Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 11:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer mit lan til at fungere?

Jeg har en webspeed kabelopkobling fra TDC, med en dynamisk ip. Så har jeg en computer med to netværkskort, som mit motorola modem er tilsluttet (netkort1) i netkort2 sidder min anden computer, skiftevis en bærbar. Jeg kan sagtens overføre data computerne i mellem, men jeg kan kun gå på nettet med den som er tilsluttet modemmet. Der er her mit problem er, for jeg vil gerne kunne gå på nettet med den computer der er tilsluttet netkort2.
Den computer der er på nettet er ip og dns sat til automatisk.
Jeg har været inde på tdc's hjemmeside, hvor jeg fandt dette:

"Hvis du vil have mere end én pc på internettet samtidig, skal du bruge noget ekstra udstyr. Enhver pc, som er på internettet, skal bruge en IP-adresse, og med WebSpeed får du automatisk én offentlig, dynamisk IP-adresse. Dvs. du får tildelt en ny adresse, hver gang du kobler på. Hvis du vil have mere end én pc på, skal du altså bruge en offentlig IP-adresse pr. pc.

Hvis der er flere pc'ere på internettet samtidigt, så deles forbindelsen ligeligt.

Med WebSpeed har du to muligheder for sætte dit private netværk op: Én ekstra offentlig, dynamisk IP-adresse eller en router."

Er dette rigtigt eller er der en anden måde så man undgår at skulle købe flere ting?

Dette er vigtigt for mig så jeg giver godt med point ;)

Mvh

donn
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. februar 2003 - 11:24 #1
Du kan gøre flere ting, alt afhængigt  hvilket OS du kører. Du behøver ikke investere i en router. Kører du windows 2000 srver på den ene af dem, kan den route videre fra den bærbare. Ellers kan du installere en proxy på den maskine, der  hænger på webspeed modemet..
Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 11:26 #2
Puha Jensen, det gik godt nok stærk. Sweet! Jeg kører winxp pro på to af computerne og winxp home på den bærbare. Hvordan skal jeg gribe det an?
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. februar 2003 - 11:28 #3
Du installerer en 3. parts proxy, winproxy er ret god http://www.winproxy.cz efter min mening.

Den installerer du på PCA (Den, der har forbindelse til omverdenen) De 2 andre sætter du så til at  bruge proxyen på PCA.

Skal du have yderligere hjælp, så sig til..
Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 11:39 #4
Jeg har installeret programmet, men når jeg kører det skriver det 0 connection, skal jeg sætte mine netkort op på en eller anden måde? Jeg skal til i skole, men jeg vil tage afsted med en god fornemmelse i maven ;)
På forhånd mange tak for hjælpen der er point på vej:)
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. februar 2003 - 11:41 #5
Du får først connection når en af de andre maskiner går til den.

Hvordan er din Ip configuration?
Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 11:43 #6
Jeg ved det faktisk ikke, da den bare køre automatisk ip og dns
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. februar 2003 - 11:44 #7
Prøv at skrive ipconfig /all på alle 3 maskiner og noter hvad der står...
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:20 #8
nu har du husket at markere deling af internet ..  på netkort 1 ikke ?  :)
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. februar 2003 - 12:21 #9
ts5584> Det  behøver man ikke med proxyen...
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:26 #10
ok .. har bare altid gjort det uden 3. parts proxy eller lign.
Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 19:57 #11
Så er jeg tilbage. Jeg har prøvet at start > kør... > ipconfig /all. Herefter kommer der et dos vindue i 2 sek. og så forsvinder det igen. Kunne det tænkes at jeg gør et eller andet forkert...?
Avatar billede donn Nybegynder
05. februar 2003 - 20:40 #12
Jeg har luret ipconfig /all og noteret alt. Hvad skal jeg bruge den information til?
Avatar billede jensendk Nybegynder
06. februar 2003 - 08:26 #13
Den kan du poste her, så vi kan hjælpe dig videre med at få tingene til at virke..
Avatar billede donn Nybegynder
06. februar 2003 - 16:44 #14
På "server" computeren står der:

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn : mette-rasmus
primært dns-suffiks
Nodetype: ukendt
ip-routing aktiveret : nej
WINS-proxy aktiveret : nej

Ethernet-netværkskort Lan-forbindelse 2:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks:
beskrivelse : Realtek RTL8139 Family PCI
Fast Ethernet NIC #2
Fysisk adresse: 00-02-44-5D-94-53
Dhcp aktiveret : ja
Automatisk konfiguration aktiveret : Ja
IP-adresse for aoutamatisk konfiguration : 169.254.137.127
Undernet maske : 255.255.0.0
Standardgateway:

Ethernet-netværkskort Lan-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks: webspeed.dk
Beskrivelse : Realtek RTL8189 Family PCI
Fast Ethernet NIC
Fysisk adresse : 00-30-4F-03A3-6A
Dhcp aktiveret : ja
Automatisk konfiguration aktiveret : ja
IP-adresse: 80.163.32.25
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 80.163.32.1
Dhcp-server :194.239.10.172
DNS-server: 194.239.10.41 + 194.239.10.42

Rettigheden opnået : 6. februar 2003 16:12:41
Rettigheden udløber : 9 . februar 2003 11:25:20

Er det nok eller skal du have de samme informationer fra de andre computere?
Avatar billede donn Nybegynder
09. februar 2003 - 18:06 #15
Jeg har selv fundet ud af det, ved at bruge winproxy 5. Ved i om det er muligt at få det til at køre i systembakken?