Avatar billede thezinner Nybegynder
23. januar 2003 - 21:49 Der er 8 kommentarer

PHP med GD understøttelse..

Jeg har haft min "server" kørende et par måneder med apache, mysql og php på, nu er jeg bare blevet ked af at jeg ikke ka manipulere billeder med php, så jeg vil konfigurere php med gd.

Men hvordan??
Jeg har søgt vidt og bredt, men ka stadig ikke hitte ud af det!!
Har prøvet en del forskellige ting ud fra hvad jeg har læst, men enten kommer der en fejl under make eller under configure...

Nogen der ka gi en walkthrough?? :o)

Jeg kører FreeBSD 4.5
Apache 1.3.2.6
PHP 4.2.3
Avatar billede dank Nybegynder
23. januar 2003 - 23:10 #1
bruger du ports
Avatar billede thezinner Nybegynder
23. januar 2003 - 23:59 #2
både og. Jeg har port-træet installeret, men det er ikke opdateret.
Jeg har forsøgt både med mod_php4 som følger med, og så hvor jeg selv har downloadet de forskellige dele selv.
Avatar billede dank Nybegynder
24. januar 2003 - 00:02 #3
jeg mener bestemt at hvis du bruger mod_php4 og kigger i Makefile er der en

--without-gd \

Som du nok skal fjerne
Avatar billede thezinner Nybegynder
24. januar 2003 - 01:23 #4
Ok, men hvordan "installerer" jeg så PHP med denne nye option?
Altså overskriver den nuværende installation?
Avatar billede hazart Nybegynder
26. januar 2003 - 15:22 #5
Jeg har installeret Apache2 og PHP som en DSO (Dynamic Shared Object) For at få GdLIB til at virke skal PHP Recompiles. Desuden skal du have installeret nogle forskellige sager først...

- Apache2
- GDlib2
- PTH
- PNGlib
- JPEGlib
- Zlib
- (mySQL)
- (OpenSSL)

Her har jeg compilet PHP 4.4.0-DEV med Apache 2.1.0-DEV. Her er min configure linje til PHP:

./configure --with-mysql --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs -with-tsrm-pth --with-ssl=/usr/local/ssl --with-gd=/Disk1/Unix/gd2 --with-jpeg-dir=/usr/local/bin --with-png-dir=/usr/local/lib/ --with-zlib-dir=/usr/include/ --with-mysql-dir=/usr/local/mysql/lib/mysql

Du kan desuden hente følgende fil der indeholder et php script til at teste om GD2 det virker: http://www.haz.dk/download/gdtest.zip

Send mig en email på eksperten@haz.dk hvis du skal have yderligere hjælp.
Avatar billede thezinner Nybegynder
28. januar 2003 - 09:12 #6
Jeg kører jo "kun" med Apache1. Da jeg skulle til at installere, var Apache2 så ny at de fleste fraråede at installere den :o)

Jeg har overvejet at lave en pkg_remove på PHP og så installere den igen..
Den burde selv hente de nødvenfige pakker ned og installere dem, right?? Altså PNGLib Zlib osv osv?
Avatar billede thezinner Nybegynder
28. januar 2003 - 10:23 #7
hm.. Jeg lavede en "make clean" i /usr/ports/www/mod_php4, og derefter en "make", der kunne jeg så krydse af at jeg ville ha GD understøttelse.
Men den kommer og spørger efter hvilken fil jeg vil patche...?

===>  Patching for mod_php4-4.3.0
===>  Applying FreeBSD patches for mod_php4-4.3.0
File to patch:

Hvis jeg ikke vælger nogen, stopper den bare..
Hvad er det helt præcist der sker her?
Søgte på google efter svar, men kunne ikke rigtig finde noget..
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. august 2003 - 08:03 #8
øhh det har jeg ikke set før ..
måske du skulle prøve at cvsup dit ports træ .. og instalere/upgrade ..
cvsup -g -L 2 ports-supfile

feks med /usr/ports/sysutils/portupgrade
portupgrade -ar
hvis spm ikke er relavant mere så luk venligst.