Avatar billede hullemanden Nybegynder
08. februar 2003 - 09:59 Der er 23 kommentarer

belastende kunde

jeg har en pcbutik hvor jeg har en kunde,. som er helt vild. han købte 1 pc,
som frøs i spil. fair nok, vi finder ikke fejlen, så han får en anden, som
tilsyneladende gør det samme. hnnn,,,, bundkortet (ecs k7s5a) bkev mistænkt.
Derpå fik han derfor en 3, maskine med et andet bundkort, Denne testede vi
24 timer i wolfenstein med en klemme på piletasten, så billedet kørte rundt
hele tiden i et døgn - uden den gik ned en eneste gang. han fik den og alt
var godt i ca. 4 dage. så kommer han idag - den funker ikke. han havde
fucked noget op i windows, så vi gav ham pc nr 4 - bare som hurtig løsning,
så han ikke skulle undvære pc til på mandag. så ringer han - 30 min efter
han er kommet hjem ( han stod selv i værkstedet og så på at den blev samlet
samt testet) - den var gået ned.

Vores tålmodighed er slut nu, han må fucke et eller andet helt vildt op, for
det kan jo ikke passe at 4 pcer der virker fint i butikken ikke virker hos
ham. Indtil videre har vi lavet det hele på garanti.

spørgsmålet er så: så vidt jeg ved skal man som forhandler egenligt slet
ikke yde garantireparationer når feks windows går ned. Manden truer og læser
op af loven i telefonen, så nu vil jeg også godt have nogle love jeg kan
klaske i hovedet på ham når han kommer i morgen!! hvilke love er relevante i
denne situation?
08. februar 2003 - 10:06 #1
som kunde kan man ophæve købet, kan man ikke det som forhandler??
Det kunne være en ide at foreslå at du tog varen tilbage og sige at du ikke kan hjælpe, så må han gå anden sted hen. Der findes en del forbruger der altid er utilfresse. Hel med sagen
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2003 - 10:06 #2
Garantien dækker hardwarefejl. Test hardwaren, hvis den virker så forklar kunden at i har testet hardwaren fra a-z og har ikke kunnet finde yderligere fejl. Forklar ham at hans garanti ikke dækker softwareproblemer der ikke er relaterede til computerens hardware.

Giv ham den velfungerende pc med hjem og forklar ham at hvis der igen opstår problemer af samme karakter er han velkommen til at lade handlen gå tilbage. Når der ved gennemgang af en pc ikke konstateres fejl der dækkes af garantien skal kunden faktureres for arbejdslønnen.
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 10:07 #3
Jeg kan ikke forestille mig at det er rigtigt. Der er efter købeloven mindst 2 års garanti på de ting man køber. Hvis man åbner og kikker ind i kabinettet bortfalder garantien ikke af den grund og heller ikke hvis man ændrer konfigurationen, men selvfølgelig hvis man ødelægger maskinen, ved at stikke skruetrækkeren ind i pci-slotsne eller hvad ved jeg. Jeg er selv forhandler.

I tvivlstilfælde, ring til forbrugerstyrelsen.

PS: Det kunne være interessant at få en officiel udtalelse om netop dette.
Avatar billede hullemanden Nybegynder
08. februar 2003 - 10:07 #4
Er det ulovligt at stikke ham en tilgodeseddel?

en anden ide er at fakturere timeløn næste gang - som han sikkert ikke vil betale - nå han så kommer næste gang, gør vi intet før den regning er betalt?!?
Avatar billede kenp Novice
08. februar 2003 - 10:15 #5
om det er ulovligt, tjaaa godt spørgsmål, det jeg ville gøre for at slippe for ham var at tage computeren tilbage og giv ham sine penge, bare for at slippe for ham.

For i skal ikke dække fejl som kommer af at han spiller/roder med windows, i kan jo kun dække hardware fejl.

Men fejl som følge af spil, kan i jo ikke gøre ved.
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 10:17 #6
Hmmm burde du ikke vide det som selvstændig!!!!Burde man ikke sætte sig lidt ind i lovgivningen inden man åbner butik
Avatar billede hullemanden Nybegynder
08. februar 2003 - 10:18 #7
vi har brugt så meget tid på den pc /de pcere, at vi føler at vi ikke vil give ham pengene tilbage. må man ifgl loven give en tilgodeseddel, så han feks kan komme ned og købe julegaver for pengene?
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 10:20 #8
en julegave!!!! snakker vi ikke om flere tusind??
Avatar billede hullemanden Nybegynder
08. februar 2003 - 10:23 #9
hehe... julegaveR!
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 10:24 #10
burde du ikke kende lovgivningen når du har butik??
Avatar billede backside Nybegynder
08. februar 2003 - 10:27 #11
maingano>> Man kan ikke vide alt.
Ville være en god ide med en regning næste gang som du selv er inde på.
Jeg synes du har strukket dig langt, man skal stoppe et sted.
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 10:29 #12
enig med backside. Ellers kontakt forbrugerstyrelsen og få det sort på hvidt!
Avatar billede peet-49 Novice
08. februar 2003 - 10:33 #13
På software dækker garantien kun, hvis der er fejl på det leverede software, ikke på installeret software.
Avatar billede kbonline Nybegynder
08. februar 2003 - 10:38 #14
Gå ind på : http://www.familieadvokaten.dk/
Her kan du under "brevkasse" stille advokaterne dit spørgsmål.

De vil så efter et par dage besvare dette, og med dette svar i hånden kan du være helt sikker på at du gør hvad du kan på LOVLIG vis.
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
08. februar 2003 - 11:00 #15
hullemanden: 4 pcer har i kun skifted bundkorted eller er det 4 helt nye pcer hvis der er så må det jo være softwaren det er noget galt ellers piller han for meget ved den og det er nok der problemet ligger
hvis i viser ham nede i butikken at den virker og han kan banke den ned på kun 30 minutter så er det hans egen skyld og så ville jeg ikke gøre mere for ham
( jov for penge som du skriver ) prøv og tage den ind og så fortælle ham at i må teste den i 14 dage så kan det være han ikke piller så meget når han får den tilbage :-)
Avatar billede hullemanden Nybegynder
08. februar 2003 - 11:23 #16
heheh god ide. og JA det er tale om 4 helt andre maskiner - også med forskellige bundkort og alt andet!
Avatar billede backside Nybegynder
08. februar 2003 - 11:24 #17
Du skylder vist ikke kunden noget mere.
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
08. februar 2003 - 11:30 #18
hullemanden: så har i gjort hvad i kunne.
Avatar billede maingano Nybegynder
08. februar 2003 - 11:33 #19
Har lige spurgt en af mine venner som har en butik med samme vare. Han siger at når kunden begynder at rode med tingene selv bortfalder alt forpligtigelse. Kan du se han har haft pc'en åbnet eller andet er du uden garanti
Avatar billede initializing Nybegynder
08. februar 2003 - 12:36 #20
Det lyder jo klart som en brugerfejl når han har fået 4 PCer til at gå ned.. Selv mine forældre kan ikke gøre det ;)
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2003 - 13:11 #21
Min forrige pc tog det hele 5 år at få til at gå ned.
Og jeg roder i ALT
Han har sku slået recorden  ;-)
IDÉ:
Du kan jo prøve at tage med ham hjem og så se hvad det egentlig er der sker det er fornuftigt for begge parter. Enten kan du bevise at han roder, eller osse kan han bevise at det ikke er hans skyld.
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. februar 2003 - 13:17 #22
Sådan noge er røv irriterende men du skal være MEGET sikker før du fordømmer manden.

Jeg havde engang en lignende situation. Havde købt ny PC og ca ½ time efter jeg havde sat den sammen duede den ikke mere. ringede til butikken og fik besked på at komme ind med kassen. Den virkede perfekt. så jeg tog kassen med hjem og satte op igen. Duede ikke. tilbage igen. etc.

fjerde gang tog jeg det hele med, nus, tastatur, skærm osv. og de kunne så endelig hitte ud at at det var musen der var skrot. den genererede en evig strøm af interrups så operativsystemet slet ikke kunne kunne få lov at køre.

Hvis den butik ikke havde været tålmodige havde de mistet en ellers god kunde, som det udviklede sig fik de en meget trofast en.

mvh JakobA
Avatar billede woolbox Nybegynder
31. marts 2003 - 17:12 #23
Tænkte også på den sidste ting, at det måske kan betale sig at tage med til kunden. Måske har han en ventilator eller varmeblæser på samme strømdåse som han selv har samlet (næsten som i brugsanvisningen. Måske har han plantet sine 1500W højttalere klods op af kabinettet. Måske synes han at den kører bedst når den ligger i en vinkel af 45 grader?? - Der er mange muligheder for at kunden gør "et eller andet" som PC'en ikke kan lide, som du ikke kan reproducere i dit værksted hvor der selvfølgelig er jord og særskilte EDB-230volt grupper :)