Avatar billede cbb Nybegynder
03. februar 2003 - 20:29 Der er 7 kommentarer

Harddisk kan ikke mountes

Hejsa.
Jeg har et problem med min IBM diskstar, 61,5 GB  ATA/IDE.

Den vil ikke mounte, men jeg kan se de tre partitioner når jeg bruger diskværktøjet.
Jeg får meddelelser om, at disken kan formateres, men det ønsker jeg ikke.

Når jeg kører diskførstehjælp og kontrollerer og reparerer, kommer der en fejlmelding: "Kan ikke læse fra denne disk."

Ved brug af diskværktøj siger den "ikke åbnet, type ATA, bus 2,  ID 0, lun"
Når jeg vil opdatere driver kommer meddelselsen "den nye driver kan ikke vælges, før computeren genstartes, fordi den gamle driver stadig er i brug."

Meeen: Jeg kan jo ikke genstarte, den kan jo ikke finde disken.
Jeg har i øjeblikket startet maskinen fra en CD.

Jeg kan heller ikke bruge funktionen "Aktivér enheder" - så kommer der en fejlmeddelelse: "testen blev afbrudt. Der blev fundet en fejl, som ikke kan repareres.

Hvad kan jeg gøre, for at få disken op igen - med indholdet intakt...

/Bjarne
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2003 - 21:11 #1
dette her gradis program kan du bruge til at gendanne filerene med
http://www.fsguard.com/file_recovery/dk/welcome.htm
hvilket styre system bruger du !
Avatar billede cbb Nybegynder
03. februar 2003 - 21:33 #2
Det er en disk med tre partioner: I den ene er der system OS 9.2.2, i den anden OSX 10.5 og i den tredie er der data.
Jeg har overvejet at formattere OSX'en, men tør ikke, hviis jeg ødelægger de data, der ligger på den tredie partion.
Jeg har prøvet alle jumperindstillinger, men det giver ingen forskel.
Der er tale om en Mac G4, ca. tre år gammel. Disken har siddet i en nyere mac hos en kollega...
Avatar billede spe Nybegynder
03. februar 2003 - 22:33 #3
Et program jeg har haft held med at bruge er Norton. I hvert fald så langt som til at få reddet de data, der ligger på disken også selvom disken har været så meget i stykker at den ikke kunne bruges fortsat.

Andre løsninger som ind imellem har virket er at starte op fra en ekstern enhed, harddisk, zip, jaz eller lignende med et styresystem på. Så har det ofte været muligt at se den/de ødelagte diske og indhold og i det mindste at få dem backet op.

Derefter kan en formatering af harddisken  muligvis rette op på fejlen.

Men en formatering som du selv nævner vil slette alle data på disken. Også de andre partioner
Avatar billede cbb Nybegynder
03. februar 2003 - 22:43 #4
Tak. Men jeg har naturligvis også prøvet Norton mens jeg startede fra den originale CD. Det var herfra, jeg kunne se de tre partioner på den defekte disk. Men desværre ikke, hvordan man mounter disken igen....
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2003 - 00:06 #5
Har du prøvet DiskWarrior og TechTool Pro? Ved et lignende problem for nyligt (under et forsøg på at opgraderet til 10.2) måtte DiskWarrior opgive, men jeg fik fisket alle filer ud med TechTool Pro. Jeg ville nu alligevel prøve DiskWarrior først. Norton havde slet ikke noget, der kunne hjælpe.
Avatar billede spe Nybegynder
04. februar 2003 - 00:21 #6
Så længe du enten med norton eller andre lignende kan se din harddisk er der da håb. Men som vi vist alle er inde på må det første du gør være at få reddet dine filer. Når du så har gjort det kan du fortsætte med forsøg på at formaterer igen og så se om din disk vil mounte bagefter.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
26. marts 2003 - 10:20 #7
Har haft samme problem med en SCSI-UW kæde med 3 diske . . .

Der er INGEN værktøjer til mounting af diskene, når OSX er involveret i opsætningen. Du skal have disken i dens "vante" omgivelser for at se indholdet igen.

Det har muligvis noget gøre med de brugere der er oprettet på den OSX-partition der ligger på din disk.

Alle data fra denne disk er oprettet på et andet "Mac-adress"/"IP-nr"
-den accepterer ikke tyveri og "bytte-rundt-på"

Sorry - men den kører først igen, når den havner i sin "egen" maskine, som den kan genkende.
-men så er den der også med det samme, som om intet var hændt . . .