Avatar billede holy Nybegynder
03. februar 2003 - 15:07 Der er 10 kommentarer

Hvordan mapper man et scsi drev i dos?

Scsi driveren er installeret i dos via en win98 bootdisk, men hvordan får jeg mappet et drev så jeg kan få access til disken via dos?

Troede at der automatisk belv "mappet" et drev når der blev indlæst nye drivere til diske?

Mvh
Michael
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2003 - 15:55 #1
Det sker med MSCDEX
F.eks
MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:F /M:12

"mscd001" er det device navn som er blevet tildelt af SCSI driveren (kig i config.sys)
"/L:F" angiver at cd-rom drevet skal have drev F:
"/M:12" ved jeg ikke hvad betyder..
Avatar billede holy Nybegynder
03. februar 2003 - 15:58 #2
Jeps hvis det er et cdrom drev, det er bare en scsi HD.

What to do?
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2003 - 16:03 #3
Aha, men det var jo ikke nemt at gætte :-)
Kan du ikke kigge i manualen / eller readme.txt på disketten med drivere ?
Avatar billede holy Nybegynder
03. februar 2003 - 16:06 #4
Well nej ok men jeg skrev dog disk 2 gange *G* :)

Umiddelbart står der kun at man skal tilføje driveren i config.sys, og jeg ville da også mene at det burde være nok, men der kommer ingen drev betegnelser?
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2003 - 16:17 #5
Har du et link til der hvor du har hentet driveren ?
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2003 - 16:26 #7
hmmm, jeg kan ikke downloade fra det link. :-(
Avatar billede holy Nybegynder
03. februar 2003 - 16:31 #8
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driversbycat.html?sess=no&language=English+US&cat=%2fOperating+System%2fMicrosoft+DOS

på dette link skal du trykke på
-->28 Nov 2001 V40a, sp3a Drivers for DOS, Windows 95, 98, Me, NT 4, and 2000
Drivers for Ultra160, Ultra2, 294x and 394x series Adaptec SCSI Controllers
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2003 - 16:48 #9
Ahh, det er fordi deres crappy side ikke understøtter min browser..

Efter hvad jeg kan læse så står der en vejledning i hvordan man får sit SCSI cd-rom drev til at virke i DOS. Der står intet om harddisk...

Jeg har aldrig selv haft fingre i en SCSI harddisk - så jeg må desværre bakke lige så stille ud af spørgsmålet.
Avatar billede henninga Novice
21. februar 2003 - 18:51 #10
Jeg kører med SCSI Adaptec kort og har overhovedet ikke indlæst nogen drivere, men det kommer måske an på hvilket kort det er. På mit sidder der indbygget BIOS.  Kortet er et AHA-2940W PCI-to-Fast SCSI Host Adapter.

Du skriver ikke noget om, at det virker i Windows, men hvis det ikke er tilfældet kan du checke din bios (på motherboard):
* Hvis der er en Interrupt Type eller Interrupt Option i bios setup skal
  du være sikker på den er sat til Int-A  eller  Interrupt Type=A.
* Hvis der er Triggering Interrupt Option skal den sættes til Level.
* Hvis du kan enable/disable Bus Mastering skal den være Enabled.
* Hvis der er mulighed for at Enable/Disable PCI-slots skal du være
  sikker på at det slot din SCSI sidder i er Enabled.
* Hvis din computer har både ISA og PCI og du har ISA kort installeret
  kan det være nødvendigt at markere IRQ for disse kort som Used således
  at SCSI kortet ikke kommer i karambolage med dem.
* I nogle systemer reserverer BIOS en række tilgængelige IRQ'er til PCI
  kort - så skal du tildele det manuelt.

HenningA