Avatar billede essi Nybegynder
07. februar 2003 - 11:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hub eller Switch

Hvad er bedre en hub eller en switch, hvis jeg skal etabelera et almindeligt netværk, hvor vil skal spille spil og udveksle data?????
Avatar billede chalde Seniormester
07. februar 2003 - 11:18 #1
switch.... de er hurtigst, og ikke så forfærdeligt dyrere end hubs..
Avatar billede articfruit Nybegynder
07. februar 2003 - 11:20 #2
chalde said it...
Avatar billede essi Nybegynder
07. februar 2003 - 11:20 #3
Også når man skal spille spil???
Avatar billede articfruit Nybegynder
07. februar 2003 - 11:23 #4
En hub kan ikke fordele data til portene ligesom en switch, en hub sender de samme data ud til alle porte, så der kommer en masse unødvendig trafik og der er mange datapakker der støder sammen, hubben er kun udbredt fra dengang hvor en switch kostede det tredobbelte.
Også når der skal spilles ja.
Avatar billede riversen Nybegynder
07. februar 2003 - 11:41 #5
når der skal spilles, så nej. Der kan en 10Mbit hub sagtens trække det.
Avatar billede renehinsch Praktikant
07. februar 2003 - 12:04 #6
Blot lige for at afklare en generel misforståelse. En switch er kun hurtigere hvis man har konkurrerende datastrømme. Altså trafik mellem mere end et par af stationer på en gang. fx mellem A-D og B-C. En switch udmærker sig ved at kunne håndtere flere samtidige datastrømme og her er fordelen kun hvis den totale mængde af trafik overstiger den tilgængelige båndbredde. En Hub kan kun håndtere een datastrøm. Så hvis trafikken er A-D og B-D og C-D hvor D typisk er en router eller server så er en hub ligeså hurtig.

Derudover kan en switch tilbyde fuld duplex på port niveau. Men det er igen kun interessant hvis den samlede mængde af data til og fra en PC/router overstiger den maximale båndbredde.