Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 09:21 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Monospaced font i spoergsmaal

Det ville vaere rart hvis fonten i de enkelte spoergsmaal og svar var med fast bredde, fx Courier.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 15:04 #1
Nej, det ville ej. For det ville være usandsynligt trættende for øjnene!
Hvad er problemet for alle jer ASCII-freaks i at indsætte teksten i en txt-fil, uploade den, og så henvise til denne fil i spørgsmålet?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 18:55 #2
Valgmuligheden ville vaere dejlig. Det ville heller ikke tage mange minutter at kode.
Tekstboksen som jeg skriver i i dette oejeblik er med en monospaced font - hvis den kunne saettes med samme font som resten af siden (Verdana?) ville der vaere lidt systematik i tingene.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
27. januar 2003 - 08:33 #3
hvad med
kode
?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 00:50 #4
det var en maegtig ide!
Avatar billede martin_moth Mester
28. januar 2003 - 11:00 #5
Yep - 100% tilhænger af at kunne definere en del af sit spørgsmål som værende i en font med fast bredde, fx. courier, med tags [code]lidt kode [/kode].
Det gør det 10 gange nemmere at læse folks kode - og 10 gange nemmere end at skulle uploade en text-fil som phoenixy foreslår...
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 20:45 #6
Ja. God ide.
Men det skal vaere konsekvent - ikke med forskelligt start- og endtag som martin_moth forslaar ;)
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2003 - 22:14 #7
Overhovedet ikke med på den. Det vil bare få folk til at lave stadig mere opfindsomme underskrift, fx [code]P[/code]h[code]o[/code]e[code]n[/code]i[code]x[/code]V
Sorry, folkens, men det har været oppe at vende før og er heldigvis blevet nedstemt.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2003 - 02:49 #8
Men hvorfor ikke bare lave en regel der siger at der ikke boer bruges underskrifter?
Jeg synes altsaa det er en mangel. Med en ordentlig usenetklient kan man jo vaelge fast bredde paa de indlaeg med kode i.
Avatar billede martin_moth Mester
29. januar 2003 - 09:40 #9
Hvad er det for et tåbeligt argument phoenix kommer med? Den "underskrift" han viser et eksempel på vil jo bare skrive Phonenix med courier.

Jeg kan stadig ikke se andre ulemper, end det besvær nogen skal have med at lave det. Men jeg kan se MASSER af fordele. Og i øvrigt er der masser af ulemper med det forslag phoenix tidligere har sendt mht. at uploade en ASCII.

Så jeg vil vende den om, og se på alle de fordele der er - læsbar kode, og der er unægteligt MANGE spørgsmål hvor der vises kodestumper. Og så undrer mig over, hvad det er som phoenix har så meget imod forslaget med [code] blaaaa [/code]?

Et andet sprøgsmål - bliver disse forslag overhovedet læst af folkene bag eksperten, eller er det bare os brugere der sidder og diskuterer - for så sker der da helt sikkert ikke noget :o)
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 15:22 #10
martin_moth>> Tænk dig nu om. Eksperten er så fyldt med spam og andet lort, at en måde at gøre sin tekst mere synlig på vil være en kærkommen måde for disse spammere at ødelægge endnu mere på.
Der er ingen ulemper ved at uploade ASCII. Nævn en. Selvfølgelig kræver det 2 sek. ekstra arbejde for spørgeren, men til gengæld fylder det ikke spørgsmålet op.

kezze>> Man kan lave regler mod alt, men man skal have i mente, at ikke alle brugere overholder dem. Og hvorfor give spammere endnu et værktøj?
Avatar billede martin_moth Mester
01. februar 2003 - 16:46 #11
phoenix: Vi kan ikke være mere uenige! Undlade en klar forbedring, fordi du frygter, at nogle vil misbruge den... Og bliver ens tekst mere synlig i monospaced font, som er dit argument for "misbrug"??? Huh?
Jeg fatter ikke hvad du har imod det. Dine argumenter har karakteren af, at du vil forbyde en pille-kur mod kræft, fordi du frygter, at nogle vil kaste med de glas pillerne bliver leveret i (sådan skåret lidt ud i pap, ik' ;o)

Mht ulemper: Behøver jeg kun at nævne en - for der er klart flere.

1) Den ulempe du selv nævner - man skal skaffe sig et gratis sted at uploade til, fx. www.friserverplads.dk. Og derefter uoplade til siden. det tager tid og er besværligt

2) Tror du at den ascii-fil vil blive liggende der til evig tid? Næppe. Således vil gamle spørgsmål ikke give mening, da selve koden der spørges til mangler. Og gamle spørgsmål kan være lige så vigtige som nye!

3) www.friserverplads.dk og andre gratis-steder er ofte nede, eller har irreterende reklame-popups. Dem gider vi ikke.

4) Ascii-filen kan ændres. Således kan en diskussion omkring fx. fejl i en kode bringes helt ud af kurs, hvis spørgeren ønsker dette, ved at ændre ascii-filen. Da du er så bange for sammensværgelser, der vil gøre dit liv til et helvede, må det da bekymre dig alvorligt!

Punkt 2 er klart det vigtigste argument for, at dit foreslag er en dårlig løsning, i forhold til at kunne bruge tags som [kode] [/kode]. Og dine argumenter imode disse tags har jeg altså svært ved at finde rimelige...
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 18:30 #12
martin_moth: jeg kan forresten heller ikke se friserverplads.dk fra usa :/
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 19:53 #13
Jeg er enig med dit punkt 2. Og din sammenligning med en kræftpille er absurd, ikke kun fordi de to ting ligger så langt fra hinanden, men fordi der er en meget stor risiko for misbrug af monospaced fonts.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 19:53 #14
Og hvis du ikke tror, at en monospaced font er mere synlig end fx Arial, så skal jeg da lave et eksempel til dig.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 19:54 #15
kezze>> Hvorfor også bruge friserverplads?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 20:39 #16
Det var bare i martin_moths eksempel.
Avatar billede martin_moth Mester
03. februar 2003 - 13:06 #17
phoniex: jeg vil da gerne se et eksempel :o)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2003 - 16:02 #18
Nu må jeg jo ikke kopiere Ekspertens design, men prøv at forestille dig hver andet indlæg skrevet med fx Courier. Det ville sgu blive en forvirrende forestilling.
Avatar billede martin_moth Mester
03. februar 2003 - 16:47 #19
Som sagt - hvorfor skulle hvert andet indlæg være i courier?

Jeg synes din "frygt" for ideen med [code] [/code] er overdreven og aldeles ubegrundet - ja, nærmest paranoid :o) Tværtimod synes jeg forslaget hvis det blev gennemført ville forbedre Eksperten gevaldigt!

Og dine alternativer har masser af ulemper, som jeg allerede har påpeget.

Men man kan jo også bare lade det være som det er nu, jeg vil bare benytte lejligheden til at varmt at tilslutte mig ideen...

/Martin
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2003 - 16:24 #20
Eftersom du har været her i næsten 400 dage, kan jeg slet ikke forstå, at du ikke har set den negative udvikling herinde blandt brugerne. Spammerne er kommet til og de "gode gamle" har smidt håndkædet i ringen.
Hvis dette forslag skulle stemmes igennem, hvilket jeg stadig overhovedet ikke kan se nødvendigheden for, så skulle de kunne slås hårdt ned på misbrug, for det vil der helt sikkert komme.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2003 - 16:24 #21
skulle de = skulle der :)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2003 - 02:15 #22
Jeg kan stadig ikke se meningen i din modargumentation.
Avatar billede martin_moth Mester
05. februar 2003 - 09:27 #23
phoenixy > Jeg har ikke bemærket nogen negativ udvikling what-so-ever. Måske fordi jeg stort set kun bevæger mig i programmerings- og regneark-kategorierne, hvor jeg ikke har set noget spam. Muligvis er der masser af spam i andre kategorier... Men hvis der er en reel trussel for "misbrug", kan jeg sagtens leve med det som det er i dag. Jeg vil dog stadig mene, at det ville gøre eksperten mere "lækker" med en sådan funktion, og tvivler på at det ville blive misbrugt - især fordi jeg ikke rigtig kan se, hvordan man skulle kunne misbruge det.

Men vi kommer det vist ikke nærmere - jeg er for, du er imod, og vi har begge givet vores argumenter. Og mon ikke det bare fortsætter som det er nu... :o)

Over and out, Martin
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2003 - 21:09 #24
Det sidste er jeg meget enig med dig i; der sker ikke de store forandringer i øjeblikket. Og det er måske også godt nok.

Programmeringskategorierne er mindre udsatte for spam end så meget andet, bortset fra dhtml, som er gået helt ned. Jeg kan ikke få mig selv til at besvare spørgsmål dér mere.
Jeg mener, der er en meget reel trussel for misbrug, men lad denne diskussion holde vinterferie, så må vi jo se på det! :)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
18. juni 2003 - 12:19 #25
Er enig med PhoenixV mht. ulemperne, men jeg vil mene, at de er til at leve med, fordelene taget i betragting, men hvorfor ikke bare oprette en afstemning på eksperten om det, og så se resultatet.
CoAdminerne eksisterer nu engang stadigvæk...
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2003 - 12:34 #26
phoenixv skrev: "Og hvis du ikke tror, at en monospaced font er mere synlig end fx Arial, så skal jeg da lave et eksempel til dig."

Det tror jeg stadig ikke at det er. Eksemplet venter jeg på...

En nem metode: Drop ideen med [kode] [/kode]. Lav ALT i monospaced font. Så er alt som nu, bortset fra at de dele med kode er 1000 gange lettere at læse :o)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 15:23 #27
martin_moth>> Her er et eksempel på, hvordan dit sidste forslag ville tage sig ud:
http://www.phoenixv.dk/temp/exp_monospace.png
Det er sgu ikke særlig rart for øjnene. I øvrigt tjener ovenstående også som eksempel på den yderste konsekvens af at indfære [kode]-tags; nemlig at alle begynder at bruge det (jeg er godt klar over, det er urealistisk).
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 15:23 #28
indfære = indføre
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2003 - 15:50 #29
phoenixy:

Ja, sådan er vi så forskellige. Jeg synes jo det er udemærket læsevenligt, og når man så tænker på hvor læsevenlig kodeeksempler bliver, ja, så stemmer jeg for at vi anvender curier overalt. Men det er åbenbart en smagssag...
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 16:03 #30
Du er dog imod størstedelen af nettets brugere. Læs fx de første afsnit her:
http://home.bsu.edu/prn/monofont/index.html

Men ok, hvad med dette forslag:
Brugere kan via deres kontoindstillinger vælge deres egen standard-font. Derudover kan man ved at markere en tekst og klikke fx SHIFT+F skiftevis gøre skrifttypen på markeringen monospaced og normal.
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2003 - 16:08 #31
Se - det ville være rigtig lækkert med en brugerindstilling. Så langt havde jeg ikke tænkt - så kan folk få det som de vil have det. Smart, og en god ide, synes jeg!
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 16:22 #32
Her er et eksempel, der viser, hvordan ovenstående kan føres ud i livet:
http://www.phoenixv.dk/exp/skrifttype.html
Jeg håber admin, eller i det mindste en coadmin, kommer forbi spørgsmålet.

Scriptet virker i øvrigt kun i IE.
Avatar billede dmcn Praktikant
18. juni 2003 - 16:25 #33
Jeg har lyttet med hele tiden, og har netop sendt forslaget til admin. Det burde være relativt simpelt at indbygge, men jeg lover intet. ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 16:26 #34
n0rmality>> Det lyder godt! :)
Jeg hjælper gerne til med at indbygge mit script, hvis der er behov for det.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 16:26 #35
(og hvis det kan bruges)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 17:54 #36
Og en lille bookmarklet til de utålmodige (virker kun i Internet Explorer):

Vælg Foretrukne > Føj til foretrukne.
Tryk OK.
Vælg Foretrukne og højreklik på henvisningen til det nyligt oprettede link.
Vælg Egenskaber.
Under "URL-adresse" indsættes nedenstående:

java script:rng = document.selection.createRange(); st = rng.queryCommandValue("FontName"); rng.execCommand("FontName", false, ((st != null && st.toLowerCase() == "courier") ? "Verdana" : "Courier")); void(0);

Tryk på OK (sig bare Ja til advarselsboksen).

Nu er det muligt at markere et hvilket som helst stykke tekst på Eksperten, gå op i Foretrukne og klikke på bookmarkletten. Derefter vil den markerede tekst skifte skrifttype til Courier. Ved tryk igen skiftes tilbage til Verdana.
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2003 - 17:56 #37
Smart!
Avatar billede mikl-dk Nybegynder
03. januar 2004 - 21:37 #38
Damn hvor smart :D
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2004 - 18:42 #39
Nu hvor Eksperten (endnu engang) får foretaget lidt plastikkirurgi, vil jeg da tillade mig at henlede opmærksomheden på dette spørgsmål. Når nu det er så nem en feature at få med, og dette ikke er det første spørgsmål af sin slags, vil det da være ærgerligt helt at se bort fra problemet.

Som sagt tilbyder jeg gerne min hjælp til at integrere ovenstående script i systemet, hvis der er behov for det.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 13:31 #40
Lukker lige emnet