Avatar billede eksperten1 Nybegynder
25. januar 2003 - 18:15 Der er 11 kommentarer

IIS og MySQL på samme server

Jeg er ved at skulle have sat en Windows 2000 Server op, hvorpå der skal afvikles et par sites. Men jeg er i tvivl om performance når nu jeg lægger MySQL serveren på sammen maskine.

Hvor stor effekt vil det have på performance. Hvad skal jeg gå efter når jeg indkøber en serverbox ? Vil jeg opnå meget ekstra performance ced at købe en 2 CPU server eller skal jeg hellere købe en hurtigere 1 CPU med mere RAM ?

Problemet er at en 2 CPU box er møjt dyrere end en 1 cpu med hurtigere CPU og ekstra meget RAM, så jeg vil formentligt ikke få budgedt til at købe 2 CPU + 1 GB RAM.

Kan WIndows 2000 Server håndtere det således at den ene CPU bruges til MySQL serveren og den anden til "resten" ?

mvh
Mark
Avatar billede greybear Nybegynder
25. januar 2003 - 19:06 #1
>Hvor stor effekt vil det have på performance.
Med en pæn str. server vil du umiddelbart ikke mærke nogen forskel, selvfølgelig afhængig af, hvor meget de sites belaster. Jeg har en kammi der kører både IIS og MySQL på en 450'er samt Exchange5.5, FTP og div. ...uden det store bøvl.

>Hvad skal jeg gå efter når jeg indkøber en serverbox
En pæn cpu (ikke udseendet :-)), og læssevis af ram.

>Vil jeg opnå meget ekstra performance ced at købe en 2 CPU server eller skal jeg hellere købe en hurtigere 1 CPU med mere RAM ?
Personlig ville jeg køre single (hvad jeg også gør nu) og vælge et board med DDR og evt. RAID.

>Kan WIndows 2000 Server håndtere det således at den ene CPU bruges til MySQL serveren og den anden til "resten" ?
Ved ikke, kan tænkes men er ikke aktuelt hvis du vælger single-CPU.

Håber du kan bruge info til noget :-))
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
25. januar 2003 - 19:19 #2
Tak for dine $0.02 (two cents), er den server belastet af "rigtige" brugere eller er det en udviklingserver. Min egen P3@1G holder også stand til lidt af hvert i et testmiljø, kører IIS, MS SQL, MySQL, MailEnable, FTP, Cumulus, MediaBank og en masse andet skrammel, men jeg er mere betænkelig når den skal køre for kunder der betaler rigtige $$ for ydelsen. !?

Jeg har haft kig på en P4 2.4GHz, 1G RAM samt et IDE RAID mirror på 120GB, den koster langt under det halve af hvad jeg skal slippe for en dual P3 1.2G med 256M og med en 36G disk (dog U160).

Maskinen skal køre noget weblog og målet er 100 betalende brugere inden udgangen af dette år, så belastningen er måske ikke det største, 500-1000 sidevisninger i døgnet.

Tak for input.

mvh:)
Avatar billede greybear Nybegynder
25. januar 2003 - 19:27 #3
Ja, server kører i produktion, dog ikke med det store antal brugere, men alligevel...
Skulle jeg vælge mellem de to forslag du stiller der, er det helt klart P4'en der vinder: Stor CPU, mere RAM og masser af plads med indbygget sikkerhed :-)
Held og lykke.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
26. januar 2003 - 00:39 #4
Hvad skal man vælge? - jeg overvejer det samme som dig 1 eller 2 CPU'er. I dag kører jeg web-, mail-, dns-, dhcpserver pån en NT4 platform med en 200Mhz/64Mb server og det går ikke. webserveren er Apache med PHP+Zend og derudover MySQl.

I forhold til webserveren er det ikke nødvendigt at bruge 2 cpu'er, men når der også skal køre mail o.s.v. ved siden af er 2 nok en god ide.

Prisen er for 2 "små" vel 2500-3000 hvilket er nogenlinde det samme som 1 "stor" - bundkortet er lidt dyre, men mon ikke man med Dual kan spare lidt ram? - så i det hele taget er prisen nok nogenlunde den samme.

Jeg er stadig i tvivl!!

Morten
Avatar billede mortenfn Nybegynder
26. januar 2003 - 00:48 #5
1 stk. Intel P4 3.066GHz 512/478 BOX = 4850 kr.
2 stk. Amd Athlon MP2400+ Tray = 3680 kr.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
26. januar 2003 - 13:45 #6
>mortenfn hvor kommer de priser fra, er det CPU priserne.

Hvad er erfaringerne med AMD baserede servere. Jeg har (haft) en måske gammeldags indstilling med at det skal være Intel inside, især i produktionsmaskiner, men måske er det slet ikke nødvendigt. Er AMD certificerede af Microsoft ??
Avatar billede greybear Nybegynder
26. januar 2003 - 17:57 #7
Alternativt, når det skal være proff. så sæt to servere op, 1 til mail og en til web. Det vil alt andet lige give en performance der overgår et dual system. Derudover skulle måske overvejes en reservemaskine (identisk med de to andre) Den kan så sættes i drift i stedet for en evt. defekt server som så kan repareres med minimal nedetid. Hvad angår Intel vs. AMD er er jeg sikker på at der er argumenter for og imod begge dele men min erfaring er, at AMD er gode nok til det hele, dog er der stadig en større varmeudvikling på AMD's CPU'er, hvilket dog ikke afskrækker mig fra at bruge dem.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
26. januar 2003 - 18:26 #8
Tja nu skal jeg ikke køre mail, men IIS samt MySQL 4, problemet er at jeg skal betale en god sum hver måned for at få den maskine i servercamp, så det skal kunne afvikles på en maskine.
Hvad med XEON processorer, er de meget bedre en alm. P4 ? Har kig på en DELL maskine til ca. 15K med XEON 2.8G, 1G RAM og 2*120GB i Raid-0 + win2000server licens.
Avatar billede greybear Nybegynder
27. januar 2003 - 08:51 #9
Læs selv om XEON: http://www.tomshardware.com/cpu/98q3/980702/index.html
Jeg har ingen erfaring overhovedet med XEON (det er der nok ikke mange der har :-))
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
27. januar 2003 - 09:57 #10
>greybear. Kan du ikke smide et svar, vil lige fordele pt for diskussionen.
Avatar billede greybear Nybegynder
27. januar 2003 - 11:05 #11
No problemo. Vil du have mere input, så giv lyd. Mvh.