Avatar billede seahorse Nybegynder
29. oktober 2000 - 19:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

UDMA 66

Jeg har lige købt en Quantum lct15 udma66 20,4 GB harddisk samt
et Epox BX7+ 100 bundkort.
Nu er det \"bare\" det at når min pc starter op viser den mig at det
er en udma 33 hard disk der er i maskinen.Kablet sidder i den
\"alm\" primary IDE.
Når jeg sætter hard disken i UEIDE 1 kan jeg slet ikke få kontakt
med hard disken,kablet der fulgte med bundkortet er et Udma 66/100
kabel da det er meget finere i rillerne end det gamle kabel.
Jeg har prøvet at sætte jumperen på hard disken til både CS - og DS
men lige fedt hjælper det.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt?????
Avatar billede sasdk Nybegynder
29. oktober 2000 - 19:53 #1
Nogen harddiske skal faktisk installeres, tro det eller lad være. Der følger som oftest en diskette med, hvis det er tilfældet! Jeg kender selv et par tilfælde hvor disken skulle identificeres gennem et program fra forhandleren... der var dog tale om maxtor-diske
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. oktober 2000 - 20:18 #2
Er du sikker på din ultraDMA controller er installeret ordentligt?
(Udråbstegn under Denne computer > Egenskaber?)
Der må jo også ha fulgt nogle drivers med til dit bundkort til din UltraDMA og de skal installeres før den vil virke.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. oktober 2000 - 20:18 #3
Skulle ha været et svar.
Avatar billede sasdk Nybegynder
29. oktober 2000 - 20:22 #4
controlleren skal ikke nødvendigvis installeres for at bios kan finde disken...

Er det en onboard controller vi snakker om ?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. oktober 2000 - 20:24 #5
nej det ved jeg godt, men de fleste skal installeres først, og det var egentligt det jeg gik ud fra for vi har jo ikke fået af vide om den er onboard. ;)
Avatar billede seahorse Nybegynder
30. oktober 2000 - 12:38 #6
Maskinen har selvfølgelig fået alle de drivere
der var nødvendige og fulgte med bundkortet.
Er det muligt at jeg skal slå noget fra inde i
Bios og sætte noget andet til ?
Avatar billede seahorse Nybegynder
30. oktober 2000 - 12:40 #7
Onboard controller
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
30. oktober 2000 - 19:39 #8
Har du vendt kablet korrekt?

Bundkort
  I
Slave
  I
Master

Dvs. den lange ende af kablet(hvor stikket også afviger i farve...Typisk blå!) skal sidde i bundkortet.
Avatar billede sasdk Nybegynder
30. oktober 2000 - 21:12 #9
har du prøvet at sætte en anden disk til på den controller ??

Ellers kan du jo prøve at se om du kan finde en side med information om netop dit bundkort!
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. oktober 2000 - 21:19 #10
Det kan være at dit kabel ikke understøtter udma 66, men kun 33! Har prøvet der, og der kørte min hd også kun som udma 33! Har du ikke fået et kabel med din HD? =)
Avatar billede suldrup Nybegynder
30. oktober 2000 - 23:52 #11
Jeg ved godt dette er et standardsvar. Men har du prøvet at se om der er komemt en ny biosupgrade. Har du installeret chipset-driverne.
Avatar billede seahorse Nybegynder
01. november 2000 - 20:17 #12
Problemet er løst.
Jeg havde ved en fejltagelse fået installeret
High Point Raid Controller,og da jeg kun havde
en hard disk tilsluttet \"ventede\" mit system på
en hard disk mere.Satte en lille 2 GB på som
slave så nu kører min maskine igen.
Årsagen til at maskinen ikke viser at den kører
med en UDMA66 kan skyldes at jeg havde sat den på
den \"alm\" primary IDE channel,og der kan den kun
køre UDMA33.
Avatar billede seahorse Nybegynder
01. november 2000 - 20:19 #13
Jeg er meget ked af at have spildt jeres tid.
SORRY SORRY SORRY.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
01. november 2000 - 21:29 #14
np, godt du fik det løst...