filer, men kan desværre også tage andet med sig. Hvis et program ikke har en afinstaller, så regn som udgangspunkt med at der ikke er andet end programmet der skal fjernes. Hvis det er et kontrolpanel, fjernes dette, hvis det er en screen saver fjernes den blot, så er den væk. Programmer som Ten for X, som du har haft problemer med burde have haft det, men åbenbart ikke. Jeg kender desværre ikke programmerne, men det lyder som om at du kan fjerne det allermeste ved at fjerne alt fra din hjem/bibliotek/PreferencePanes-folder, og hvis ikke der, så prøv /System/bibliotek/PreferencePanes og se om der ikke ligger noget der og gemmer sig. Hvis det er noget der går i gang fra du logger ind, kan der også ligge noget i hjem/bibliotek/StartUpItems/ og /System/Bibliotek/StartUpItems/ Det er i de Mapper at sådan noget ligger. Enkelte programmer som Norton kan også smide noget i /System/Bibliotek/Extensions men så er det også ondt. Det nemmeste er som regel at søge på programnavnet. Det finder 99% af tiden alt, hvad der skal smides ud. Og når filerne er væk, er der ikke mere at smide ud, men som regel skal man så enten logge ud og ind igen eller genstarte helt for at programmerne holder op med at køre.
Avatar billede allsimon Nybegynder
11. februar 2003 - 21:30 #7
Perfekt... tusind tak for hjælpen.