Avatar billede essi Nybegynder
08. februar 2003 - 19:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

IPX/SPX

Hvilke rammetype er bedst, (IPX/SPX) Ethernet 802.2, 802.3, Ethernet II, Ethernet Snap????

Vi skal primært bruge netværket til at udveksle data og spille spil.

Hvad er forskellen mellem rammetyperne??????
Avatar billede alrua Nybegynder
08. februar 2003 - 19:21 #1
brug ethernet 802.3 på alle computere, så virker det som det skal.
Autodetect virker med lidt held 60% af gangene - det er i hvert fald min erfaring :)
Avatar billede alrua Nybegynder
08. februar 2003 - 19:21 #2
var et svar...
Avatar billede alrua Nybegynder
09. februar 2003 - 00:46 #3
hvorfor nu det? :(
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
09. februar 2003 - 13:05 #4
Hej essi,

Allerførst et par forskelle.

1. 802.3 er Novell's IPX. Ethernet_II er multiplatform (Digital, Intel og Xerox). 802.2 og SNAP er officielle standarder for alle (udviklet af IEEE).
2. 802.3 er standard i Novell 3 og 4. 802.2 skal anvendes med FTAM. SNAP skal anvendes med Appletalk phase II og Ethernet_II skal anvendes med Appletalk phase I. Alle understøtter IPX/SPX, mens kun Ethernet_II understøtter TCP/IP.

Dermed vil det være en fordel at køre Ethernet_II i et miljø hvor der anvendes Appletalk phase I, IPX og TCP/IP. I dit tilfælde kan du jo være lidt ligeglad, eftersom du "bare" vil spille optimalt.

Derfor er det næste vi kigger på, performance. 802.3 og Ethernet_II tilføjer kun 26 bytes til dataene (kaldes overhead). 802.2 tilføjer 31 eller 32 bytes, mens SNAP tilføjer 36 bytes.

Det er sandsynligt at alle platforme (i dit tilfælde, operativ system og spil) alle 4 standarder. Derfor kan du sagtens vælge 802.3 eller Ethernet_II da de er de mest optimale. Hvis ikke de understøttes i eksempelvis et spil, så kan du vide dig sikker på at 802.2 fungerer, eftersom det er standarden alle efterlever i dag. SNAP bør kun anvendes i forbindelse med Appletalk phase II.

Håber det var svar nok.
Avatar billede alrua Nybegynder
09. februar 2003 - 13:08 #5
jeg har aldrig haft problemer med ethernet 802.3 :)
Avatar billede venturer Nybegynder
10. februar 2003 - 13:11 #6
Jeg ville vælge 802.2 alene fordi det er den nyeste af de forskellige frametyper. Det er også den Windows vælger som default hvis den ikke kan finde andet eller der er flere at vælge mellem.
Som Poulsen siger, er det også værd lige at nogere at 802.2 er den idag mest understøttede.
Novell har benyttet denne type lige siden NetWare 3.12 (de kører v. 6 idag)
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
10. februar 2003 - 21:32 #7
God pointe...