Avatar billede bubbi Nybegynder
31. januar 2003 - 10:16 Der er 15 kommentarer

Placering af menuen

Hejsa

Jeg sidder lige fortiden og arbejder på et projekt. Der er der nogle der ha fået den "geniale" ide at menuen skal placeres over i højre side, modsat hvad brugerne er vandt til. Nu er mit spørgsmål, for jeg håber vi hurtigt kan blive enig om at ide'en her er knap så god. Er der nogle der har nogle links eller andet matriale, jeg kan bruge til at overbevise de her folk om at deres ide er knap så god.

MvH
Jesper
Avatar billede websurfer Nybegynder
31. januar 2003 - 10:22 #1
Hvorfor skulle det være en dårlig idé at placere menuen i højre side?
Avatar billede cobalt Nybegynder
31. januar 2003 - 10:28 #2
Jeg har placeret mange menuer i højre side! og venstre og i bunden og toppen og midt! gør hvad du har lyst til! ellers bliver alle websites sku da ens og kedelige!

Peace out!
Avatar billede bubbi Nybegynder
31. januar 2003 - 10:40 #3
Hele problemet med at placere en menu i højre side er du gør noget brugeren ikke er vandt til, siden skal i forvejen være nyskabende på mange måder og hele mit problem er at jeg tror der allerede er for amnge ting der er "nye" for brugerne ved at placere menuen her i højre side vil du bare yderlige forvirrer brugeren. Vi er altså vandt til at ting er i venstre sidde, bare se på windows alle deres ting er i venstre sider, vi læser fra venstre mod højre også vidre, ved at flytte ting så meget rundt tror jeg på at vi skræmmer brugerne væk. 101 er, hvertfald efter hvad jeg har lært, at brugerne skal udsættes for ting de kender og føle sig trykke ved for at komme tilbage. Derfor ser jeg det som et problem.
Avatar billede websurfer Nybegynder
31. januar 2003 - 11:01 #4
Det er jo helt afhængigt af resten af designet, hvordan brugeren oplever det. Hvis siden er overskuelig nok skulle der ikke være nogen problemer i at placere menuen til højre. At et website er lidt "anderledes" kan jo sagtens være med til at fastholde brugeren fremfor at hjemmesiden bare er lige som alle andre.
Avatar billede exp Juniormester
31. januar 2003 - 11:02 #5
har du et link?
Avatar billede bubbi Nybegynder
31. januar 2003 - 11:06 #6
Nej jeg har ikk enoget link endnu, da selv designet stadi gkun er på tegne brættet og vi abre sidder og er ved at kode det bagved liggende lige nu.
Men jeg kan ligesom godt se det ikke lige er herinde jeg kan få hjælpen, i min argumentation :o/
Avatar billede exp Juniormester
31. januar 2003 - 11:14 #7
hader det!!!

Poster du igen?
Avatar billede bubbi Nybegynder
31. januar 2003 - 11:53 #8
Okay hvad er de rlige sket?
Avatar billede annikadk Nybegynder
31. januar 2003 - 11:55 #9
.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
31. januar 2003 - 21:03 #10
bubbi> Det er virkelig en mærkelig indstilling du har. Du har en idé om, at som du nu mener, at menuer skal være, sådan skal de altså også være, for det mener alle! Basta!
Dine 'kunder' vil genre have en højrestillet menu. Det kan de da sagtens være.

I følge din argumention så skal en menu være i venstre side... og skal argumentet holde, jamen, så skal hovedmenu-knappen jo være i nederste venstre hjørne, for sådan er det jo i standardopsætningen på windows systemer - og hvis dine menuer ikke er på den måde, så skræmmer du jo brugerne væk.

Eller som du selv siger: - hvertfald efter hvad jeg har lært, at brugerne skal udsættes for ting de kender og føle sig trykke ved for at komme tilbage.

Så overbevis folk om, at menuer skal starte fra nederste venstre hjørne! Hvad med eks. http://derbauer.de - kan du heller ikek finde ud af navigationen her?

_michael_
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
03. februar 2003 - 23:19 #11
Designet kommer meget an på hvilken en målgruppe, som siden henvender sig imod. Hvis det er den ''unge'' gruppe, ja så gør det ikke så meget, at designet er er nyskabende.

Hvis det dog er mere til en bred befolkningsgruppe, ja så vil jeg nok give bubbi ret.

_michael_ >> jamen de har allerede spændt ben for en masse brugere. Det er jo ikke alle, der har flash eller shockwave. Så enten kan de ikke se siden, eller skal hente et plugin, der for nogen kan være en kompliceret affære at komme igennem

Det gælder altså om at finde ud af hvem brugeren er. Derefter sætte designet. Man bør tænke på at det som du synes er logisk navigering, kan være et mareridt for en anden.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
03. februar 2003 - 23:31 #12
k.harritsoe> Derbauer.de spænder ikke ben. De er et af de tungeste flash-bureauer og ved udmærket godt, hvem deres kunder er. Det er også derfor, der heller ikke engang er valgmuligheden med at se sitet i html-version :o)

Men eksemplet, jeg nævnte, har ikke noget med flash eller shockwave at gøre. Det var ment som et eksempel på en anderledes menu-struktur, som de fleste godt kan finde ud af at navigere rundt i. Eksemplet har intet som helst med, at sitet er lavet i flash. Det kunne for den sags skyld lige så godt være lavet i java, dhtml, javascripts - eller med simple stylesheets.
Det var navigationen, jeg snakkede om, ikke flashen. :o)
Avatar billede grafikeren Nybegynder
22. februar 2003 - 12:21 #13
Vil gi' Michael ret. Det er vigtigt at tænke nyskabende for at gøre ens site spændende. Prøv mange forskellige modeller af Jeres site inden noget bliver besluttet.

En menu i højre side kan være fint nok, hvis resten af sitet hænger ordentligt sammen. Har I prøvet at lave eksempler på menu andre steder. Tror I bare skal prøve at lave 10 forskellige layout ideer - på papir eller skærm. Så får du prøvet nogle ideer af, som du ikke ville ha' tænkt på, når du sidder med din lidt rationelle holdning til web-designs.
Avatar billede exp Juniormester
27. maj 2003 - 10:52 #14
Lukketid?
Avatar billede exp Juniormester
27. august 2003 - 23:37 #15
Hallo... er der nogen?