Avatar billede pri Nybegynder
24. januar 2003 - 17:55 Der er 5 kommentarer

Kan ikke få min DP300 printserver til at acceptere en ip adresse

jeg forsøger at tildele en D-Link DP300 printserver en ip adresse med følgende kommando.
arp -s 192.168.1.100 00-50-ba-df-53-2c.

jeg har en Zyxel ISDN Hub Router Prestige 100IH der fungerer som dhcp. Den har en ip adresse 192.168.1.1.

Jeg er yderligere en lille 10/100 hub sat ind som er uplinket til ISDN Hub'en.

Mine PC'er får tildelt 192.168.1.30 til 192.168.1.34

Når jeg pinger printserveren times out.

Hvad mangler jeg?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. januar 2003 - 19:29 #1
Er der ikke web-admin på printserveren? Eller fulgte der ikke noget specielt software med til den? Jeg har selv rodet lidt rundt med en lille printserver fra D-Link, og der var det meget nemt at styre gennem det software der fulgte med...
Avatar billede pri Nybegynder
24. januar 2003 - 19:56 #2
Det er en ældre sag hvor der er noget software som hedder PS admin. Jeg har downloadet den seneste version som skule kunne finde d-link printservere på nettet, men det virker ikke.
Jeg testede printserveren for noget tid siden hvor jeg fik fin kontakt til den.
I dag når jeg så har fået plads til det hele så kan jeg ikke få hul igennem til den.
Jeg læste at jeg skulle tilføje IPX/SPX Compatible Protocol som jeg har gjort, men det er da mærkeligt at den ikke vil modtage mine arp-kommandoer .
Avatar billede pri Nybegynder
24. januar 2003 - 22:10 #3
Hvis jeg laver kommandoen arp -a så kan jeg se at mac og ip adresse er registreret.
Er dette også en garanti for at printserveren har godkendt ip-adressen? Tror det ikke!
Avatar billede pri Nybegynder
27. januar 2003 - 07:40 #4
Nu er jeg kommet i kontakt med enheden. Jeg fik installeret den seneste PS admin på min win98 maskine. så kunne den finde printserveren efter at den også fik IPX/SPX protocol installeret.
Alle maskiner kan  nu printe til denne nye "port". Men jeg forstår stadig ikke at jeg ikke kunne omdøbe ip-adressen med en arp -s kommando. Jeg har forsøgt på både win2k og win98 maskiner!!!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2003 - 14:54 #5
ARP kommandoen kræver 3 ting for at virke.

1. Computeren du ARP/Pinger fra er på samme segment, som adressen der tildeles printserveren (OK)
2. Man er administrator på computeren (formentlig OK)
3. ARP og RARP skal være slået til i printerserver boksen.

Hvis ikke 3. er tilfældet, har du ikke en chance, andet end med fabrikantens eget værktøj (i dette tilfælde PS admin, som du jo havde heldet med)

Det KAN have været dét der har drillet.

Og som du nævner - selv om du kan se, at MAC adresse og IP adresse er "parret" med en ARP -a, så betyder det kun, at din PC vil opfatte det sådan. Ikke et udtryk for, at printserveren har skiftet til den adresse.

Mit råd (hvis ikke du havde fundet ud af det selv) ville have været, at finde en manual, og finde ud af fuldstændig at få printserveren resat. De fleste nulstillede printservere går nemlig over og finder en IP adresse automatisk via DHCP, og så foregår den sidste tilretning via en HTTP browser.