Avatar billede kpl Nybegynder
29. januar 2003 - 20:48 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Save i bedste kvalitet

Når jeg skal save et sort tekst billede i photoshop for at bruge det i et word dokument, hvordan gemmer jeg det så det får den ultimative printkvalitet?

Er der nogt sted man kan vælge kvalitet?
Avatar billede francodavid Nybegynder
29. januar 2003 - 20:50 #1
Vælg det som et ukomprimeret billed, så som BMP/GIF osv...
Avatar billede francodavid Nybegynder
29. januar 2003 - 20:51 #2
PS FYLDER MEGET!
Avatar billede kpl Nybegynder
29. januar 2003 - 20:53 #3
..i Photoshop kan man ikke gemme i BMP/GIF - eller også ved jeg ikke hvor man vælger dette?
Avatar billede francodavid Nybegynder
29. januar 2003 - 21:15 #4
Hvilken PhotoShop har du da? Jeg har da alle dage kunne.. prøv shift + ctrl + s....
Avatar billede kpl Nybegynder
29. januar 2003 - 21:23 #5
..da får jeg kun mulighed for at save i PDD og PSD?

Hvis jeg vælger save a copy as... får jeg flere muligheder med ikke dem du nævner.

Bogstaverne jeg printer bliver ikke særlig smukke - Hvad gør en grafiker? Jeg ved flere grafikkere bruger photoshop - jeg har version 5.5
Avatar billede francodavid Nybegynder
29. januar 2003 - 21:27 #6
For det første bruger de ikke word... og for det andet bruger de nok også version 7.... Prøv om ikke der er en der hedder export...
Avatar billede hcma Novice
29. januar 2003 - 22:08 #7
Det kan ske at du har lavet dit tekstbillede som 16 bits kanal.
For at ændre det skal du gå op i Image ->Mode og ændre din parameter der til 8 bit ..
Avatar billede macintosse Nybegynder
30. januar 2003 - 08:28 #8
Hvis du opretter din Photoshop fil i 200 dpi og gemmer den som jpg maximum får du et rimiligt print fra Word.
( siger jeg som er grafiker )

Men du får et meget bedre resultat i 300 dpi, gemmer den som tif og placerer den i QuarkXpress, PageMaker eller InDesign.
Avatar billede kpl Nybegynder
30. januar 2003 - 09:42 #9
macintosse...Hvor i photoshop vælger jeg dpi?
Avatar billede francodavid Nybegynder
30. januar 2003 - 09:46 #10
Det gør du enten når du laver nyt billed, eller i image -> image size -> resolution.... og DPI = pixels/inch
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. januar 2003 - 09:50 #11
kpl >> Er du sikker på at du har set rigtig efter, f.eks. Gif, står som "Compuserve...gif"
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. januar 2003 - 09:52 #12
(1) Sæt farve til CMYK, rgb brugers "kun" når det er skal bruges på en skærm.(2) Pixels/inch skal sættes til det antal dpi din printer, printer med.

(3) Gem som Gif
Avatar billede spe Nybegynder
30. januar 2003 - 11:00 #13
Det lyder somom der er et eller andet galt med Photoshop eller at du kiggger det forkerte sted.
Der er ikke et arkivformat i Photoshop der hedder PDD.

Fremgangsmåden er:

1. Åbn Photoshop

2. Vælg File-->New, indstil dialogboksen til den størrelse du skal bruge i cm og sæt resolution til 150 pixel/inch og Mode til Cmyk.

3. Lav din tekst

4. Vælg File-->Save a Copy og vælg jpeg som format i max kvalitet.

Du skal ikke bruge gif som ellers er foreslået. Dette format giver en ringere kvalitet end jpeg.

Det burde være nok med en resolution på 150 pixel/inch med mindre du har en printer med en opløsning højere end 600 pixel/inch.

De 300 dpi macintosse foreslåer hvis du skal gøre som en grafikker og bruge InDesign, QuarkXpress eller PageMaker er den opløsning man normalt vil bruge til tryk hos et trykkeri og hvis du har en printer der har en opløsning på 1200 dpi.

jakobclausen foreslår at sætte dpi til den opløsning din printer printer med. Det vil være alt alt for meget. Så mange pixels udnytter printeren slet ikke.

Du skriver at de bogstaver du får ikke bliver særlig smukke. Dette kan skyldes at du arbejder i en for lav opløsning men også at det er Photoshop 5.5 du bruger. I denne og tidligere versioner gemmer Photoshop tekst som pixelgrafik. I senere version får du derimod din tekst som postscript på samme måde som tekstbehandlings-, sideombrydningprogrammer behandler tekst.
Avatar billede macintosse Nybegynder
30. januar 2003 - 18:39 #14
Fyfy ikke cmyk til word!!!
Avatar billede staz Nybegynder
30. januar 2003 - 22:03 #15
ikke word til tekstombrydning kan jeg så sige ;)
Avatar billede macintosse Nybegynder
30. januar 2003 - 22:30 #16
STAZ
Du har fuldstændig ret!!!
Avatar billede staz Nybegynder
30. januar 2003 - 22:55 #17
:)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. februar 2003 - 19:13 #18
kpl > når nu du gerne vil benytte word skal vi jo gerne have dig hjulpet til en løsning.

Vælg filer > save as > og vælg filtypen bmp eller jpg (sidstnævnte er ikke nødvendigvis dårlig)

I en dansk version hedder den
Vælg filer > gem som > osv.

hvis du har en ganske almindelig printer som slutmedie, kan du med fordel benytte en opløsning på 150PPI - alt+i tasten 2 (en lidt hurtigere vej)

Indsæt nu i word og print med fornøjelse.

eller ?
Avatar billede kpl Nybegynder
10. februar 2003 - 22:09 #19
Tak for jeres fine svar. Beklager jeg ikke fik lukket umiddelbart efter. Så det er hermed gjort :-)