Avatar billede sortedali Nybegynder
08. februar 2003 - 13:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Nyt mobo i Compaq - PW Switch hvordan pokker.... :o(

Jeg har monteret et nyt mobo (Epox 8K3AE) i min Compaq 5838, men for pokker jag kan s.. ikke finde ud af de connectors til Power Swith, PW LED og HD LED. Compaq kører med et "Front Panel Blok Connector" (skod...)
Jeg har en fin manual fra Epox og har også fundet den på det gamle mobo, men jeg bliver ikke klogere af den grund.
Det er som om at jeg kun har en wire til PW og kun en til HD LED, to til PW LED og to jeg ikke aner hvad jeg skal med.... Og compaq buger deres eget farvesystem.
Er der nogen der har erfaring med dette...???
Og kan jeg brænde noget af ved at prøve mig frem...???

HJÆÆÆÆLPPP!!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
08. februar 2003 - 13:59 #1
Har du et link til manualen?
Avatar billede fangel Nybegynder
08. februar 2003 - 14:44 #2
hmm...du burde ikke kunne brænde noget af... har haft byttet om + og - med mine dioder... de lever stadig fint... og knapper er bare knapper, så de kan ikke skade noget...

MEN... den ene PW ledning skal nok på den der i MB man står omtalt som "Power Switch", der burde gå 2 ledninger hen til kontakten... den anden af disse skal så på 0 stikket for PW switchen...

MEN, jeg mener ikke at du kan dræbe noget ved at prøve dig frem...

men som fromsej siger => har du link, evt til begge man.

Morten
Avatar billede backside Nybegynder
08. februar 2003 - 20:45 #3
dea_pg>> "0 på PW switchen..." ??
Der er ikke noget der hedder 0 på den. Det er jo bare en kortslutning.

Og jo, man kan godt skade bundkortet ved at sætte PW til et forkert sted. Dioderne der imod, kan du bare prøve dig frem med. Der kan ikke ske noget ved det.
Når alle dioder er sat til de rigtige steder er mulighederne for PW ved at være begrænset. Har du 4 ben tilbage når dioderne er sat til er de 2 ben til PW og de 2 andre til reset.
Begge er kontakter, så der sker ikke noget hvis de bliver byttet om.
Avatar billede fangel Nybegynder
08. februar 2003 - 21:42 #4
til kontakten gå 2 ledninger

en "0" ledning (normalt sort)
og den anden ledning, normalt kalde "PW-switch" (farven kan variere)

den der i manualen står opførst som "PW" er det altså den af de 2 ledninger som ikke er sort der skal til...

havde nok ikke beskrevet det godt nok... sorry

Morten
Avatar billede backside Nybegynder
08. februar 2003 - 21:57 #5
Det forvirre nok bare med den "0" ledning.
Der findes IKKE "0" på en kontakt.
Der er fuldkommen ligemeget hvilken der kommer hvor af de to ledninger fra PW kontakten.
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 10:23 #6
Tak, tak...
Epox manualen liggger her, men som downlaod og den er god nok...
http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8K3AE&lang=1
Compaq/SD11 manualen ligger her som download, men men men...
Jeg har ikke alle de stik manualen viser...
ftp://ftp.fic.com.tw/motherboard/manual/slota/sd11/sd11_a3_sh.zip
Har kun 6 ledninger (ingen sort) og tilsynladende kommer der kun 1 ledning ud fra PW, hvilket nok er mit største problem.
Jeg har ingen reset switch, ingen sleep switch, og ingen speaker...
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 12:39 #7
Forresten så kan jeg ikke starte den....

Kan jeg prøve med en jumper på PW stikket???
Avatar billede fangel Nybegynder
09. februar 2003 - 12:44 #8
hmm...

nej, du skal bare _lige_ lave kontakt... der skal ikke være konstant kontakt... jeg har tændt min med en skruetrækker, bare lige smide den ind på begge pins i ½ mikrosek, og så kører den... men jeg tager intet ansvar, det kan gå galt, og jeg gjorde det kun fordi den ikke har noget kabinet og er ret gammel, så turde jeg godt ;)

SÅ, men KAN godt, men det anbefales IKKE...

Morten
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 17:36 #9
Fik du det til at virke?
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 17:36 #10
Så langt så godt....
Nu har jeg forbundet PW og HD LED, mangler bare PW LED, da Compaq bruger fælles stelforbindelse og jeg så mangler en stel.... men det kan jeg vel fikse...
Dog kører den endnu ikke helt, jeg smider lige et nyt spørgsmål i tingen....

By the way,
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 17:45 #11
Sorry, jeg ville have delt pointene mellem backside og dea pg.
Nu fik backside det hele, Sorry..... til dea pg.
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 18:02 #12
Opretter et spm til dea så.
Vendet tilbage med link.
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 18:25 #13
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 18:45 #14
...i ringen... mener jeg.
Altså nu starter blæser, mobo lyser osv..... men skærmen starter ikke og jeg kan ikke helt greje om harddisken kører...
Kan ikke høre at den "knirker"...
Avatar billede backside Nybegynder
09. februar 2003 - 18:53 #15
Det har intet med det andet at gøre.
Avatar billede sortedali Nybegynder
09. februar 2003 - 19:15 #16
Ups...!!!
Skulle jo lave et nyt....
Avatar billede fromsej Praktikant
09. februar 2003 - 19:29 #17
Jeg har prøvet at hente manualerne , men den fra epox , kan jeg ikke læse , den genererer fejl og lukker. :(
Så hvis jeg ikke er fysisk til stede , bor i Odense , kan jeg ikke hjælpe dig.
Sorry.