Avatar billede casperk Nybegynder
04. februar 2003 - 17:18 Der er 8 kommentarer

Forsvarligt antal klienter på en Cisco 677

Hvor mange klienter vil folk mene det er forsvarligt at smide bag en Cisco 677'er?? Hvis man vil have headroom til op mod 60 klienter hvilken router skal man så går efter?
Avatar billede Noone Nybegynder
04. februar 2003 - 17:45 #1
Hmmm.. Du skal tænke på at de klienter der er skal deles om de knap 65000 porte der er til rådighed hvis du bruger nat, og en 677'er har lidt problemer hvis der bliver for mange entries i tabellen.... Hvis den ikke skal lave nat, så kan den nok sagtens håndtere de 60 klienter. Det kommer dog også an på hvad de 60 klienter laver, og da det er en ADSL router skal du måske lige overveje om 2Mbit/512Kbit er nok til de 60 brugere, hvilket naturligvis kommer an på hvad de laver.
Avatar billede casperk Nybegynder
04. februar 2003 - 17:58 #2
Vi er på et kollegienetværk med ca. 120 maskiner(dvs. tung download/online gaming etc.). Vi har en Squid proxy der deler os ud på 2 2mbit ASDL forbindelser hver med Cisco 677'ere. FOrbindelserne kører mildest talt elendigt, IT-udvalget forklarer dette med en overbelastning af ADSL linierne. (månedligt throughput ca. 250 GB) Pinger man sig gennem netværket går alt fint indtil man pinger routerne. Her er der imidlertid ~50% pakketab og > 500 ms i middel for de pakker der går igennem. Jeg er derfor overbevist om problemet må ligge her. Jeg vil egentlig bare have bekræftet/afkræftet min teori.
Avatar billede Noone Nybegynder
04. februar 2003 - 18:19 #3
Log ind på routeren, skriv derefter:

sh process

Så kommer der en masse tekst, og nederst står der på min

CPU idle percentage: 99.97

Er routeren overbelastet er det tal meget lavt.
Avatar billede casperk Nybegynder
04. februar 2003 - 18:34 #4
Jeg har ikke selv passwordet til routeren, jeg er blot en utilfreds bruger. men det vil jeg gå videre med! Mange tak! Hvis du giver et dummy svar giver jeg point...
Avatar billede casperk Nybegynder
04. februar 2003 - 18:39 #5
Jeg går ikke udfra man kan logge på som guest?
Avatar billede Noone Nybegynder
04. februar 2003 - 19:01 #6
Nej, du kan være heldig at du kan udlæse de rette værdier med SNMP, men det er nok ikke lige noget de ønsker alle de der utilfredse brugere skal læse... En anden værdi der kunne være interessant, kunne være belastningen på linjen...

Angående point, så behold dem selv...
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:51 #7
cisco routere tror at de er i stand til at autonegotiere speed og duplex, de tar fejl. tving din port speed og duplex på både router og switch.
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:53 #8
ps 5-10 brugere, det er en SOHO router, den er til privatbrug (far, mor og teenager). ;-)