Avatar billede erlandsen Seniormester
08. februar 2003 - 10:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Installation af win98 på anden partition

Er det muligt at installere win98 på en anden partition når man allerede har win2000 - eller skal man først installere win98 og win2000 bagefter?

Jeg spørger fordi det umiddelbart ser ud til at den vil installere på c-drevet og at jeg ikke kan få lov til at vælge d-drevet?
Avatar billede Spotgun Seniormester
08. februar 2003 - 11:03 #1
Hvis du vil køre med begge dele på dit system, så vil jeg kraftigt anbefale at du formatterer, installerer win98 først, og derefter win2000. Så opretter den selv multiboot og det hele. Jeg mener dog også der er et sted, i win98 opsætningen (helt ved starten), hvor du kan få lov til at trykke et eller andet, hvis du vil installere den i en anden mappe/drev.
Avatar billede cridonori Nybegynder
08. februar 2003 - 11:04 #2
du er nødt til først at installere 98 og derefter 2k.
eneste måde jeg kender.
Avatar billede ebe Praktikant
08. februar 2003 - 11:07 #3
hvis du har partition magic, kan du sætte d: som aktiv primærpartition og installere win 98 på denne uden problemer. jeg ved dog ikke, om win2000 bootmanager så kan bruges, du skal måske bruge boot-magic. sådan gør jeg selv.
Avatar billede ebe Praktikant
08. februar 2003 - 11:08 #4
jeg har haft 2 win98 og en xp på samme disk.
Avatar billede peet-49 Novice
08. februar 2003 - 12:37 #5
Du kan installere win98 nu, og så køre en repair af 2000 bagefefter, så har du også dualboot.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. februar 2003 - 15:24 #6
Hvis du ikke kan få lov at vælge D-drevet, er det muligvis fordi du kører NTFS på dette drev?
Avatar billede erlandsen Seniormester
08. februar 2003 - 19:54 #7
John - tror du at det ville hjælpe hvis jeg formatterer mit d-drev og kør fat i stedet? Jeg vil helst undgå at slette win2000 på c-drevet...
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. februar 2003 - 20:03 #8
ja helt klart. win98 kan ikke læse ntfs. så skal du lige køre fixboot fra repairkonsol bagefter - ellers kan du ikke starte win2000.
Avatar billede erlandsen Seniormester
09. februar 2003 - 08:37 #9
Jeg har nu formatteret mit d-drev som fat32 og herefter startet op fra min win98 instal. CD. Problemet er bare at jeg når til følgende besked:
Der blev fundet ikke-ms-dos-baserede operativsystemfiler computeren.
Skal windows:
1) Fjerne filerne
2) Filerne skal ikke fjernes
Når jeg vælger at filerne ikke skal fjernes får jeg følgende advarsel:
Hvis der findes et ikke MS-dos-baseret operativsystem på dette drev, kan dette operativsystem blive deaktiveret, hvis du vælger at fortsætte installationen.

Jeg får altså ikke muligheden for at vælge at instl. win98 på mit d-drev, idet det kun er c-drevet jeg har filer på, og altså er her win98 vil installere sig.

Er der nogen måde jeg kan snyde systemet på?
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 10:03 #10
du kan gøre det med partition magic, hvis du har det. så skal du sætte d: til aktiv partition, boote med disketten og installere 98. så bliver der installeret på d: uden partition magic eller tilsvarende ved jeg ikke om det kan lade sig gøre.
Avatar billede erlandsen Seniormester
12. februar 2003 - 17:32 #11
jeg har bestilt pm og afventer nærmere...
Avatar billede erlandsen Seniormester
23. maj 2003 - 23:15 #12
er der noget freeware man kan bruge i stedet?