Avatar billede darksun Nybegynder
27. januar 2003 - 23:23 Der er 10 kommentarer

To computere, ét modem ...

Hejsa igen, folkens.

Nu lyder problemet :

To computere der skal kobles sammen og dele den samme MODEM (!) forbindelse.

Jeg regner med at smide et netkort i dem begge og så ellers forbinde dem via x-utp kabel. (det hedder det da vist - nå, I ved hvad jeg mener for et, hehe)

MEN !

Hvordan skal disse to computere dele en alm. dial-up modem forbindelse ? Jeg regner med det er noget software som skal installeres og så skal de dele COM-porten på den ene PC eller så ... men helt nøjagtig hvordan ?

Og nej - båndbredden bliver IKKE særlig god, hvis de begge er på nettet, hehe ... men muligheden skal være der.

Tusind tak på forhånd !
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 00:45 #1
Jeg bruger selv "WinProxy 4.0" til WinXP & WinNT4. WindowsXP har en indbygget funktion til deling af internetforbindelse, men virker kun fra og med Win98se.

Her har du mulighed for at prøve programmet:
http://www.winproxy.com/english/downloads/dl_intro_en.asp
Avatar billede darksun Nybegynder
28. januar 2003 - 02:23 #2
Ok, vil du anbefale WinProxy selv på en XP maskine ? Eller er den indbyggede god nok ?

En fuldstændig dummy-gennemgang af opsætning ville være alletiders i begge tilfælde. :-)

På forhånd tak.
Avatar billede atwr Nybegynder
28. januar 2003 - 11:26 #3
Jeg mener ikke du behøver en proxy. XP skal kunne klare det.
Jeg har selv sat både en W98 og Me sammen. Og er ved at sætte 2 x W2K maskiner op.
Fælles for begger er at du har en maskiner der er din adgang til internettet. Jeg har selv koblet dem sammen med et krydset kabel (altså mellem to netkort) og ikke - som jeg forstår du vil - via et direkte kabel mellem COM.

Kig på www.wown.com der finder du RET sikkert dine svar og en helt basal gennemgang.
Avatar billede atwr Nybegynder
28. januar 2003 - 11:27 #4
Linket strejker engang imellem (det er ikke mit eget) men det er den rigtige adresse
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 11:39 #5
Hvis du bruger win9x, 2000 eller xp, vil jeg mene at xp´s indbyggede deling er den mest simple. Der laves to disketter (fra XP), der køres et program (en diskette) på hver maskine og deling af internettet er foretaget. Problemet opstår i det, du vil bruge et almindeligt modem via com-porten og ikke ADSL, jeg mener derfor det kan blive nødvendigt med en PROXY.
Avatar billede darksun Nybegynder
28. januar 2003 - 12:06 #6
Ej, jeg har tænkt mig at bruge krydset kabel mellem computerne. :-)
Jeg har opsat en masse ADSL dele-forbindelser - det er nu hvor det er med MODEM at slangen kommer ind i paradis ...

Men det ser ud til at WinProxy anbefales v. deling af modem forbindelse ?
Avatar billede atwr Nybegynder
28. januar 2003 - 12:13 #7
Okay - jeg tror jeg lige er stået af. Hvor kommer den COM port ind i billedet?
Forbinder du modemet via COM eller de to maskiner?
Avatar billede darksun Nybegynder
28. januar 2003 - 12:29 #8
Via COM på én af de to maskiner ... eller hvad ved jeg, formålet med emnet var at få svar på hvad der fungerer bedst når man har 2 x computer + 1 x alm. modem.
Avatar billede atwr Nybegynder
28. januar 2003 - 14:21 #9
OK - så havde jeg misforstået dit spg. Troede at du havde forbundet dem.
Jeg kan så kun bidrage med at et krydset kabel (i netkort) og så den ene maskine har modem og der ved er koblet til nettet og deler internet forbindelsen.
Jeg har haft det kørende på en stationær som host (Win Me) og en bærbar (W98 - ikke SE!) uden proxy.
Men som tidligere nævnt kig på www.wown.com (når linket virker igen). Det hjalp mig meget med fif til software opsætningen
Avatar billede halifax Nybegynder
28. januar 2003 - 15:08 #10
Hmm..  wown's site er ganske god. Men vil du gerne have en dansk side, så kik på Bjarne Duelunds:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Linket er godt nok primært til Win98 SE, men der er på liden link til tilsvarende beskrivelse med XP.