Avatar billede r9 Nybegynder
28. januar 2003 - 18:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min første database...

Hejsa.

Jeg har aldrig før prøvet at kode til lotus platformen, men vil gerne lære det.
Jeg vil starte med at lave en simpel "Kunde database".

Databasen skal IKKE bruges på nettet, men være en ren Domino -->> Klient løsning.

Jeg havde tænkt mig at det skulle ligne denne: http://www.stensaetningen.fri-web.dk/notes/notes.htm

Men skal kunne oprette en ny kunde, og herefter skal kunden kunne ses i venstre side af formen.
Her kan man så klikke på hver enkelt kunde, og se stamdata på den valgte.
Man skal desuden kunne rette og slette kunden.

Det ville være fedt hvis der var nogen som kunne hjælpe mig med at kode dette. Gerne i Java, eller et andet sprog som man kan bruge på platformen.

Nu er meningen ikke at jeg skal have en færdig database, da jeg jo gerne vil lære noget selv!

Jeg har Domino Designeren på trial.

Håber at noget vil hjælpe.
Avatar billede r9 Nybegynder
28. januar 2003 - 18:57 #1
ups.
Håber at nogen vil hjælpe...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
28. januar 2003 - 19:58 #2
Det giver ingen mening at lave ovst. i Notes med Java, sletikke når du gerne vil lære Notes at kende....

1.Du skal først oprette en ny database.
2.Derefter opretter du en ny form(ular).
3.I den opretter du de felter der skal bruges. (create>field) - teksten til feltet skriver du direkte på formularen før feltet.
4. Preview i notes og udfyld felterne.
5. tryk ctrl+s og du har gemt dokumentet. (Eller esc og vælg "ja" - dokumentet er nu gemt)
6. Opret et nyt spørgsmål på eksperten.dk :-)
Avatar billede r9 Nybegynder
28. januar 2003 - 22:15 #3
mmmtm:

Nu har jeg rodet lidt med designeren, og der er godt nok mange muligheder.

Findes der en god dansk bog om hvordan man bruger designeren?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
28. januar 2003 - 22:31 #4
Ikke så vidt jeg ved. Men kan du java kan du vel også engelsk ?
Men hvis du fortsætter med at stille så mange spørgsmål ender du vel også med at have en "dansk NotesDesigner bog" :-)
(..og det kommer til at koste frygtelig mange point!)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
28. januar 2003 - 22:49 #5
..bortset fra det er F1 (help) ret fyldestgørende i Notes. Når du har indexeret den, så søg evt på "java".
Ellers prøv notes.net o.lign.

Men dansk finder du nok ikke så meget af - bortset fra her.
Avatar billede jogii Nybegynder
29. januar 2003 - 10:04 #6
Faktisk burde du starte med Notes V3. Den er grundlaget for al god Notesprogrammering. Jeg tror jeg kan opstøve en version 3.37, som var den seneste ...
Avatar billede r9 Nybegynder
30. januar 2003 - 11:32 #7
mmmtm:

Hvis du gider at lave denne simple kunde database til mig, så er pointene dine :-)
Så når jeg har databasen, så kan jeg jo selv rode videre med den.

Man skal blot kunne oprette, slette og rette i kundene.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
30. januar 2003 - 17:18 #8
Næh nej.
Følg anvisningerne i første svar, og få oprettet nogle dokumenter. Så kan du derefter fylde spørgsmål på, og så skal jeg nok gelejde dig videre :-)
Avatar billede r9 Nybegynder
30. januar 2003 - 20:34 #9
mmmtm:
Fair nok. Jeg smider mine spørgsmål her i weekenden.

I mellemtiden, så har jeg et andet spørgsmål ang. den anden database som du hjalp mig med: http://www.eksperten.dk/spm/309640

Kan man ikke gøre sådan at man IKKE kan slette tasks som ligger under "Completed task" ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
30. januar 2003 - 21:07 #10
Jo da. Du kan styre om personen x. har lov til at se det sidste bogstav i opgavens navn, hvis du lyster...
Det defineres i ACL (access control list) hvor du kan bestemme hvad personer/grupper har rettigheder til i basen/dokumenterne/felterne.
File>database>access control (når du har basen åbnet)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
30. januar 2003 - 23:04 #11
...og det var så endnu et svar :-)
Avatar billede r9 Nybegynder
19. maj 2003 - 09:16 #12
takker for nu.
Avatar billede zoomtek Nybegynder
09. august 2003 - 20:37 #13
Jeg har dansk materiale til udvikling af Lotus Notes databaser. Skriv soren@zoomtek.dk
Avatar billede r9 Nybegynder
11. august 2003 - 19:41 #14
zoomtek:

Det er ikke muligt at sende emails til soren@zoomtek.dk