Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:23 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Lavformatering ???

Har to WD120Gb i et Adaptec raid.Når jeg vil oprette et nyt
raidsystem sigen Adaptec at den ene disk er skjult.
Og så er det svært at oprette et raid.
Nå men i hjælp står der at det er nødvendigt at lavformatere for at "slette" hele raid setuppen.Men lavformatering var da noget man før hen brugte på gamle diske og som blev frarådet helt vildt..
XP-pro, 2100amd, 2xWD120,MSibundkort Ultra Aru kt3, 512Mb ddr2700.
Hvad gør en klog og hvad gør jeg ? LOL
Avatar billede random_act Nybegynder
31. januar 2003 - 10:27 #1
Er det et RAID 1 du vil lave??
Avatar billede onki Nybegynder
31. januar 2003 - 10:28 #2
Her er en guide til Lowlevelformat af WesternDigital disk.

Jeg har ikke haft mulighed for at afprøve der, da man skal registrere sig (det er dog gratis)

http://www.storagedrivers.com/drivers/40/40694.htm
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
31. januar 2003 - 10:28 #3
Du kan evt. slette de første 16 sektorer på harddisken, hermed fjerner du MBR, BootRecord, FAT tabeller og Root directory.
Herefter burde harddisken fremstå som tom.
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:36 #4
Raid O
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:37 #5
Hvordan sletter jeg de første 16 sektorer??
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
31. januar 2003 - 10:38 #6
Du kan bruge debug.exe fra en DOS diskette
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:39 #7
Onki: offentlig hemmelighed at login på den side er :Drivers All

he he
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:40 #8
Dos og Debug er fra før verden gik af lave.Er der ikke en nem måde?
Hvem kan finde ud af dos idag..he he
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:43 #9
se her:lowlevelINSTRUCTIONS ON USING THE DOS COMMAND DEBUG TO LOW-LEVEL FORMAT ANY
AT(IDE) AND SCSI HDD.

USES THE DEBUG COMMAND AND REWRITES THE MBR, DAT, AND FAT AREAS AS ZERO. REMOVES
ALL INFORMATION AND TAKES THE DRIVE BACK TO THE MOST ORIGINAL NATIVE STATE AS
CAN BE ACHIEVED IN THE FIELD.

CREATE A CLEAN BOOT DISK WITH FDISK, FORMAT, AND DEBUG ON THE DISK. BOOT TO THE
DISK, RUN FDISK, AND REMOVE THE PARTITION. REBOOT FROM THE FLOPPY. TYPE:

DEBUG (ENTER)
;ONCE YOU SEE THE DEBUG DASH PROMPT (-) TYPE IN THE FOLLOWING:

A (ENTER)
;DEBUG WILL NOW OUTPUT A SERIES OF LETTERS AND NUMBERS. NOW ENTER:
MOV AX,330 (ENTER)
MOV CX,1 (ENTER)
MOV DX,80 (ENTER)
MOV BX,3800 (ENTER)
MOV ES,BX (ENTER)
INT 13 (ENTER)
INT 3 (ENTER)
(ENTER)
G (ENTER)
Q (ENTER)

YOU SHOULD NOW BE BACK AT AN A: PROMPT.
YOU WILL NEED TO REBOOT, RUN FDISK AND FORMAT.
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:43 #10
Volapyk for mig..
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
31. januar 2003 - 10:45 #11
Når man roder med lowlevel snavs, som at slette sektorer på en hardisk, så må man tit have fat i lowlevel værktøjer :-)
Du kan også bruge Symantec's DiskEdit hvis du har den liggende (er også fra før verden gik af lave ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2003 - 10:49 #12
munk>>Hvad er det mere præcist der er volapyk for dig?
Jeg kan da godt prøve at oversætte det , hvis det er det engelske der er problemet.*S*
Avatar billede munk Nybegynder
31. januar 2003 - 11:31 #13
He he Mente bare der burde være en nemmere metode , men prøver at gøre det.
Kan jeg risikere at ødelægge diskene?
Avatar billede munk Nybegynder
01. februar 2003 - 17:51 #14
Kan jeg ødelægge diskene hardwaremæssigt ved aat lavformattere?
Avatar billede sasdk Nybegynder
01. februar 2003 - 20:32 #15
jeg kender ikke lige noget til adaptec raid, men på min egen onboard raid controller skjuler den også den ene disk når man opretter et samlet raid, kan ikke huske om det er O eller 1. Det hvor man laver 2 diske til en. Og det gøres vel for at de 2 netop registreres som en disk
Avatar billede sasdk Nybegynder
01. februar 2003 - 20:34 #16
det jeg prøver at sige er at hvis det er et samlet raid array du vil have, tror jeg du har det og så skal det bare partitioneres som alm hd, og hvis det er det andet du vil have, skal du bare slette raid array'et for at oprette spejling. Gøres nok i en eller anden adaptec raid bios...???
Avatar billede munk Nybegynder
01. februar 2003 - 22:14 #17
Det er jo i selve raid adaptec bios det ene drev er skjult.
Så er det da svært at oprette et raid array. Også et raid 0...
Avatar billede munk Nybegynder
01. februar 2003 - 22:18 #18
Har haft arrayet oprettet før( et stripe array) np.Men har været udsat for et softwarenedbrud.Når jeg så går ind i Adaptecbios for at oprette et nyt, viser den at det ene drev er skjult.Så kan det ikke lade sig gøre at oprette et array da der skal to diske til.
Har været på hjælpesiden hos Adaptec, men den har kun et forslag og det er at køre en lavformatering.Deraf spørgsmålet om det kan skade diskene hardwaremæssigt.
Det kunne det i "gamle" dage så hvorfor ikke også nu?
Avatar billede munk Nybegynder
01. februar 2003 - 22:19 #19
Ps. Har selvfølgelig slettet arrayet før en oprettelse af nyt array.
Avatar billede munk Nybegynder
01. februar 2003 - 22:20 #20
Alt det med opsætning af array kan jeg.He he (Blæret) LOOOL
Avatar billede sasdk Nybegynder
02. februar 2003 - 01:09 #21
men kan du så ikke engang partitionere hd'erne som det ser ud nu ?
Avatar billede munk Nybegynder
02. februar 2003 - 01:45 #22
nope
Avatar billede munk Nybegynder
02. februar 2003 - 23:42 #23
Vi kommer ikke længere med det her.Lukker og takker for hjælpen.