Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
09. februar 2003 - 14:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken måde ville være bedst?

Jeg har lige købt en WD80JB, en HD-skufe, DVD-rom og en ide controller. Jeg har i forvejen en 60Gb ibm som jeg vil bruge til backup, en 4Gb seagate (også backup), en brænder og et cd-rom drev hvordan ville den bedste opstilling se ud hvis Western Digi skulle være Windows partitionen?

Detecter bundkortet selv Controlleren og de dertil indsatte drev eller er der noget der skal installeres?

Mange Tak på forhånd!
MVH:Zwordfish
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. februar 2003 - 16:06 #1
Du skal installere en driver til den.

Hvis du skal køre Windows på den nye HD, skal du helst sætte den som Master på det Primære kabel på M/B.

Jeg ville sætte det sådan her:

Primær på M/B:
80GB WD som Master (Ny)
60GB IBM som Slave

Sekundær på M/B:
Brænder som Master
4GB Seagate som Slave

Ny IDE-Ctrl.:
DvD-drev som Master
CDrom-drev som Slave

Begge på Primær eller også begge som Master på hvert sit kabel.
Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
09. februar 2003 - 22:16 #2
Kører Ide controlleren ikke lige så godt som IDE slottede i Bundkortet? eller hvorfor satte du DVD og CD på dem og ikke HDerne?
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. februar 2003 - 22:34 #3
Normalt kører CDrom og DvD-drev kun ATA33 og vil derfor trække den nye og sikkert også IBM'en ned i hastighed da de kører ATA100.
De 2 store HD har jeg sat sammen, da jeg regner med at IBM'en også kører ATA100.
Brænderen kører også kun ATA33 og det gør den lille HD sikkert også.
CDrom og DvD-drev må helst ikke sidde sammen med Brænderen da nogle brænder-programmer ikke kan li' det så derfor sidder de sådan som jeg har beskrevet.
Avatar billede widriksen Nybegynder
13. februar 2003 - 09:43 #4
En bemærkning.

Vær klar over at de fleste "ekstra kontrollere" ikke er i stand til at boot fra CD/DVD.

Din 60 GB IBM....Er det tilfældigvis en 60GXP model? Den serie havde desværre en MEGET høj fejl rate. Men ellers er jeg enig i opsætningen som Pentium4 foreslår.

MHT Backup.... Backup til HD er da "ok", men hvad hjælper den backup hvis eksempelvis tyven løber med hele maskinen? Vælg at tage backup til CD medier, eller til bånd hvis du har muligheden. Mr. Murphy dukker altid op når man mindste venter det, og har mindst brug for det. ;o) (erfaringer der taler.)

JWI
Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
04. marts 2003 - 15:58 #5
Tak for jeres svar, je har nu valgt en helt tredje måde men vi deler da de points, er lidt flad!
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. marts 2003 - 00:46 #6
Helt i orden og tak for point'ne.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. marts 2003 - 00:49 #7
widriksen -> Det var ikke 60GXP-serien som der var mange fejl på, men 75GXP-serien og især deres 45GB.