Avatar billede hstidsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:15 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Bios kan ikke finde størrelse på hdd

Jeg har sat en 4,3gb hdd i min linux.maskin (ny installation)
Installationen gik fint, men nu kan bios ikke finde mere en 26mb på disken... Der kan ikke bootes på disken, der skal bruges en bootdisk.
For at gøre det mere kryptisk, kan linux sagtens finde hele disken...

Hvad går der galt?
Avatar billede fuzion Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:21 #1
www.bootdisk.com <- der ligger bootdisk\'s til næsten alt hvad hjertet begærer
Avatar billede fuzion Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:22 #2
ellers skal du have din bios opdateret, du kan hente den på dit motherboards hjemmeside, da bios og dos godt kan have svært ved at se STORE harddiske, men bare rolig, pladsen vil stadig kunne bruges i windows !!
Avatar billede hstidsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:23 #3
jeg har en bootdisk... - jeg mente, hvorfor kan min bios ikke finde ud af diskens størrelse, og hvorfor vil den ikke boote på en disk med en bootloader (redhat 6.0 - lilo bootloader) på?
Avatar billede powell Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:50 #4
Grunden til at din BIOS ikke kan se mere end de 26MB, er nok fordi din BIOS ikke kan forstå hdd\'ens opbygning, og skyder på at den kun er en lille størrelse (måske et standart tal for din BIOS, den kan jo se hdd\'en). Jeg kunne ikke lige finde nogen mulig grund til hvorfor du ikke skulle kunne boote på din disk.
Avatar billede hstidsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:06 #5
lyder rimeligt! - men hvad skal man gøre ved det?
Avatar billede powell Nybegynder
30. oktober 2000 - 16:19 #6
Jeg ved ikke hvad man skal/kan gøre ved det lige nu. Prøv og søg i de forskellige databser der er rundt på nettet, og se i deres FAQ-lister, eller vent der kommer sikkert en Linux haj om et øjeblik.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. oktober 2000 - 22:32 #7
har du tidligere kunne se mere på disken ?? (jeg tolker det som at du har to diske ??, en ny på 4.3GB og en tidligere på ??GB)
Avatar billede saitech Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:32 #8
Problemet er at linux har lagt et filsystem på din hdd som dit bios ikke kan håndtere pga. et forældet bios.. vil jeg skyde på. Derfor tror bios at det er bad sectors. Det er ikke unormalt. De 26 mb du kan se er sandsynligvis bootdrev eller swap drevet.

Enten er det en fejl på bootsektoren på harddisken, og så skal du have den til reperation.

Eller også så er det fordi der er sket en fejl under linux installationen. Prøv evt. at installere forfra.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
31. oktober 2000 - 18:05 #9
Programmet partion magic, har hjulpet mig mange gange. Denne kan fået i en DOS-boot udgave, som laves ud fra Windows-versionen.

Dette program kan rette fejl, slette partioner, ændre m.m.

Hvis det er et gammelt bundkort, (og BIOS) kan BIOS vise størelsen forkert.

Linux, NT mf. overtager BIOSens funktion mht. HD o.a. Derfor er BIOSens fundne størelse ligegyldig.

F.eks. 8 Gb (ca.) er grænsen for mange 486, Pentium bundkort. Enten installerer man en BOOT-manager som overtager rollen som BIOS, eller Installerer NT med NTFS-partion.

Avatar billede x4all_dk Nybegynder
31. oktober 2000 - 18:07 #10
.. og så har man diskens \'rigtige\' størelse til rådighed!