Avatar billede fetmule Nybegynder
31. januar 2003 - 11:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation på NTFS partion !

Kan man opdele en NTFS partion, så der bliver plads til linux mandrake 9.0 på den ?
Fips vil ikke læse NTFS ?
Avatar billede ts5584 Nybegynder
31. januar 2003 - 14:03 #1
opdele og opdele.. hvis den allerede er i brug kan du ved hjælp af partition magic "krympe" den så der er plads til mandrake. Hvorefter du lader mandrake overtage det palds der er tilbage på disken. Alternativt kan du benytte en af de linux destributioner der kan installeres på et windows filsystem (FAT32 el. NTFS) kan ikke huske hvad de hedder men du kan finde dem her www.linuxiso.org

og hvis den ikke er i brug så fjern hele partitionen og lav 1 der er noget mindre, lad så igen mandrake overtage resten.
Avatar billede stalle Nybegynder
03. februar 2003 - 12:53 #2
Jeg mener at kunne huske, at Mandrake - når du installere, kan finde ud af at resize en NTFS-partition, og derefter benytte sig af det ledige plads.

At jeg generalt ikke synes det er smart at resize en disk, efter der er installeret et os på den, er en anden sag. Så hellere få fat på en billig, ny disk og smid i
Avatar billede fetmule Nybegynder
04. februar 2003 - 15:45 #3
Jeg har en anden disk ; sekunder master, (d-drev) (fat32)men det er da ikke smart at installere et os der ??, når jeg samtidig har windows på mit c-drev primer master. ???
Avatar billede ts5584 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:13 #4
det er ligemeget for der er i mandrake en ganske udemærket bootloader ... hvor du kan vælge hvad du vil boote når du tænder computeren .. bare husk at installere den på MBR og ikke den lokale disk, ellers nytter den ikke meget :)
Avatar billede thomasw Nybegynder
13. februar 2003 - 21:33 #5
fetmule>> hvis du har et drev d og du ikke har data på det kan du slette din partition. En god ide er at bruge partition Magic. Sagen er nemlig den at når du vil installere Mandrake samtidig med at du kører windows er det en god ide at slette eller skrumpe en partition. Den "frie" plads/ikke benyttede kan du vælge at installere Mandrake på. I installationen af Mandrak kan du vælge at beholde dine eksisterende partition (i dit tilfælde - drev c, hvor du har Windåse installeret) og installere Mandrake på den "frie" plads/ikke benyttede.