Avatar billede duca Nybegynder
23. januar 2003 - 13:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Samba logon problem

Hej !

Jeg har konverteret minen unix brugere til samba bruger vha. mksmbpasswd.sh, således at der står inde i /etc/samba/smbpasswd:
anders:500:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:[U          ]:LCT-3E2FEAFC:

men jeg kan ikke logge ind og får flg. fejl i samba's log:

[2003/01/23 14:16:16, 3] smbd/reply.c:reply_sesssetup_and_X(858)
  Domain=[DUCA-LAP]  NativeOS=[Windows 2002 2600 Service Pack 1] NativeLanMan=[Windows 2002 5.1]
[2003/01/23 14:16:16, 3] smbd/reply.c:reply_sesssetup_and_X(868)
  sesssetupX:name=[anders]
[2003/01/23 14:16:16, 1] smbd/password.c:pass_check_smb(552)
  Account for user 'anders' was disabled.
[2003/01/23 14:16:16, 2] smbd/reply.c:reply_sesssetup_and_X(975)
  NT Password did not match for user 'anders'!
[2003/01/23 14:16:16, 2] smbd/reply.c:reply_sesssetup_and_X(985)
  Defaulting to Lanman password for anders

Hvad går der galt og hvordan retter jeg det?
Avatar billede pbudk Nybegynder
23. januar 2003 - 18:43 #1
af din entry i smbpasswd ser det ikke ud til at du har sat en adgangskode på din sambabruger.

Det gør du med
#smbpasswd brugernavn
Avatar billede duca Nybegynder
24. januar 2003 - 11:14 #2
Meningen var at samba ikke skulle bruge smbpasswd filen, men systemets eget shadow fil og for at få den til det kan jeg forstå at det skal stå som i mit eksempel i smbpasswd filen - Im right?
Avatar billede duca Nybegynder
24. januar 2003 - 11:23 #3
Sorry my fault, jeg havde forstået at mksmbpasswd.sh , også konverterede brugernes passwords, men ... ØV .... nå, men er der nogle der ved om det er muligt, således at man kunne kører et cron der konvertere ens unix brugere til samba brugere MED deres password?
Avatar billede pbudk Nybegynder
24. januar 2003 - 11:41 #4
Mig bekendt findes der ikke et færdigstøbt værktøj, der kan klare den sag.
Problemet ligger vel i at Linux distributionen krypterer adgangskoden for godt.

Men det burde vel være en forholdsvis smal sag at programmere et script, som kunne bruges ved brugeroprettelse, og som først opretter brugeren på selve Linux'er og derefter opretter den samme bruger i Samba.
Avatar billede duca Nybegynder
24. januar 2003 - 11:50 #5
jep, men problemet ligger i at hvis man 400 brugere der *kun* eksistere på linux systemet og de så alle skal genoprettes i samba, det er skidt!
Avatar billede pbudk Nybegynder
24. januar 2003 - 11:54 #6
skal det forståes således:
Du har pt. allerede en Linux boks med 400 oprettede brugere, som du nu ønsker at indsætte i smbpasswd filen ?

Eller skal du først til at oprette disse brugere ?
Avatar billede duca Nybegynder
24. januar 2003 - 12:00 #7
jeg har brugerne (og deres respektive password)på systemet i forvejen!
Avatar billede pbudk Nybegynder
24. januar 2003 - 12:02 #8
det burde nok være muligt at lave et script, der kan samle alle brugerne ud af /ets/passwd og /etc/shadow dekryptere adgangskoderne og derefter indsætte dem i samba'en.
Avatar billede duca Nybegynder
24. januar 2003 - 12:07 #9
Det kan lade sig gøre med John eller tilsvarende, men nogle af brugerne har passwords på op til 12 karaktere, det vil tage flere dage pr bruger at "bryde"! Jeg tror løsningen er at nulstille alle konti og få et script til at generer nogle nye passwords til alle brugerne og derefter søger for at smbpasswd filen og shadow filen er i sync ... men fuck et ramaskrig det vil give når de hører at de skal have nyt pw ... :) ... nå men god weekend
Avatar billede pbudk Nybegynder
24. januar 2003 - 12:08 #10
he he - god fornøjelse :o)
Avatar billede duca Nybegynder
27. august 2003 - 15:22 #11
stopper spørgsmålet