Avatar billede froom Nybegynder
05. februar 2003 - 08:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

LAN: Laptop med to faste IP-adresser

Jeg har netop fået en Thinkpad T30 med XP. Jeg benytter netværket såvel på mit arbejde som hjemme. Begge steder kobler jeg mig på et LAN med faste IP-adresser. Hidtil har jeg manuelt skrevet den ny IP-adresse når jeg skiftet netværk, MEN det kan da ikke passe at det skal være så oldnordisk! At oprette to forskellige profiler ser jeg ikke som en løsning, da jeg herefter ikke har adgang til de samme filer...
Er der en smart mulighed, som jeg har overset?
Avatar billede onki Nybegynder
05. februar 2003 - 08:47 #1
Så er der vel kun at hente ip-adresse automatisk.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. februar 2003 - 08:48 #2
nej det kan ikke lade sig gøre at man har 2 ip adresser med mindre du har 2 netværkskort i hvert fald ikke i xp hvis du havde linux kunne det godt lade sig gøre...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. februar 2003 - 08:49 #3
ja du kunne jo gøre det du satte dhcp op derhjemme så du bare kan klikke hent automatisk ip-adresse...
det er en mulighed...
Avatar billede froom Nybegynder
05. februar 2003 - 08:56 #4
Morten, din kommentar ang. linux er interessant, da mit hjemme-LAN bliver distribueret via en linux-server, som herefter går videre til en switch, som så distribuerer signalerne videre til vores windows-maskiner.
MEN da jeg jo har en ADSL-opkobling, og har fået en fast IP-adresse dertil, kan jeg vel ikke lave det om til en dhcp. Eller???
Avatar billede jepzz Nybegynder
05. februar 2003 - 08:57 #5
Jeg bruger selv en lille .bat fil til at skifte
a la :
netsh -c interface ip set address "LAN-forbindelse" static 192.168.1.99 255.255.255.0 192.168.1.1 1
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. februar 2003 - 08:59 #6