Avatar billede lademan Novice
28. januar 2003 - 15:32 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Pixelfejl på bærbar

Hej eksperter.

Jeg har lige fået ny bærbar, og opdaget at den har 1 pixelfejl på skærmen.

Jeg vil høre om:
- der er noget man kan gøre for at beskytte skærmen?
- der kommer flere pixelfejl med tiden ved normalt brug?
- der er noget jeg skal være påpasselig med ifht. skærmen?

Mange tak for alle svar!

Vh

Lademan
Avatar billede lademan Novice
28. januar 2003 - 15:33 #1
Bliver skærmkvaliteten egentlig dårligere med tiden?
(det er en Dell Inspiron 2650)
Avatar billede soreno Praktikant
28. januar 2003 - 15:35 #2
Mig bekendt er der forskel fra producent til producent for hvornår de vil bytte en fladskærm. Nogle siger 3-5 pixels hvor der makismalt må være 1 fejl pr. x cm2.

Derfor bør du kontakte producenten og høre deres holdning til sagen.
Avatar billede arnvig Nybegynder
28. januar 2003 - 15:36 #3
Skærme med 1 eller 2 pixel fejl, bliver anset for at være fejlfri. Jeg har ikke oplevet at der kommer nye pixelfejl med tiden. Du skal være påpasselig med de indlysende ting: skarpe/spidse genstande og opløsningsmidler.
Avatar billede Spotgun Seniormester
28. januar 2003 - 15:37 #4
Dell plejer at være ret flinke til at skifte skærmene på deres bærbare. Og nej, jeg syntes ikke skærmkvaliteten bliver væsentligt dårligere med tiden. Selvfølgelig taber de lidt af kvaliteten med årene, men det er ikke noget der ser katastrofalt dårligt ud...
Avatar billede arnvig Nybegynder
28. januar 2003 - 15:38 #5
Skærm kvaliteten forringes ikke med tiden, jeg har haft en fladskærm med 2-5 timers dagligt brug under alle forhold de sidste 3 år og den har ingen problemer haft.
Avatar billede lademan Novice
28. januar 2003 - 15:39 #6
Skal jeg forsøge at bytte dyret, når jeg har 1 pixelfejl?
Avatar billede lademan Novice
28. januar 2003 - 15:41 #7
Kan jeg i øvrigt bare nøjes med at rense skærmen med en fin klud og varmt vand?
Avatar billede soreno Praktikant
28. januar 2003 - 15:42 #8
Hvis fejlen irriterer dig så synes jeg du skal gøre hvad du kan for at få skræmen byttet.
Avatar billede soreno Praktikant
28. januar 2003 - 15:44 #9
Du kunne måske også få lidt ud af at læse:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3919
Avatar billede lademan Novice
28. januar 2003 - 15:44 #10
Den irriterer mig!
Avatar billede hub Nybegynder
28. januar 2003 - 16:38 #11
Jeg læste for nylig (kan desværre ikke huske hvor) at man kan forsigtigt prøve at "massere" området omkring den defekte pixel med en finger og en blød klud. Man kan være heldig at pixlen får liv igen..
Avatar billede toocool Nybegynder
28. januar 2003 - 22:49 #12
En skærm bliver svagere i lyset med tiden, dt er ikke noget man kan gøre noget ved.

Jeg tvivler kraftigt på, at dell vil bytte en bærbar, eller skifte tft-elementet hvis der er tale om en pixelfejl. Det er som arnvig skriver, helt acceptabelt.

Jeg ville være MEGET påpasselig med at massere en pixelfejl for at få liv i den igen, du risikerer at skade skærmen permanent!!!
Avatar billede lademan Novice
29. januar 2003 - 11:10 #13
Jeg har kontaktet DELL og de bytter kun skærmen, hvis 10% af skærmen er beskadiget!

10% er da meget, synes jeg??
Avatar billede lademan Novice
29. januar 2003 - 11:11 #14
Jeg tør ikke at massere skærmen. Too risky :-)
Avatar billede hub Nybegynder
29. januar 2003 - 11:14 #15
Hvis du har købt din maskine via nettet eller telefonsalg, så har du 14 dages fortrydelsesret. Hvis du er så irriteret over den maskine, hvorfor så ikke returnere den og køb en anden. Har du derimod købt den "personligt" dvs, haft mulighed for at afprøve varen inden køb, stiller sagen sig anderledes..
Avatar billede toocool Nybegynder
29. januar 2003 - 20:45 #16
10%!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????

Hvordan måler de det?

Er det 10% af det samlede antal pixels???

Det er jo: 1024*768 = 78.643....... det er egentlig mange pixels..

Eller hvis det er : 1280*1024 = 131072, også en pæn slat...*GG*
Avatar billede happyface Nybegynder
29. januar 2003 - 21:59 #17
10% - Jah de må da vist have drukket af natpotten!!!
Avatar billede arnvig Nybegynder
29. januar 2003 - 23:35 #18
enig, mon ikke de mener 10 pixel fejl ?!?
Avatar billede arnvig Nybegynder
31. januar 2003 - 09:10 #19
Fandt lige dette link til en artikel om Pixelfejl:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3919
Avatar billede lademan Novice
05. februar 2003 - 22:19 #20
Seriøst: Dell-manden sagde, at 10 % af skærmen skulle være beskadiget, før de vil udskifte på deres regning. Var skaden i midten af skærmen var det dog "kun" 5 % af skærmen, der skulle være beskadiget ...

Jeg blev også lidt paf ved denne oplysning?
Avatar billede dansukker Nybegynder
18. februar 2003 - 15:02 #21
Lademan - du vist fået det galt i halsen. Det som gælder er flg: hvis skærmen har 1-2 døde pixels (undtaget er hvis de 2 døde pixels er midt på LCD'en) så byttes skærmen ikke. 3 og derover så byttes skærmen.
Avatar billede toocool Nybegynder
18. februar 2003 - 19:14 #22
Og lige en ting, til Lademan: Nej du kan ikke rense din tft-skærm med varmt vand og en klud. Køb noget rensemiddel specielt til TFT-elementer.

Jeg ved godt at det er en lidt dyrere løsning, men jeg tror det vil være det bedste for dig!
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. februar 2003 - 10:31 #23
Lademan: Kunne du bruge svarene ?