Avatar billede stuffe Nybegynder
07. februar 2003 - 20:59 Der er 22 kommentarer og
5 løsninger

Farvel til bundkort, men hvad siger købeloven?

Hejsa!

Jeg sad og surfede rundt på nettet og pludseligt slukkede PC'en bare. Skiftede CPU, men stadig dødt. Satte den gamle CPU i nyt bundkort og surfede videre. Altså bundkortet stod af. Sendte det til forhandleren og fandt fejlen og ville bytte til nyt, men han ikke denne model mere. Jeg husker PT ikke prisen, men ca. 1.799,- fra nyt. (ca. 8 mdr gammelt) Han ville give mig et til 699,- som hverken havde dobbelt raid, så mange USB-porte, kun til "lille" CPU mm. Altså et billigt skod bundkort.

Og her til spørgsmålene:
Kan jeg ikke kræve at ophæve handlen?
Få et board der har minimun det samme som gamle?
evt opkøbe til det som jeg ønsker istedet for?
Skal jeg true lidt med købeloven?

Nu arbejder jeg selv i telebutik og kender godt købeloven på det område, men ved ikke om det gælder på samme måde med PC-tilbehør

Jeg mener virkelig at det er for dårligt.

Håber i vil hjælpe lidt hurtigt.

Med venlig hilsen
Stefan
Avatar billede kenp Novice
07. februar 2003 - 21:03 #1
Reglerne er de samme lige gyldigt hvad du køber, og du kender jo reglerne
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:04 #2
Du har et års garanti, thats it (IT), dvs, at han skal repearere det eller give dig et tilsvarende i følge købeloven.
Købeloven siger også at selger skal have mulighed for at rette op på fejlen, inden du kan ophæve købet. Dvs. reparere eller nyt i bytte.

Man smadrer heller ikke sin BMW og får en fiat uno i bytte, det er det samme her. Du skal have et ny bundkort tilsvarende det andet...

/cdc
Avatar billede kenp Novice
07. februar 2003 - 21:04 #3
Men du kan ikke ophæve handlen, men du skal enten have det repareret, byttet til et nyt, eller et tilsvarende, hvis han ikke kan det, må han betale pengene tilbage til dig.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
07. februar 2003 - 21:04 #4
Hvis det er 8 mdr. gammelt har du vel stadig 4 mdr. garanti (pr. 1 januar er der 2 år, men i dit tilfælde er der kun 1).

Har jeg forstået rigtigt, kan jeg slet ikke se problemet.

Løsning 1: De indsender det til rep. som skal klares inden for en rimelig periode (læs:14 dage).

Løsning 2: Kan de ikke klare løsning 1 må de give dig et nyt. Jeg nægter at tro de ikke kan opdrive et selvom det er en udgået model.
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:05 #5
Købeloven gælder for alt som ikke er datomærket :o)
Avatar billede muss Nybegynder
07. februar 2003 - 21:05 #6
Hvis forhandleren ville bytte kortet har han jo anderkendt fejlen og så gælder de normale garantibestemmelser (normalt 1 års garanti)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:05 #7
Købeloven er ens - uanset om man køber teleudstyr el. edbudstyr.

sagen er helt klar: han skal give dig en ny tilsvarende vare til samme pris som den ny - kan han ikke det, har du ret til at få pengene tilbage.
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:07 #8
OIg da det er garanti på bundkortet for jo sælger det hele tilbage fra producenten/importør, så jeg kan ikke forstå han setter sig på bagbenene.

/cdc
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:10 #9
Hvilket bundkort er der egentlig tale om?
For så kunne du jo finde det hos en forhandler og sige at ham og ham der har kortet - bare bestil det derfra (hvis ikke importøren kan skaffe det)
Avatar billede stuffe Nybegynder
07. februar 2003 - 21:12 #10
(Nu er jeg ikke den store bruger af denne fede side, så jeg ved ikke om jeg får smidt pointene forkert rundt)

(Hvad fanden laver I....!!! Jeg skulle lige til at slukke da jeg ikke regnede med at få nogen svar før i morgen. Kanon at i vil hjælpe. En stor tak for det.)

Bundkortet som vi snakker om er et Abit AT7 og der er jo kommet en ny version som hedder AT7-max2 og den stor til 1699,-, altså 100,- billigere en d da jeg købte det for 8 mdr siden.

Men i mener at jeg skal kræve at få minimum et til samme pris eller et der kan det samme som det gamle.
Avatar billede muss Nybegynder
07. februar 2003 - 21:14 #11
Mener bestem at du har har krav på et tilsvarende bundkort

//muss
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:14 #12
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/ (mangelfuld er hvis en vare er under 6 mdr. gammel og den går i stykker - så går man nemlig ud fra at varen var i stykker ved købet)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:15 #13
jep! Minimum et til samme pris, eller et der kan det samme som det gamle.
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:16 #14
Et der kan det samme som det gamle eller tilsvarende. Havde en "tilsvarende" sag i dag på forsikrings siden på en som havde fået stjålet et videoredigerings kort til 35000 8 år gamelt og ville have samme mærke, nyt som kom for noghle mådender siden til 54000.
Han fik et kort der kunne det tilsvarende som det gamle, til 8000, han taber intet men vinder intet ved det.

/cdc
Avatar billede stuffe Nybegynder
07. februar 2003 - 21:24 #15
Okay. Men hvordan får jeg lige skrevet til forhandleren (SHG.dk) at jeg KRÆVER et nyt board (som er 100,- billigere) uden at han bliver sur og siger at jeg intet kan få?

Det skal lige siges at jeg sendte pakken afsted i går (torsdag) og han har allerede svaret tilbage ved middagstid i dag. Og her til aften modtog jeg så en mail og at han havde sendt dette board til 669,- med posten. Skal jeg nægte denne pakke som formentligt kommer på mandag og sende den retur? (Vil da lige sige at det er da en service at det går så hurtigt)

Og hvad med point.... Dem som har skrevet som svar dukker frem i en lille hvid kasse og der markere jeg vel bare dem som er heldige og siger accepter og så slutter dette spørgsmål vel? (men ikke endnu, skal bare lige være sikker)
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:26 #16
hvis det ikke kan dobbelt raid som detb gamle, og ikke er tilsvarend3e det gamle, synes jeg at du skal sige til mr. postman at han skal sende det retur.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:26 #17
Du henviser til købeloven og siger at det og det har du ret til som køber - så skal han rette sig efter det.
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2003 - 21:27 #18
jeg har svaret, sig til dem du vil skal svare, og gå ind i accepter og fordel points
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2003 - 21:29 #19
john_stigers>> angående din kommentar, om minimum et til samme pris, så er dette ikke helt korrekt.

i følge den danske købelov, har du som køber ret til.

at lade forhandleren give det et forsøg på at lave dit produkt ( her ikke en maks for antal gange, men inden for rimlighedens grænse.).

hvis forhandleren opgiver at lave det da dette er umuligt, har du krav på et produkt magen til det gamle, hvis dette kan opdrives, hvis ikke har du krav på et tilsvarende produkt.

med tilsvarende tænkes der ikke prismæssigt, men funktionaliteten.

man kan sammenligne det lidt med at få totalt skadet en cykel, der er mere end 2 år gammel, der går man ind og ser på hvad en cykel med x-antal gear, og de og de bremser osv. ville koste ( ikke om det er disideret det samme mærke, eller lignende.)

dvs. de funktioner det gamle kort havde, har du krav på at have på dit nye kort. ( du har derved et nyt års garanti på den nye vare.)
Avatar billede stuffe Nybegynder
07. februar 2003 - 21:32 #20
Heyy, john, du siger nogen gode ting, skal du ikke også med til point-listen (husk svarknappen)

Altså det nye at7-max2 har ikke dobbelt raid, men jeg har faktisk heller ikke brug for det mere, men det har da stadig nogen funktioner som jeg godt kan li' ved disse bundkort.

Så jeg nægter pakken ved hr.postmand og siger til SHG at jeg vil have et nyt tilsendt med funktionsmæssigt det samme.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:33 #21
jamen så svarer jeg da :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2003 - 21:34 #22
jep - du skal IKKE have et bundkort der ikke kan det samme.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2003 - 21:35 #23
stuffe>> du skal dog lige være opmærksom på at det ikke er sikkert at manden retter sig efter købeloven, og blot holder på sit, så har du et mindre problem, da det koster et mindre beløb at få forbruger styrelsen til at se på sådanne en sag, at det er mere rentabelt at købe et nyt, med mindre det bliver en princip sag.
Avatar billede stuffe Nybegynder
07. februar 2003 - 21:51 #24
Mange tak for de rigtige fede oplysninge og mange tak for den virkelige hurtige hjælp. Point er hermed fornytigt delt ud og håber alle bliver glade.
Avatar billede muss Nybegynder
07. februar 2003 - 21:54 #25
Jeg takker og siger held & lykke

God weekend
//muss
Avatar billede toocool Nybegynder
07. februar 2003 - 22:00 #26
Læser mange interessante indlæg i dette spørgsmål: Mange rigtige og mange forkerte...

Stuffe: Du skal naturligvis have et tilsvarende bundkort, og hvis SHG.dk nægter, jamen så send ham en venlig mail eller ring til ham og fortæl ham i venlige veninger at du faktisk har retten på din side.

Med hensyn til 2 års garanti, så er det ikke noget KØBELOVEN giver.

Ifølge købeloven har du 24 måneders reklamationsFRIST. Dog lader man den såkaldte FORMODNINGSREGEL gælde i de første 6 måneder.

Dette betyder, at hvis en vare går i stykker indenfor de første 6 måneder, må man FORMODE at den var defekt allerede ved købstidspunktet. I dette tilfælde skal forhandleren ombytte til en ny vare eller ophæve handelen og udbetale fuldt beløb. Dog kan forhandleren forsøge at reparere varen, hvis en ombytning er uforholdmessig for dyr.

Hvis en vare går i stykker EFTER 6 måneder, er det at man bruger REKLAMATIONSFRISTEN. Det betyder at du har mulighed for at reklamere over fejl og mangler på dit produkt, indtil det er 24 måneder gammelt.
Problemet er bare, at det er køberen, altså dig, som skal bevise at fejlen skyldes dårlig kvalitet, og at produktet ikke er gået i stykker som følge af forkert brug. (I dette tilfælde evt. overclockning)

Derfor kan SHG.dk ifølge købeloven kræve at du bærer bevisbyrden i denne sag. Det er dog yderst sjældent at en forhandler vil gøre dette.

Sagen stiller sig helt anderledes, hvis SHG.dk har lovet dig 2 års GARANTI, da det så er SHG.dk som skal bevise at du selv er skyld i fejlen.
Dette må stå på din faktura.

Håber det rettede et par af fejlene.
Avatar billede toocool Nybegynder
07. februar 2003 - 22:01 #27
Øv, kom for sendt til point... sådan er det når man skriver så langt et indlæg.... :)