Avatar billede troja Nybegynder
26. januar 2003 - 17:05 Der er 8 kommentarer

AOpen Rewriter - XP finder den ikke

Hej

Jeg har et problem med en brænder. Der fulgte ingen software med og der er ingen hjælp at hente på www.aopen.com. XP kan ikke finde den og jeg kan derfor ikke installere....har nogen en løsning?????
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. januar 2003 - 17:15 #1
har du jumpet den rigtigt?
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. januar 2003 - 17:23 #2
Hvilket MB har du? BIOS rev.?
Hvilken brænder har du? Firmware rev?

OK - standard fejlsøgning:

Bliver den genkendt af computeren når du booter? Dvs. bliver den listet sammen med din harddisk når POST kører?

Hvis ja, så prøv at opgradere dit BIOS på din MB og evt. firmware på din brænder.

Hvis nej, så har du formodentlig sat to enheder på samme kabel fx din harddisk og din brænder :-) og jumpet dem begge som master. Du skal blot finde master/slave jumperen på bagsiden af drevet og sætte brænderen som slave. Alternativt kan du sætte den på sekundær IDE, og hvis der ikke sidder andre enheder er det ligegyldigt om den er master eller slave.

I mine unge dage ... ak-ak ... mange år siden :-) ... var der eksempler på cd-rom drev, der havde problemer med at køre som sekundær slave alene, men det burde vel ikke eksistere som problem mere...

JP
Avatar billede troja Nybegynder
26. januar 2003 - 17:43 #3
Har jeg jumpet den rigtigt ?

Den er sat som slave - og nej den bliver ikke godkendt - det er som om den slet ikke eksisterer ?
Avatar billede troja Nybegynder
26. januar 2003 - 17:46 #4
nåja ..det er en AOpen som nævnt, 48x12x50 - ingen ekstra info på emballage eller meget tamme 'brochure'
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. januar 2003 - 17:47 #5
Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis der står 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters', så slet dem.
Avatar billede troja Nybegynder
26. januar 2003 - 17:59 #6
hermed gjort - og så?
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. januar 2003 - 23:36 #7
Du skriver den ikke bliver "godkendt" - hvad mener du? Husk at være meget specifik med at beskrive et problem: Hvad oplever du? (Er det under POST, i Windows, eller...), Hvad forventede du? Hvad skete der? Fejlmeddelelser?

Jeg har ikke fået et svar på, om dit drev bliver genkendt af maskinen under POST, dvs. umiddelbart efter du har tændt maskinen, men FØR den begynder at boote.

JP
Avatar billede troja Nybegynder
27. januar 2003 - 13:21 #8
jpvi/
Nej, drevet bliver ikke genkendt af maskinen under POST. XP plejer at komme med en melding om, at der er fundet ny hardware - i Windows ....men det har den ikke gjort her. Jeg forventede selvfølgelig denne respons - da jeg har ikke prøvet andet.
Jeg har ikke sat brænder og harddisk på samme kabel, men det alm. drev samt brænder sidder på det samme kabel...kan det være det ?
Brænderen er som sagt sat som slave.

metal hansen/
Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis der står 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters', så slet dem.

- hvad skulle det hjælpe? Der er stadig ingen forskel....

/troja