Avatar billede armgas Nybegynder
10. februar 2003 - 15:43 Der er 6 kommentarer

strømforsyning for varm?

det her er en lidt kringlet en.

jeg har en athlon xp 2000+
ECS kt400 bundkort
2x HD
og ellers det normal skidt sluttet til (dvd, diskette osv.)
(WinXP)
strømforsyningen er en Thermal Take lownoise 420W pfc

problemet er som følger:
den har haft en tendens til at ikke ville starte når den var kold. den starter og efter BIOS kommer der ikke noget skærmbillede, eller winxp dukker frem.. låser og maskinen slukker efter 20 sek.

i første omgang troede jeg der var HDD problemer pga varme (varme ekspansion)

nogle gange vil maskinen genstarte mens den kørte (når jeg ikke er ved tastaturet.. har aldrig gjort det når jeg er omkring) der står ikke noget i loggen om hvad der er sket, bare at nu starter de services der nu starter når maskinen starter.

forleden dag flyttede jeg min mus fra PS2 til USB, det gjorde mirakler for min mus. til gengæld er problemet fordoblet ved denne manøvre.

i dag hentede jeg så sisoft sandra og kiggede tallene igennem.
CPU: 47 grader idle og 54 ved belastning
bundkort: 42 idle og 48 ved belastning.
strømforsyning: helt hen i vejret, belastning har intet at sige.. den vælger mellem 33c, 44c, 56c ved tilsyneladende tilfældige intervaller (ja den kan gå fra 33 til 56 til 33 igen på 1 min)

slukker maskinen evt. pga defekt temp sensor?
kan det være den ikke kan levere nok strøm? og hvorfor satan er det et problem når den er idle i længere tid?

symtomerne er som jeg ved, en defekt strømforsyning. men det har jeg svært ved at forstå.
Avatar billede coltman Nybegynder
10. februar 2003 - 16:15 #1
Defekte strømforsyninger kan ha meget forskellige måder at manifestere sig på.

På jobbet havde vi en gang en server der blev ved med at raportere skrivefejl på en eller flere disc'e. De blev så skiftet, men problemet forsvandt ikke.
Controller, drivecase, kabler, alt blev skiftet. Efter Ca. 4 mndr. røg strømforsyningen så, og efter vi fik skiftet den forsvandt problemet.

Blot for at illustrere at hvor u igennemsigtigt problemerne kan være...

Skift den srømforsyning, Den er forhåbentlig stadig på garanti???
Avatar billede cnr Nybegynder
11. februar 2003 - 17:02 #2
Prøv at afmontere diverse pci kort og ligende, og påmonter dem igen.

Jeg troede også at der var noget galt med min stømforsyning på et tidspunkt, men det viste sig at være grafikkortet som havde fået et skub så den ikke sad perfekt i AGP porten. Den sad godt nok i hak og det hele, og man kunne ikke se det på den. Problemet var også temperatur afhængigt, da materialet i proten udvidede sig pga. varme når maskinen var i brug. Resultatet var en ustabil maskine, der nogle gange ikke ville starte, andre gange genstartede spontant, og var meget ustabil.

Prøv at se om du ikke kan låne en strømforsyning til at teste med, inden du investere i en ny.
Avatar billede armgas Nybegynder
15. februar 2003 - 16:17 #3
på mystisk vis har den ikke gjort i snart en uge..
jeg tror bare den mangler vitaminer her i vinterperioden eller lign.

jeg vil ikke en gang forsøge på noget hvis problemet har udryddet sig selv. Så jeg tager jeres ideer op hvis den begynder på det igen
Avatar billede coltman Nybegynder
17. februar 2003 - 13:19 #4
Du svarrede ikke på om der stadig er garanti på strømforsyningen. Hvis der er, ville jeg få den byttet. Det er jo sådan med disse fejl, som jeg skrev tidligere, at de er sværre at gennemskue, og meget tilfældige.
Avatar billede armgas Nybegynder
24. februar 2003 - 20:44 #5
jo der er skam garanti. men problemet er væk igen.. så hvad det skyldes fidner jeg jo nok ikke ud af :(
Avatar billede coltman Nybegynder
24. februar 2003 - 20:52 #6
Jeg synes stadig at du skal få den byttet hvis du kan, da en "shaky" strømforsyning som sagt kan manifestere sig på mange forskellige måder. Det er aldrig sjovt at være i tvivl om for eksempel dine RAM er dårlige, dit skærmkort er ustabilt, eller om det er din installation af OS der er i stykker... Og det kan alt sammen godt forsages af en defekt strømforsyning.

Men det er jo din beslutning ;-)