Avatar billede mcnass Nybegynder
02. november 2000 - 14:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ramfejl

Jeg har en ældre ICL (Pentium 100 Mhz) m. oprindelig 16 Mb RAM.
Jeg har fået fat i nogle forskellige RAM-klodser, men enkelte af disse vil maskinen ikke acceptere. der kommer en fejlmeddelelse under POST, som lyder: Memory parity error, og så fortsætter opstarten uden at tælle denne klods med.
Kan jeg ændre BIOS, så der skiftes fra RAM med paritetscheck til RAM uden paritetscheck (hvilket jeg tror er problemet)?
Avatar billede urth Nybegynder
02. november 2000 - 14:38 #1
Jeg tror problemet er at din maskine ikke understøtter dine ram, det kan du se i manualen til bundkortet.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. november 2000 - 14:41 #2
Hvis du tror dét er problemet, så skulle det ikke være alt for svært at finde i BIOS\'en. Jeg har udover min nyeste maskine også et par gamle stående, hvor man fx kan skippe parity-check m.v.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
02. november 2000 - 14:44 #3
Du kan i nogle BIOS ændre om RAM skal være Paritet eller ej, som <xtom> siger.

486 bundkort plejer være mere ligeglade med om det er paritet eller ej... så hvis du har sådan et liggende kan du prøve der :-)
Avatar billede captain_comic Nybegynder
02. november 2000 - 14:52 #4
Kan det være at nogle er ram\'ene er EDO og de andre ikke er?:)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. november 2000 - 14:55 #5
Ja, det kunne det nu godt have været. Men så skulle den nu ikke sige Memory Parity Error. Det har den aldrig gjort her, når jeg bevidst har fremprovokeret det =)
Avatar billede captain_comic Nybegynder
02. november 2000 - 14:59 #6
Næ men det varierer fra bundkort til bundkort, om hvor \"forklarende\" de er. :)
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2000 - 02:39 #7
Kunne tyde på at din pc er så gammel, at den skal have FPM (TastPageMode) ram. Det var den ramtype som brugtes, før EDO ram kom på banen. Har opleveet problemet på en kammerats gamle pc. Denne ramtype var lidt svær at skaffe og f....\'s dyre