Avatar billede nette Nybegynder
01. november 2000 - 01:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ingen tekst på skærmen i msdos mode

Jeg mangler totalt skærmbillede i alt uden for windows. Når pc´en starte op får jeg det første opstarts billede, men der hvor den normalt ville skrive starter windows, siger min skærn \"out of range\". Ligeledes hvis man vil starte i fejlsikret tilstand og trykker F8 under opstart er der sort skærm, funktionen virker godt nok hvis man altså kan huske hvilke taster man skal trykke.
Jeg køre win95 med et Graphics Blaster Exxtreme grafik kort, alt fungere under windows, men ikke engang en opstart med en system-diskette kan få A:\\ frem.
Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede powell Nybegynder
01. november 2000 - 09:16 #1
Du skriver ikke noget direkt om din monitor, derfor for du dette link, måske kan det give en ide\' til hvad der er galt.(http://www.horsodan.dk/dansk/elektro/monitordk2.htm#Synkroniseringssignaler)
Avatar billede powell Nybegynder
01. november 2000 - 09:17 #2
Er det en ny/gammel skærm?
Er det et nyt grafik kort?
Har du hentet nye drivere?
Avatar billede nette Nybegynder
01. november 2000 - 13:20 #3
Monitoren er en noname PnP uden medfølgende driver, Windows installerer den som \"Plug and Play Monitor (VESA DDC)\".
Historien er at jeg for ca et år siden købte både nyt grafik kort og skærm, jeg bemærkede allerede dengang problemet med gjorde ikke noget ved det da jeg sjældent har brug for dos andet end i et vindue under Windows.
Jeg er blevet anbefalet at formatere min harddisk og prøve at geninstallerer windows evt win98, MEN når jeg ikke engan kan få skærmbillede ved en opstart med en startdiskette lyder dette ikke fristende
Jeg har været i kontakt med Creative som aldrig har hørt om problemet før, har hentet de sidste nye drivere samt prøvet med SciTech Display doctor. Jeg har ikke turdet opgraderer grafikkortets bios da det jo skal foregå i dos.

Avatar billede powell Nybegynder
01. november 2000 - 13:31 #4
Har ikke kunnet finde meget på din fejlbeskrivelse.

Men det er noget med skærmindstillingerne, de data (eller frekvenser) er ikke de samme i DOS, som de er i windows. Dette er grunden til at din monitor ikke starter op i DOS. Det kan muligvis indstilles et eller andet sted men kunne ikke finde nogen forklaring på det. Fik blot anbefalet at skifte monitoren, da den måtte værre meget gammel.

Jeg ved ikke om du har mulighed for at prøve en anden monitor, for at se om det er her problemmet ligger?
Avatar billede nette Nybegynder
01. november 2000 - 13:59 #5
Jeg vil prøve i aften at sætte monitoren til en anden pc samt prøve en anden monitor på denne pc
Avatar billede powell Nybegynder
01. november 2000 - 14:01 #6
Jeg glæder mig til at høre resultatet...Venter spændt.
Avatar billede nette Nybegynder
01. november 2000 - 21:14 #7
Jeg har nu prøvet med en anden monitor resultatet er det samme, men her fik jeg dog denne fejlmeddelelse H Freq = 27,8
Det lader til at det må være mit grafikkort, måske skulle jeg bare skifte det ØV
Avatar billede powell Nybegynder
02. november 2000 - 11:29 #8
Du skal blot have ændret, skærmfrekvensen ind for det område så skærmen kan se det. Dette har jeg hørt om før, men kender dog ikke noget svar.
Avatar billede snowball Novice
02. november 2000 - 12:19 #9
Prøv i første omgang med et andet grafikkort. Hvis det virker med et andet grafikkort, ja så har du jo faktisk fundet fejlen ! Så er det næste problem så bare hvad du kan gøre ved fejlen.

Du skriver at du købte kortet for \"ca. et år siden\". Hvis det er på \"den gode side\" af et år, så vile jeg nok indlevere kortet hos forhandleren og så få dem til at gøre noget ved det, og hvis du er heldig, så får du måske en nyt kort ;)

Hvis ikke, ja så må du nok op med pengepungen ;(

Snowball
Avatar billede nette Nybegynder
15. november 2000 - 00:48 #10
Har nu endelig fundet løsningen, det var hverken monitor eller grafikkort men bios opsætningen på pc´en den var gal med. Jeg løste problemet ved at sætte min bios til default og vupti alt virker igen.

Avatar billede nette Nybegynder
22. november 2000 - 14:05 #11
Da jeg selv fandt svaret må jeg jo få point