Avatar billede michaelpe Nybegynder
05. februar 2003 - 10:39 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

BIOS korrekt processor hastighed -> booter konstant ...

Hej

Jeg er stødt på en meget mystisk ting med følgende udstyr:

Et ECS K7S5A PCB rev.3.1 motherboard
AMI BIOS rel. 01/12/2002 S.
AMD XP1600+ processor.
Windows XP home.

Når man i BIOS vælger "indlæs optimale indstillinger" så vælger den automatisk at det er en 1050mhz processor - hvilket naturligvis ikke er korrekt, maskinen kører langsomt men virker tilsyneladende fint.

Hvis man manuelt retter op på BIOS indstillingen fra 100/100mhz til 133/133mhz, starter maskinen op og viser at det er en XP1600 ... MEN den når kun lige at indlæse Windows XP så booter den. Og det sker konstant indtil man retter tilbage til 100/100 i BIOS.

Har prøvet at opgradere til sidste nye BIOS version, men problemet er der stadigvæk.

Hvad pokker er der mon galt?

Med venlig hilsen
Michael
05. februar 2003 - 10:46 #1
Det lyder som om køleren ikke køler nok, se efter at den vender rigtig, og sidder som den skal, den kan også være for lille.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 10:52 #2
Smid ECS ud... det er markedets billigste MB, og den vigtigste komponent for stabilitet...

JP
Avatar billede roo104 Nybegynder
05. februar 2003 - 10:52 #3
Hust at en athlon XP 1600 kun kører 1400mhz altså 133x10,5.
hvis du kører 133 skal din AGP til til 4/2 da den kører 66 mhz
og din PCI til 4/1 da de kører 33 mhz.

Det kan også være den bliver for varm, men tjek lige dte andet først
Avatar billede hub Nybegynder
05. februar 2003 - 10:54 #4
Når optimale indstillinger indlæses, så tales der om den højest mulige belastning af alle maskinens komponenter. Prøv at indlæse default (fail-safe) setting og sæt derefter 133/133.
Kig også her for andres erfaringer med dette board samt alternative BIOSopsætninger

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27
Avatar billede ebe Praktikant
05. februar 2003 - 10:55 #5
http://www.sysopt.com/reviews/ecs-k7s5a/
prøv at sætte bios til 200/266
Avatar billede michaelpe Nybegynder
05. februar 2003 - 11:23 #6
anton_kruse_andersen >> Køleren og temperaturen er perfekt.
jpvj >> Ikke særlig økonomisk løsning ;-)
ebe >> kan jeg ikke. 100/100 100/133 eller 133/133 !!!
hub >> mener ikke at der er en "fail-safe" i menuen ?!?!
roo104 >> Lyder rigtig fornuftigt - det har jeg ikke tænkt over. Prøves!
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 13:14 #7
Nej, det ved jeg godt. Jeg har bare mit personlige Jihad mod ECS efter hvad jeg tidligere har oplevet :-)

Tror ikke på et varmeproblem - mere noget ustabil hardware.

JP
Avatar billede hub Nybegynder
05. februar 2003 - 13:18 #8
Iflg. manualen (jeg har en liggende) er Optimal Settings=failsafe. Beklager, jeg huskede forkert. Har du kigget på mit link? Muligvis kan en alternativ BIOS hjælpe.
Avatar billede backside Nybegynder
05. februar 2003 - 13:20 #9
michaelpe>> 100/133 er det samme som 200/266 har jeg lige erfaret.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 13:47 #10
Du har accepteret roo104's svar. Betyder det at du er kørende nu?