Avatar billede databug Nybegynder
04. februar 2003 - 18:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Linux, "from scratch"

Mig og et par venner har fået til opgave at lave en linux-server "from-scratch" - dvs. helt fra bunden, og det skulle gerne resultere i en server-maskine, bygget over vores egen distrubution - eller noget i den stil...

Vi er opsat på det kommer til at tage længe og koste lange arbejdsnætter, men hvis det lykkedes, bliver det et 13-tal i vores "karakter-bog" :)

Jeg havde personligt regnet med at den skule bygges lidt i stil med Slackware, altså med en taste af bsd-opsætning..

Nogen der har erfaring med det? Links? Tips? Løftede pegefingre eller andet..?
Avatar billede soreno Praktikant
04. februar 2003 - 18:25 #1
Er det virkelig umagen værd ?
Avatar billede databug Nybegynder
04. februar 2003 - 18:28 #2
Om det er umagen værd? Det finder vi jo først ud af, når vi er kommet i gang...
Men man stiller sig jo også selv en udfordring, som er lærerig og man runder jo utrolig mange problemer...
Avatar billede fangel Nybegynder
04. februar 2003 - 18:37 #3
lydder som et underholdende projekt... har desværre meget lidt viden om linux... men da det er interesant vil jeg lige lytte lidt med

håber at I for det lavet... det skal nok blive sjovt for jer

God vind fra min side...
- Morten

PS, hvis I vil lægge projektet ud på nettet sponsorer jeg gerne lidt plads... dog kun fra min egen lille (eller, den er ret stor, men den kører kun 256/128) server...
men hvornår skal den afleveres... regner først med at min server kører nogen lunde stabilt om ca. 1 til 1½ månede... (skal lige have penge til en router og andet)
Avatar billede soreno Praktikant
04. februar 2003 - 18:39 #4
(meget overordnet):
Start med at lægge en slagplan hvori der forholdsvis detaljeret beskrives den filosofi der skal lægge bag systemet.
Forsøg at få beskrevet nogle mål for de aktiviteter der skal udarbejdes for at have en Linux system.
Lav en implementeringsplan hvor rækkefølgen for de forskellige aktiviteter fastlægges.
Avatar billede databug Nybegynder
04. februar 2003 - 18:47 #5
dea_pg: takker ærbødigt, men lad os nu se, om det kan lade sig gøre.. :)

soreno: det er det vi arbejder på nu, altså selve teorien, men vi ville gerne inddrage så mange erfaringer for andre, samt tips, så vi slipper for noget af bøvlet senere
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. februar 2003 - 02:48 #6
måske dette var værd at undersøge:

http://www.linuxfromscratch.org/
Avatar billede databug Nybegynder
05. februar 2003 - 09:03 #7
thomasledet: Jeg kigger lige på siden - den ser meget spændende ud, og jeg laver selvfølgelig løbende information om hvordan det går...
Avatar billede databug Nybegynder
05. februar 2003 - 13:36 #8
Well.. Nogen forslag til hvad man kunne kalde en dist.?
Gerne lidt orginalt og nyt - for jeg er fuldstændig tom for ideer - og sådan tror jeg mine kammerater også har det..
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. februar 2003 - 14:31 #9
Birdyfunk

:)
Avatar billede databug Nybegynder
25. februar 2003 - 10:47 #10
Well - distrubutionen kom til at hedde "Bennix" (meget orginalt) og kører perfekt. Jeg kan klart anbefale folk at gøre dette, istedet med at kæmpe med de sædvanelige dists. :)