Avatar billede tingleff Praktikant
01. november 2000 - 16:58 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

DNS

Jeg vil bare høre, hvis det er TDK der administrere vores dns\'er, skal jeg så skrive den primære eller sekundeære dns på win98 klienten......Lyder det helt vildt dumt eller er det relevant?

Og er det nødvendigt at skrive noget i dns\'en overhovedet hvis det er TDK der administrere domænet?

Håber i kan svare:-)
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
01. november 2000 - 18:43 #1
For at dine klienter kan lave navneopslag til DNS\'en skal de have angivet hvilke servere de skal bruge.
Der er plads til både at angive en primær og en sekundær under netværks indstillingerne på dine win98 klienter
Avatar billede uffe_kld Nybegynder
01. november 2000 - 18:45 #2
DNS-server bliver primært brugt til finde et ip-nummer til et domænenavn fx. dr.dk. Win98 klienten skal normalt have at vide på ip-nummer DNS-server findes, men i visse situationer kan den selv finde frem til dns-serveren.

Det kan afprøves med komandoen

ping www.dr.dk

hvis denne komando ikke time out, så behøver du ikke at angiver dns.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
01. november 2000 - 18:59 #3
win98 broadcaster sig frem til IP adressen for www.dr.dk. For at teste DNS skal du bruge nslookup under Win NT! der kan man teste sin DNS

DNS virker som uffe kld siger som en telefonbog. Simpel as that.
Avatar billede tingleff Praktikant
02. november 2000 - 09:31 #4
Jamen hvis jeg ikke har noget med TDK\'s dns og jeg vil lave en domæneserver på vores eget lokalnet, hvad skal der så ske??

/tingleff
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
03. november 2000 - 15:15 #5
Hvis du vil have egen DNS lokalt skal du bare instalere DNS service på din NT server. Gennem den kan du lave en forward til F.eks. TDK\'s DNS servere så du ved hjælp af din egen lokale DNS kan lave opslag ud af til
Avatar billede tingleff Praktikant
03. november 2000 - 15:18 #6
ntmaniac???

opslag ud af til???? hvad mener du?

Og kan dns service\'en installeres på min pdc? eller er det et selvfølge*GG*

ellers tak for svaret...det er rart:-)