Avatar billede esf_spike Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opacity

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man fixer en opacity modifyer eller noget oven på en box, eg. et vindue.
Kan det ikke lade sig gøre eller hva??
Det burde det da kunne...
Avatar billede roslev Nybegynder
01. november 2000 - 00:01 #1
Hmmmm, er ikke sikker på hvad du mener;
Kan du ikke give boxen et materiale hvor du har defineret et s/h bitmap som opacity-map??
Avatar billede esf_spike Nybegynder
01. november 2000 - 10:53 #2
Nej, jeg mener at et objekt eg. en box kan blive gennemsigtig devlist. F.eks giver jeg en box en modifyer eller et mapder hedder \'glass\' og så bliver boxen delvist gennemsigtig. Ligesom et vindue man kan kigge igennem.

Spike-
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
02. november 2000 - 11:30 #3
Nu snakker du om 3D studio Max? ikke?
Man kan enten lave en flade og lave den gennemsigtig og så ligge den over kassen. Ellers er det muligt at skrue ned for opacity og dele kasse op i de enkelte sider.
Avatar billede esf_spike Nybegynder
02. november 2000 - 15:17 #4
at dele kassen.
Avatar billede magnust Nybegynder
03. november 2000 - 17:09 #5
I et materiale er det et opacitymap, f.eks i form af et grayscale-billede, der bestemmer hvad der gennemsigtigt eller ej. Hvid er gennemsigtig,
sort er ugennemsigtig og gråtoner er de mellemliggende graduationer. Brug evt. et af de glasmaterialer der ligger i Max´s materialbibliotek, eks:\"RayTraced_01/02.mat\"
Avatar billede elv Nybegynder
08. november 2000 - 17:43 #6
I max er det bare at ændre i opacity-værdien i material-editoren. Hvis du vil have de enkelte sider forskellige, kan du lave nogle forskellige materialer med forskellige opacity-værdier. Så smider du en \"edit mesh\"-modifyer på, og vælger polygon som sub-object. Så kan du vælge de enkelte sider og smide de materialer på, som du lavede tidligere.