Avatar billede verbatim12 Nybegynder
29. januar 2003 - 16:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

stor harddisk på gammelt bundkort

da jeg er ved at lave projekt på skolen, ville jeg sætte en lille server op til fildeling osv. jeg har stykket nget gammelt skrammel sammen, og det hele kører. så ville jeg sætte en 60gb disk på, men det kan bundkortet ikke klare. det er et msi 5156 socket 7 af ældre dato med en 200MHz cpu. den nyeste bios jeg ku finde var en ver 1.5 fra 1998. er der virkelig ikke noget at gøre???
Avatar billede verbatim12 Nybegynder
29. januar 2003 - 16:43 #1
spørgmålet handler også lidt om hvor nyt, eller hvad der skal stå forskellige steder for at man ved at bundkort kan klare så store diske.
Avatar billede hcm Nybegynder
29. januar 2003 - 16:44 #2
Hvis det er en IBM disk, kan du finde et program på deres hjemmeside, der kan løse dette problem. Har selv brugt det med en 60 Gb disk på en PII-233 uden problemer. For andre diske findes der formentlig tilsvarende programmer, men dem kender jeg ikke lige... Hvis du skal ha' linket til IBM-tool'et, så sig til

/hcm
Avatar billede fido82 Nybegynder
29. januar 2003 - 16:46 #3
eller, køb en ide controller til den og smid den i
Avatar billede .be Nybegynder
29. januar 2003 - 16:47 #4
Avatar billede .be Nybegynder
29. januar 2003 - 16:48 #5
der skal du bare dele hdd og i bider så er problemet løst...
Avatar billede .be Nybegynder
29. januar 2003 - 16:49 #6
ups det hedder hvis Partition Magic Pro 7.0 :)
Avatar billede fido82 Nybegynder
29. januar 2003 - 16:50 #7
nej det er ikke. Ikke hvis det er bios der ikke kan finde hdd
Avatar billede .be Nybegynder
29. januar 2003 - 16:52 #8
hehe jo!
Avatar billede verbatim12 Nybegynder
29. januar 2003 - 17:10 #9
bios kan ikke se disken, så jeg tror ikke rigtigt på den med at partitionere den, desuden ville det kræve at jeg flyttede filen over på en anden disk imens, og så mange 60gb diske har jeg heller ikke liggende. Det er en Seagate disk, og jeg kan ikke umiddelbart finde noget på deres side.... Sidste option er så måske den med ide kontrolleren... er der flere der har erfaringer med det??
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. januar 2003 - 17:27 #10
Jeg købte en Raid-controller til en tusse - lidt overkill for at smide store diske i en gammel maskine, men jeg har alligevel senere fået brug for RAID-egenskaberne, så pengene var givet godt nok ud.

Men en normal IDE-controller burde også kunne gøre det...
Avatar billede kimilion Nybegynder
29. januar 2003 - 22:07 #11
Hvis du kører linux på den, så kan du vidst godt køre med store diske.
Har hørt at linux skider på biosen....
Avatar billede verbatim12 Nybegynder
18. april 2003 - 12:43 #12
ingen løste problemet....sorry gutter