Avatar billede pesa Nybegynder
07. februar 2003 - 16:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Layers

Hej Eksperter

Jeg har stort set lige kastet mig ud i Adobe Illustrators fantastiske verden, og nu dukker det første irriterende problem op.

Først lavede jeg et layer til min tekst.

Derefter lavede jeg et layer til min baggrund.

Kan I så gætte hvad der skete? Jeps, teksten blev selvfølgelig gemt bag min baggrund (forgrund!!!). Hvad skal jeg gøre for at bytte om på mine layers placering?

Det burde jo nok være et spørgsmål I kan klare!

/pesa
Avatar billede Jman Praktikant
07. februar 2003 - 16:45 #1
Der er en plaette, der hedder layers - der kan du "trække" et layer op eller ned i rækkefølgen - det burde være svaret til dit problem :)
Avatar billede mickey777 Nybegynder
07. februar 2003 - 16:46 #2
Marker et layer og hold venstre museknap nede, mens du rangerer denne højere op end det andet læayer.
Avatar billede pesa Nybegynder
07. februar 2003 - 16:46 #3
Såre simpelt! Men det havde jeg nu også regnet med at det ville være. Tak for hjælpen.
Avatar billede pesa Nybegynder
07. februar 2003 - 16:47 #4
mickey777>>> 33 sekunder for langsom...
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. februar 2003 - 16:48 #5
Du klikker på det lag som du vil flytte, og trækker det, imens at du holde museknappen nede, derhen hvor du vil have det - når du slipper museknapen igen skulle laget være flyttet. Men der er også eb anden mulighed hvorved forskellige objeckter kan gemme sig bag hinanden, nemlig "arrange" > højreklik på objektet, vælg arrange og bring to front, bring to back eller hvad du nu har brug for.
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
07. februar 2003 - 16:48 #6
De ligger sikker i samme lag! Illustrator operere nemlig både med den kendte arrangerfunktion flyt forrest/bagerst og layer funktionen som vi kender fra Photoshop.

Når du vælger et objekt, fremstår der en farve udenom som indikere det lag du er i! Hvis du evt vil flytte objektet til et andet lag, kan du i din layer toolbar trække det lille kvadrat op i næste lag. Ellers kan du bare trække det ene lag over det andet. En anden mulighed, hvis dine objekter ligger i samme lag, er at bruge arrange-->flyt forest (el. lign.) det kan du gøre ved at højreklikke på dit objekt!

Håber det hjælper.

Rune ;-)
Avatar billede Jman Praktikant
07. februar 2003 - 16:49 #7
al begyndelse er svær - takker for pointz