Avatar billede bruno Nybegynder
02. februar 2003 - 19:35 Der er 11 kommentarer

låse ark

jeg har et ark med 7 kolonner med varer.  Jeg har så aktiveret AUTOFILTER for hurtigt at kunne sortere de forskellige varer. Men låser jeg arket af, så kan AUTOFILTER ikke bruges længere.. Nogen der har en løsning for at låse arket men hvor AUTOFILTER stadig virker???

Mvh BL
Avatar billede jkrons Professor
02. februar 2003 - 21:41 #1
Jeg er næsten sikker på at du ikke kan få Autofilter til at virke i et låst ark. Du kan lave en makro der låser arket op og slår autofiler til, men hvis du låser igen, mens filteret er slået til, vil det blive deaktiveret. Arket må derfor nødvendigvis være åbent mens der filtreres. Det betyder, at selv om du automatiserer processen med en makro, kasn du ikke forhindre brugeren i at lave ændringer, mens der filtreres.
Avatar billede bak Seniormester
02. februar 2003 - 22:00 #2
Hvis du har office XP, burde det kunne lade gøre idet man her kan sætte forskelige grader af beskyttelse, men som jkrons skriver mener jeg heller ikke det er muligt (for alt under XP).
Det er dog muligt hvis det automatiseres (beklager at korrigere jkrons :-(  ), man kan nemlig beskytte med det, der hedder userinterfaceonly. Dette har dog et par bagdele, der kan læses i hjælpen under protect.
Avatar billede jkrons Professor
02. februar 2003 - 22:16 #3
bak->  Korriger bare - det lærer man jo noget af, men selv når jeg beskytter med userinterfaceonly, kan jeg stadig ikke bruge mit autofilter.
Avatar billede jkrons Professor
02. februar 2003 - 22:19 #4
Men selvfølgelig virker det, hvis jeg automatiserer hele processen, altså åbner arket, gennemfører filtreringen, og så beskytter arket igen efter filtrering, men fratager brugeren en del muligheder i filtreringen - for nu at sige det mildt :-)
Avatar billede bak Seniormester
02. februar 2003 - 22:25 #5
Hvis jeg bruger protection med userinterfaceonly:= true
kan jeg godt køre en makro der ændrer/sætter filter på.
Filteret kan bare kun "røres" gennem en makro.
Avatar billede bak Seniormester
02. februar 2003 - 23:02 #6
Jeg havde glemt at opdatere.. :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
03. februar 2003 - 17:09 #7
Userinterfaceonly:= True åbner vel generelt kun arket for VBA-ændringer, men derimod ikke manuelle ændringer i arket, som f.eks. Autofilter?
Avatar billede bak Seniormester
03. februar 2003 - 17:59 #8
Korrekt Jan. Jeg har muligvis formuleret mig uklart.
Det er dog muligt hvis det automatiseres = det er muligt at gøre det med makro selvom arket er låst, bare det er låst med Userinterfaceonly:=true
Avatar billede jkrons Professor
03. februar 2003 - 23:10 #9
bak-> Men så skal makroen i stedet indeholde en brugergrænseflade, der svarer til filterets muligheder, og det er som jeg ser det noget af en opgave at kode den. Især hvis det skal kunne virke på et dynamisk kolonneantal.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. februar 2003 - 08:29 #10
jkrons> Filterfunktionen i Excel er opbygget sådan, at man bare kan stille sig et eller andet sted i filterområdet og så trykke "Autofilter", så vil Excel selv definere filterområdet, så den del af koden skulle vel være forholdsvis simpel.
Avatar billede gfkdanmark Nybegynder
23. februar 2003 - 12:22 #11
Hvis du vil beskytte arket mod ændringer. Kan du vælge save as --> options, herunder kan du vælge password for redigering.
Det er den nemmeste beskyttelse af et ark og brugeren kan alt i arket.