Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 14:48 Der er 63 kommentarer og
1 løsning

Opdatérbar site i PHP?

Jeg skal lave en nyhedsside som min kunde selv kan opdatere nemt.
Da min server ikke understøtter ASP, men kun PHP - må PHP være min løsning.

Jeg har aldrig prøvet dette før, så er der én herinde som er hooked på lidt hjælp så jeg kan komme igang med dette?
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 14:56 #1
Hvis du vil have en færdig løsning, kan du kigge lidt på www.phpnuke.com
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 14:57 #2
Avatar billede sthen Nybegynder
04. februar 2003 - 14:57 #3
MIT forslag kører på, at du investerer kr. 69,- i hæftet fra IDG forlag, der hedder Start på Php.

Herefter vil du kunne lave de fleste Php-ting selv.

http://www.idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-408-4
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 14:58 #4
Hvis du har specifikke krav til noget simpelt kan jeg godt lave det til dig...
Avatar billede sthen Nybegynder
04. februar 2003 - 14:58 #5
Det var faktisk et svar
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 14:58 #6
Det var mine vel egentlig også :o)
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 14:59 #7
Doh...!
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:07 #8
Hej EXP!
Jeg vil meget gerne hvis du kan hjælpe, da det gerne må gå lidt stærkere end hvis jeg selv først skal til at læse mig gennem det hele.
Det jeg skal have lavet er helt magen til det du finder på www.pixels.dk under Nyheder.
Altså en lille nyhedsside, hvor min kunde selv kan gå ind og opdatere løbende eksempelvis via et login.
Det skal laves så det er så nemt for min kunde som overhovedet muligt.
Jeg kender ikke til de forskellige løsninger der måtte være.
Glæder mig til at høre fra dig.
Avatar billede avminarm Juniormester
04. februar 2003 - 15:11 #9
hvad er betalingen?
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:16 #10
Glæden ved at give, for senere selv at modtage ;-)
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:19 #11
Jeg skal ikke have noget for det - jeg arbejder gratis :o)

Hvis han så skulle få lyst til at nævne mig for andre en anden gang - skal han ikke høre noget for det *S*
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:19 #12
mason er vist i øvrigt en pige... er du ikke?!?
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:21 #13
Findes der PHP for piger og PHP for drenge....;-)
Jo! Mason er en pige.
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:22 #14
OK EXP, hvad er næste skridt?
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:26 #15
Skal lige have det på det rene:

Du vil gerne have
1) Et felt med nyheder, sorteret efter tidspunkt
2) Et administratorområde med login
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:28 #16
Og til alle jer andre - at jeg arbejder gratis betyder at alt arbejde jeg påtager mig herinde ikke afregnes på andre måder end point/respekt/"noget-for-noget".
Avatar billede avminarm Juniormester
04. februar 2003 - 15:30 #17
*G* jeg vil overlade glæden til exp ;o)
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:30 #18
Præcis!

Et felt med nyheder (Overskrifter, med en lille undertekst, evt. nogle links, og en scroll funktion, hvis der bliver flere nyheder end interfacen kan "rumme").

Og et login, hvor kunden kan indtaste sine opdateringer direkte.
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:33 #19
kigger på det...
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:37 #20
Tusind tak! Glæder mig til at høre fra dig :-)
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:47 #21
Lægger det til download i morgen tidlig - er lige blevet kaldt over til en veninde der er ret så ked af det - får først lavet det færdigt senere i aften.
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 15:50 #22
OK, det er bare fantastisk! Så vil jeg glæde mig til i morgen tidlig :-)
Du må hilse din veninde, og sørge for at hun kommer til at smile igen ;-)
Avatar billede exp Juniormester
04. februar 2003 - 15:53 #23
skal jeg nok
Avatar billede ksostack Nybegynder
04. februar 2003 - 16:08 #24
dating.dk ???? ;-}
Avatar billede fangel Nybegynder
04. februar 2003 - 16:19 #25
jeg har dette:

http://mfa.ath.cx/Bangsoe/Nyhedssystem_CompactNews_v1/nyhed.php

som minder en pæn del om det... den laver bare en pæn oversigt, me dette kan relativt nemt ændres... noget du er intereseret i at få?

PS, hvis du ikke kan komme ind på serveren, så er det fordi min comp. er slukket ;)

Morten
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 16:29 #26
Til DEA PG:
Der ser meget interessant ud og er helt sikkert noget jeg godt kan bruge senere hen.
Det er dog ikke helt præcist det jeg skal bruge nu. Du kan se et eksempel på www.pixels.dk under nyheder - Der er det som jeg skal have lavet.
Avatar billede fangel Nybegynder
04. februar 2003 - 16:33 #27
jaja.. som sagt... det er pænt nemt at ændre på, noget du vil have mig til?

kan også godt være at der ligger en bedre kalender et sted på min server....
http://mfa.ath.cx <= du kan jo selv kigge dig lide omkring... ;)

Morten
Avatar billede mason Nybegynder
04. februar 2003 - 16:43 #28
Jeg har godt nok "sat" EXP på opgaven, han ville svare i morgen skrev han.
Men du må da meget gerne hjælpe, så har jeg da ihvertfald helgarderet mig :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
04. februar 2003 - 16:51 #29
sådan... nu også med full artikel ud for hvert emne...

http://mfa.ath.cx/Bangsoe/Nyhedssystem_FullNews_v1/nyhed.php

kan den bruges? du kan selvfølgelig ændre i alle farver, skrifter o.l...

Morten
Avatar billede exp Juniormester
05. februar 2003 - 08:48 #30
Avatar billede mason Nybegynder
05. februar 2003 - 16:01 #31
Hej EXP og DEA.
Det ser fantastisk ud, det er jeg virkelig glad for det hele.
EXP´s udgave er præcist som jeg havde forestillet mig det skal være.

Nu skal jeg bare vide hvordan jeg får implementeret det i mit site / i mine html sider :-) ???
Og hvad jeg ellers måtte have behov for at vide (Da jeg ikke kender til PHP ved jeg ikke hvad der evt. mere skal til).
Avatar billede exp Juniormester
06. februar 2003 - 10:51 #32
der hvor du vil have outputtet skriver du:

<?php
  include('news.php');
?>
----------------^
Her skriver du stien til filen "news.php"

Når du så vil indtaste nyheder åbner du bare "add.php"
Avatar billede mason Nybegynder
06. februar 2003 - 11:10 #33
Hej EXP - Du er cool!

Jeg kan vel ikke få dig til at skære det en anelse ud i pap, på et mere forståeligt sprog, for det eneste jeg kender til er HTML og jeg arbejder i Dreamweaver......
Håber på lidt pædagogisk rådgivning :-)
Avatar billede exp Juniormester
06. februar 2003 - 11:18 #34
Eksempel:
Du har lagt filerne fra mig i underbiblioteket "news" (www.domæne.dk/news/)

Hvis du fx vil have nyhederne sat ind på din "index.php" (placeret www.domæne.dk), så finder du det sted, fx inde i en tabel, hvor de skal stå.

Her skriver du:
<?php
  include('news/news.php');
?>

Hermed burde der, når du åbner, "index.php" gerne stå de nyheder du har indtastet via "add.php" på "index.php", på det sted du ønskede.
Avatar billede mason Nybegynder
06. februar 2003 - 11:43 #35
Jeg kigger på det :-)
Men lige for at være helt sikker på at jeg har forstået det korrekt:
Kan jeg godt lægge mine nyheder ind på en HTML side? Fx. "index.htm" i stedet for "index.php"
Og så blot smide det ind i en tabel deri, som du skriver?

Og hvad skal jeg gøre med selve login delen? Jeg går ud fra at jeg bare lægger det et tilfældigt sted på serveren, og så giver stien dertil til min kunde så han kan logge ind?

Og hvordan generer jeg brugernavne og passwords til logind.php?

Endnu engang kæmpe tak til diG!
Avatar billede exp Juniormester
06. februar 2003 - 12:07 #36
du kan ikke bruge "index.htm" - filerne skal tolkes som PHP, det kan de ikke hvis de hedder htm til sidst.

Selve login-delen kan du lægge hvor som helst - du kan endda inkludere den på andre sider (ligesom news-delen)

Du genererer nye password på denne måde:
Du... na, fuck det - laver lige en fil til dig!
Avatar billede exp Juniormester
06. februar 2003 - 12:19 #37
går til frokost - dette er hvad jeg pt har lavet:
http://www.firewerx.dk/www/newuser.php
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 10:14 #38
Hej igen EXP.

Nu har jeg testet det hele og det virker desværre ikke, så noget gør jeg galt...!
Kan du hjælpe mig?

- Filerne du zippede til mig har jeg gemt i en mappe.
- I min index.php har jeg i en tabel indlagt følgende:
  Her skriver du:
<?php
  include('news.php');
?>

Kan du se umiddelbar se mit problem?
Glæder mig til at høre fra dig :-)
Gitte
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 10:17 #39
har du et link jeg kan se?
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 10:28 #40
Jeg laver lige en ny test og uploader, 5 min så sender jeg dig et link :-)

Men lige et spørgsmål:
Kan jeg godt lave php filer i min html editor Dreamweaver, for det er nemlig det jeg har gjort? Jeg har bare gemt som php istedet for htm
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 10:38 #41
Hovsa øjeblik - jeg har glemt én ting:

Jeg skal have konfigureret filen: include.php
Kan du fortælle mig hvad jeg skal indsætte:

<?php
// Connection data
$server = 'localhost';
$username = 'michael';
$password = 'michael';
$database = 'mason';
$db = mysql_connect($server, $username, $password) or die(mysql_error("Cannot connect to databse"));

// Antal poster vist
$numofposts = '5';

//Default titel-tekst
$default_titel = 'Så er der nyheder!';
?>
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 10:38 #42
det burde du godt kunne - kender ikke programmet så godt, men det skulle være udemærket til php
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 10:43 #43
$server sættes til adressen på din sql-server
$username sættes til dit brugernavn på sql-serveren
$password sættes til dit password på sql-serveren
$database sættes til det navn du gav databasen hvor nyhederne skulle gemmes i

$numofposts sættes til det antal nyheder du vil have på forsiden

$default_titel sættes til den standardoverskrift du ønsker på nyheden. Denne træder i kraft, såfremt der ikke indtastes andet i feltet "overskrift"
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 11:00 #44
OK - Så langt så godt!
Det lader til atgå galt i login delen, men prøv at kigge på:
www.montana.dk/mandag
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 11:26 #45
prøv at ændre "$db = mysql_connect" (linie 7 i include.php) til "$db = mysql_pconnect"
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 11:45 #46
Jeg har nu ændret det og uploadet påny.
Den er stadig gal....???
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 13:11 #47
Så ved jeg det ikke...
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 13:13 #48
Må jeg zippe det og sende det til dig?
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 13:17 #49
ja
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 13:18 #50
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 13:21 #51
slet den lige igen fra serveren! altså zipfilen!
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 13:30 #52
jeg har fundet fejlen! Du har ikke oprettet databasen - det henviser bare til filen "news.sql".

Du skal logge ind på din sql-server - det kan din udbyder fortælle dig hvordan du gør, hvorefter du skal oprette databasen
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 13:36 #53
Okie... lækkert at du fandt fejlen ;-)

SQL - Huh, nu bli´r jeg bange.....!!!
Er det nemt at lave en sådan database?
Er der som udgangspunkt sql på en server, eller er det selve serveren der hedder sql? (Undskyld mig, men jeg aner ikke hvad det er).
Kan man ikke lave databasen i Microsoft Access i stedet for?
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 13:50 #54
Det er nemt at lave den, såfremt din udbyder tilbyder det. Det må du undersøge - og jo, den kan godt laves i M$ Access, men det kan jeg ikke hjælpe med!

Mht. sql, så er der flere slags, bl.a. mysql og postgresql - jeg kender (og bruger) selv mysql www.mysql.com

Ingen af delene er installeret som standard, men din server, er det en lokal computer, eller har i den hos et webhotel?
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 14:25 #55
Jeg kontakter lige vores udbyder, så vender jeg tilbage til dig :-)
Avatar billede mason Nybegynder
10. februar 2003 - 15:21 #56
Jeg har netop snakket med vores udbyder, vi har ikke MySQL - men jeg får lavet en, som er oppe at køre i morgen tidlig, har de lovet.
Så jeg tester i morgen tidlig - så vil jeg vente spændt :-)
Avatar billede exp Juniormester
10. februar 2003 - 15:22 #57
ok - held og lykke :o)
Avatar billede mason Nybegynder
11. februar 2003 - 12:01 #58
Hej, så er jeg på banen igen.
Jeg har fået lavet en midlertidig "TEST Server" med MySQL database.
(Vi har nemlig ikke beskluttet og for endnu, hvem der skal 'hoste' det endeligesite, derfor en midlertidig!)
Har du tid til at kigge på det:
montana.plannthin.net
Det sidste jeg skal have lavet er vel databasen ikke? Hvordan gør jeg det?
Avatar billede exp Juniormester
11. februar 2003 - 12:49 #59
Der er en administrationsdel på serveren, derinde kan du oprette databasen. Kender ikke servicen, så her må du igen kontakte udbyderen.

Jeg kunne forestille mig at administrationsdelen er phpmyadmin, hvis du kan svare bekræftende på dette, vil det være rimelig let at oprette databasen :o)
Avatar billede mason Nybegynder
11. februar 2003 - 12:54 #60
Ja, er det dette:
montana.plannthin.net/sqladmin
Har du en mail jeg kan sende kodeord og navn til?
Avatar billede exp Juniormester
11. februar 2003 - 13:03 #61
Se mit minisite...
Avatar billede exp Juniormester
17. februar 2003 - 11:47 #62
Lukker du spm?
Avatar billede mason Nybegynder
17. februar 2003 - 11:53 #63
tak :-)
Avatar billede exp Juniormester
17. februar 2003 - 11:57 #64
Selv tak :o)