Avatar billede mlyager Nybegynder
03. februar 2003 - 16:54 Der er 15 kommentarer

win xp hænger

Jeg har et netværk bestående af et antal win2k-servere og et antal xp-pro arb. stationer.

Det daglige arbejde består i at gennemse en masse billeder, og der er den indbyggede funktion i windows hurtigst til at bladre mellem mapper etc. ("Store Ikoner")

Alle billeder ligger på en af serverne og gennemses direkte fra de delte mapper på serveren.
Men maskinerne hænger sig ind imellem når der browses, og der er ikke andet at gøre end at vente på at mappen svarer igen.

Netværket er som hurtigt nok til andre funktioner ... copy/paste filer etc.

Hva' kan det mon være, der får maskinerne til at "små-fryse" ... ???
Avatar billede donwang Nybegynder
03. februar 2003 - 16:56 #1
De har vel ikke nok ram...
Avatar billede mlyager Nybegynder
03. februar 2003 - 16:57 #2
alle maskiner har 1 gb ...
Avatar billede mlyager Nybegynder
03. februar 2003 - 16:59 #3
... og ingen af maskinerne er belastet i ydeevne.
Avatar billede bat1234 Juniormester
03. februar 2003 - 17:03 #4
logger brugerne sig ind i et domæne eller bruger i workgroups. Workgroups kan være meget langsom...?
Avatar billede mlyager Nybegynder
03. februar 2003 - 17:04 #5
en af serverne er domain-controller, og den server der hentes billeder fra (browses) er en del af domænet.
Jeg har også forsøgt at holde den uden for domænet med samme resultat - xp hænger! :(
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
03. februar 2003 - 21:55 #6
Hej Mlyager,

Umiddelbart er der en hel del der kan forårsage dette problem. Men for at starte fra en ende, så kan du checke følgende:

1. Duplex og hastighed på PC samt switch. Disse skal matche. Mange switche og NICs (netværkskort) bruger auto-sensing til at bestemme dette. Prøv at sætte det manuelt i begge ender til 100 Mbit Fuld Duplex. Hvis ikke dette virker, kan du sætte NICet til 100 Mbit halv duplex og switchen til auto-sensing (lyder tåbeligt, men det virker fantastisk med visse typer af specielt 3Com NICs).
2. Kører der noget antivirus på PC/Server ? Prøv at slå det fra for testens skyld.
3. Dette kan selvfølgelig ligeledes ske hvis båndbredden til/fra serveren er fyldt. Så kunne Gigabit til serveren være en mulig løsning (vær opmærksom på at Gigabit sløver netværket hvis det kun er små pakker - eksempelvis terminaltrafik).
4. Prøv en meget stor FTP overførsel - kører den stabilt ?
5. Hvis du har mulighed for det, så prøv at sætte en Sniffer på server linket - den giver måske et hint om hvor problemet er.

Hvis ikke det her løser noget, så vil jeg gerne have lidt mere info at arbejde med:

1. Hvilke(t) netkort anvender du
2. Hvilke(n) switch ?
3. Hvilke(n) kategori af kabler anvender du ?
4. Kabelafstand fra PC til server ?
5. Hvad er din MTU på serverne/PC'erne/Switchene ?
4. Er der andre enheder end en switch mellem PC og server

Lad mig høre fra dig...
Avatar billede mlyager Nybegynder
04. februar 2003 - 14:11 #7
mfpoulsen >> jeg skal liige finde tid til at afprøve dine teorier og så vender jeg tilbage ..
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
06. februar 2003 - 17:37 #8
Helt i orden - s[ laver jeg lige mit indlæg om til et svar i mellemtiden...
Avatar billede larildsen Nybegynder
19. februar 2003 - 21:07 #9
mfpoulsen - Det du foreslår er helt forskellig fra 3Com's dokumentation, de skriver specielt at fastlåst netkort, samt switch på autosense er er konfiguration der ikke er understøttet og som kan give uforudsigelige problemer. Dette er også min egen erfaring - Det eneste der altid virker efter min erfaring, er at fastlåse både arbejdsstation (eller server) samt switch til 100Mbps/half duplex.
Der findes et lille PD. program ttcp til download forskellige steder fra, der med lidt forståelse kan anvendes til at detektere diise problemer.
ttcp skal på et fuldt fungerende netværk kunne sende minimum 50000 pakker pr. sekund, hvis pakke størrelsen sættes til 125 bytes (hvis ellers vi ikke anvender så gammelt HW, at CPU'en i arbejdsstation/server kommer i 100%)
Avatar billede larildsen Nybegynder
19. februar 2003 - 21:12 #10
mfpoulsen - Min erfaring er at selv med meget små pakker, så giver 1Gbs meget større thruput end 100Mbps, selv hvis man ikke udnytter båndbredden på 100Mbps.
Et af problemerne kan selvfølgelig være, at TCP protokollen i modsætning til f. eks. UDP pr. default anvender NAGLE algoritmen, hvilket vil sige at en TCP pakke der er klassificeret indenfor kategorien "TCP SMALL PACKAGES" vil blive "delayed" optil 200ms (hvilket er 1/5 sekund), såfremt applikationen ikke på socket niveau sætter TCP_NODELAY flaget.
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
19. februar 2003 - 22:54 #11
Larildsen,

Det er nogle meget kvalificerede kommentarer du kommer med der.

3com skriver netop at begge ender's duplex skal matche. Derfor foresl[r jeg det i første omgang. Jeg har dog personligt oplevet (igen så sent som i sidste uge) at performance bliver væsentligt bedre ved at låse NIC, og sætte switch til auto. Derfor foreslår jeg det som nummer 2 - på trods af at det ikke er dokumenteret... Det er blot et personligt udokumenteret hint som jeg har oplevet i enkelte (dog meget få) tilfælde virker.

Jeg har ligeledes i få tilfælde oplevet at nogle tror de får lottogevinsten ud af Gigabit, blot for at blive meget skuffet. Derfor min bemærkning om Gigabit. Det er dog et alment kendt faktum at mindste pakkestørrelse der kan sendes på et Gigabit Ethernet medie er 512 bytes. Hvis pakken der sendes reelt er mindre, så skal der bruges CPU kraft på at få pakken "padded" op på de 512, og dermed forsvinder performance. Det er typisk terminal baseret trafik der opererer med så små pakkestørrelser at de skal "paddes".

Ang. ttcp lyder det som et udmærket værktøj til at teste med... Dog bør det vel bemærkes at testen bør foregå udenfor arbejdstid, da jeg fornemmer at netværket vil være utilgængeligt mens testen foregår...

Summa summarum, så har vi begge 2 nogle meget gode pointer (vil jeg da selv mene), som kan tjene som et fint grundlag for mlyager at fejlsøge videre på dette problem på...
Avatar billede mlyager Nybegynder
20. februar 2003 - 09:23 #12
hey begge ...
Ja, jeg har været lidt stille på det sidste.
Jeg har forsøgt en hel del, bla. også mfpoulsen's forslag med auto på switch og låste hastigheder på netkort.
Det gav ikke det helt store.

Da vi kører med Norton Antivirus i huset, har jeg forsøgt at slå dette fra - og det gav faktisk lidt hastighed. OS hænger ikke så meget mere, men er ind imellem meget langsomt til at hente filer fra servere.

Det er 99% jpeg-billeder som hentes fra servere, og derfor er det ind imellem også ret store filer - typisk omkring 1mb pr fil, og normalt ikke størrer end 4-5 mb pr. fil.
Jeg har forsøgt at flytte alt jpeg-data til en anden server med scsi-diske (lå på ide-100 diske før) - men uden det store resultat.

Jeg vil gerne forsøge at teste med ttcp på netværket, men kender intet til dette ... så kan I evt. lige forklare mig lidt om, hvordan og hvorledes ... og om I tror det kan gi mig et svar på mit problem/mine problemer ??

pft.
Avatar billede bsk Nybegynder
26. februar 2003 - 11:34 #13
Hej Alle.
Jeg har med interesse læst Jeres kommentarer/svar, og jeg er selv meget interesseret i at vide, om ikke I har nogle gode links til sider, hvor man får en uddybende forklaring på opsætning af switche og routere.
MVH BSK
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
26. februar 2003 - 11:51 #14
Larildsen - kan du svare på ttcp spørgsmålet ? Jeg kender det nemlig ikke...

bsk - det er jo produktspecifikt, men på f.eks. Cisco's hjemmeside kan du jo finde "Configuration Guides". De forklarer hvordan du konfigurerer, og hvorfor...
Avatar billede thomasd Nybegynder
26. februar 2003 - 12:03 #15
Hvor mange billeder ligger der i bibliotekerne.
Antallet af filer i biblioteket kan nemlig godt have noget at sige.