Avatar billede krillev3 Nybegynder
04. februar 2003 - 20:28 Der er 15 kommentarer

to harddiske

hmm hvordan skal stikende sidder inde i computeren når jeg skal slå en harddisk mere til .. sådan som den ser ud nu , der går et stik fra cd-rom til brænder til harddisk og så har den et til stik .. er det det man skal bruge eller skal jeg bruge et andet stik/kabel
Avatar billede kepsus Praktikant
04. februar 2003 - 20:32 #1
hmm, hvis det er det flade multistik, du snakker om, burder der kun sidde 2 en master og en slave og så burden den sidste side for sig selv medmindre du køre scsi
Avatar billede krillev3 Nybegynder
04. februar 2003 - 20:37 #2
øhh hmm der sidder et kabel fra cd-rom til brænder til harddisk og så kører kabelt vidre med en plads mere... jeg har prøvet at sætte en harddisk i der, men når jeg så starter op skriver den primar harddisk ikke fundet eller i den retning.. hvad er kabelt sat rigtigt i og hvad gør man ved det....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. februar 2003 - 21:23 #3
Den nye disk skal sættes op som slave.

Men jeg giver Kepsus ret, du burde ikke kunne have 4 enheder på et kabel!
Avatar billede hullemanden Nybegynder
04. februar 2003 - 21:29 #4
ja det er underligt. jeg ved at ide kabler med 5 stik faktisk kan købes! men jeg har aldrig fundet ud af hvorn faen det ksulle kunen virke...!
Avatar billede fromsej Praktikant
04. februar 2003 - 21:33 #5
Det lyder underligt.
Det jeg vil mene du skal gøre er:
Pille din brænder og dit CDdrev af kablet , og sætte din nye Harddisk på der.
Du må have et fladkabel mere , det skalsættes i bundkortet , der hvor der står secondary IDE , så sætter du brænderen til at være Master og CDdrevet til at være slave.
Avatar billede michaelpe Nybegynder
05. februar 2003 - 10:55 #6
>>>kepsus - Det lyder faktisk som om at det er SCSI, så er det nok blot et spørgsmål om at finde en ledig SCSI adresse i kæden. Gad nok vide om det er en almindelig harddisk han forsøger at montere i stedet for en SCSI ???
Avatar billede coltman Nybegynder
05. februar 2003 - 14:30 #7
Man kan ikke købe IDE-kabler med mere end 3 konektorer. standarden understøtter det simbelthen ikke!! (derfor blev den nye standard Seriel ATA udviklet).

Hvis dit kabel har mere end de 3 konektorer (en til controler og 2 til enheder(HDD eller CD-rom)), er det en eller anden form for SCSI.
Avatar billede krillev3 Nybegynder
06. februar 2003 - 20:48 #8
hmm jeg har fundet ud af det.. jeg havde sat ide-kablerene rigtig men .. i bios skal man jo sætte dem til slave og primar, men kode er væk PIS...altså bios-koden
Avatar billede fromsej Praktikant
06. februar 2003 - 20:53 #9
Kan du ikke komme ind i BIOS?
Avatar billede krillev3 Nybegynder
06. februar 2003 - 21:36 #10
nope der er kode på..
Avatar billede fromsej Praktikant
06. februar 2003 - 21:38 #11
Prøv forsigtigt at pille det lille batteri ud der sidder på bundkortet , lad det være ude en halv times tid , så burde BIOS blive "nulstillet".
Avatar billede krillev3 Nybegynder
06. februar 2003 - 22:08 #12
altså pil det ud, og lad vær med at tænde pcen i en halv times tid
Avatar billede krillev3 Nybegynder
06. februar 2003 - 22:09 #13
eller skal den køre uden det batteri
Avatar billede fromsej Praktikant
06. februar 2003 - 22:11 #14
Du lader det være ude,og sætter det i igen.
Din PC skal være slukket hele tiden.
Når du så starter op skal du nok stille både dato år og kl.
Til gengæld burde du kunne komme i BIOS.
Ved du hvad det er for en BIOS?
Avatar billede kepsus Praktikant
09. februar 2003 - 09:28 #15
Det plejer normalt at sidde en junper i nærheden af batt. så skal su slukke maskinen, flyt jump, i 5 sek tid, og så sætte den tilbage, ellers står det sikker på producentren hjemmeside. Men det foreklare ikke den måde stikkende sidder på din computer ???