Avatar billede spurn Nybegynder
05. februar 2003 - 13:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lukning af porte i en speedsteam router

Jeg har en teledanmark netexpress løsning som jeg deler med mine naboer via en speedsteam router som fulgte med til løsningen. Grundet omstændigheder er det ikke muligt for os at benytte dhcp men istedet kører vi med faste ip'er. Problemet er nu at der er visse som anvender fildelningsprogrammer såsom kazaa og lignende,  og dette ønsker vi at blokere for, faktisk alt andet end internetbrowsing skal blokeres. Vi skal køre med åben router grundet vi ikke bruger dhcp, er det nu muligt at blokere for de andre porte ?
Avatar billede avlund Nybegynder
05. februar 2003 - 13:18 #1
Kun ved at ringe til TDC og få dem til at gøre det - mod et vederlag på 995,- kr. Desværre.
Avatar billede avlund Nybegynder
05. februar 2003 - 13:22 #2
Alternativet er, naturligvis, at investere i en anden router, som i frit kan åbne og lukke porte på.
Avatar billede kane Juniormester
18. februar 2003 - 15:48 #3
man kan godt gøre det selv, det kræver et stik (kan man selv lave) og en kode til en TDC router.

mennnnn de flipper nok en grøn hvis de opdager det ;-)
Avatar billede hx622web Nybegynder
16. marts 2003 - 00:56 #4
Det er ikke rigtigt.

En Netexpress hos TDC er en Privat kunde løsning, og ikke en Erhvervs kunde løsning. Derfor er alle mulighederne i routeren op til dig selv at konfigurere. Men havde du haft et Erhvervs ADSL med Speed Stream 5781 eller 5711 skulle du betale for ændring i routeren (950 + moms). Men idet du har et privat Netexpress abonnement med Speedstream 2601 eller Linksys SR41 kan du roligt selv lukke for portene. Det er som standard i disse ikke åbnet for en masse, men blot de gængse. Du skal bruge port 80 til HTTP, 21 til FTP, 25 til mailserver, 53 TCP og UDP til DNS server. Men alle de andre porte skal man selv åbne for, så har du ikke gjort dette er der lukket udefra og ind mod dig. Men som ved alle routere er alle porte åbne for dig indefra og ud. Det vil være muligt for folk udefra at komme ind på lukkede porte, hvis du acceptere diverse dialogbokse på diverse hjemmesider, men det er rent sikkerhedsmæssigt dit eget ansvar ikke at bevæge dig ind på JA svar til ting du ikke ved hvad er. Det er også muligt at give dig virus, hvis denne er lagt i HTML koden på den hjemmeside du ser på. Det bliver derved hentet hjem på din PC, ved blot at se en side. Men det er heldigvis ikke så mange der gør dette med at programmere HTML koden med en virus...

Men også rigtigt med Erhvervs ADSL, hvor kunderne bruder passwordet på routeren, så sker der simpelt det, at man herved bliver ejer af routeren. Idet TDC vil sende en regning på minimum 4000 kr., da man har brudt sine kundevilkår. Desuden ophører alt support på ADSL abonnementet, så stakkels den som får problemer. TDC overvåger passwordændringer jævnligt, og det er ganske simpelt, idet de kan se det, hvis de ikke kan logge ind remote på routeren.

/HX622WEB ;)
Avatar billede avlund Nybegynder
24. maj 2004 - 21:42 #5
... lukketid?